کشاورزی

مجلس درباره برنج چه خواهد کرد؟

افزایش قیمت برنج بر اساس تولید داخلی

معین الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص فساد برنج به هموطنان خود گفت: بعد از فساد چای دباش، برخی نمایندگان شمال کشور هم مشکل فساد برنج را مطرح کردند. برای برگزاری جلسه ای در این زمینه. من این موضوع را نه تکذیب می کنم و نه تایید می کنم زیرا اطلاعات کاملی در مورد آن ندارم. اما افکار عمومی نسبت به این تحریفاتی که هر از گاهی ظاهر می شود بسیار نگران است.»

وی در پاسخ به این سوال که با ایجاد محدودیت در ثبت سفارش برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی، معیشت مردم با مشکل مواجه نیست؟ وی تاکید کرد: محدودیت ثبت سفارش برنج برای حمایت از تولید داخل است اما باید توجه داشت که برنج تولید داخل با مصرف داخلی همخوانی ندارد. علاوه بر این، ذائقه مردم استان های جنوبی مانند سیستان و بلوچستان به سمت برنج ایرانی نیست. وی افزود: اگر صرفا بر اساس تولید داخلی تصمیم بگیریم قیمت برنج به شدت افزایش می یابد و مردم با مشکل مواجه خواهند شد.

به همین دلیل باید ثبات برای حمایت از برنج تولید داخل در حدی که نیازهای اساسی جامعه را تامین کند، وجود داشته باشد. از طرفی باید برنج وارد شود تا تقاضا تامین شود. من این محدودیت را دلیلی برای حمایت از برنج داخلی نمی دانم. ما نباید از آن طرف پشت بام بیفتیم. باید تعادل در بازار ایجاد شود تا مردم جنوب کشور نه تنها از تولید داخلی حمایت کنند بلکه به برنج نیز دسترسی داشته باشند که نقطه قوت آنهاست.»

حذف یارانه بخش کشاورزی ظرف ۱۰ سال

جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در خصوص مشکل فساد برنج به هممهان گفت: در گذشته واردات محصولات کشاورزی مانند برنج، شکر و … زیاد بود. تقاضا برای شکر. در ایران حدود ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تن است که ۳ میلیون تن آن وارداتی بوده است. خوب است برنج مورد نیاز کشور وارداتی باشد اما متاسفانه به این مشکل توجه نمی کنند و بیش از حد لازم وارد می کنند.

واردات بیش از حد لازم به این معنا بود که محصول داخلی در دست کشاورزان باقی بماند. وی با اشاره به اینکه در بحث محصولات کشاورزی باید شرایط دو طرف در نظر گرفته شود، افزود: در این موضوع باید شرایط مصرف کننده و تولیدکننده هم در نظر گرفته شود.اگر فقط تلاش کنیم رضایت مصرف کننده، تولید کنندگان گیر خواهند کرد. در سال‌های اخیر در زمان برداشت برنج داخلی، واردات افزایش یافته و محصولات کشاورزان به فروش نمی‌رسد و در نهایت تولیدکنندگان متحمل زیان و مشکلاتی شده‌اند. اگر تعادل برقرار شود و به اندازه نیاز کشور و نه بیشتر برنج وارد شود، مشکلی نیست. در بیشتر موارد، محصولات کشاورزی (برنج، شکر، میوه و …) بیش از نیاز وارد می شود.»

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پاسخ به این سوال که چرا حمایت از کشاورزان برداشته شد؟ وی تاکید کرد: یکی از راه های حمایت از تولید داخلی این است که دولت کارخانه و نهاده های ارزان قیمت و ماشین آلات و تجهیزات مدرن را در اختیار کشاورزان قرار دهد که با ارائه این یارانه ها قیمت نهایی نیز کاهش می یابد. زمانی که قیمت کود، بذر، سموم و ماشین آلات چند برابر شود، قیمت نهایی محصولات کشاورزی نیز افزایش می یابد. راه حل حفظ قیمت نهایی محصولات کشاورزی این است که دولت بودجه ای را به عنوان یارانه برای تولید در نظر بگیرد. وقتی محصولات کشاورزی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود، فشاری به مصرف‌کننده وارد نمی‌شود.»

محمودزاده افزود: در دهه گذشته شاهد حذف تدریجی یارانه کشاورزی توسط دولت ها بودیم، در گذشته دولت تجهیزات و ماشین آلات ارزان قیمت، سوخت، برق، سموم، کود و … و قیمت نهایی محصول را در اختیار کشاورزان قرار می داد. کاهش یافت، اما در دهه گذشته، یارانه های بخش کشاورزی هر سال کاهش یافته است. دولت ها بودجه لازم برای تخصیص این مشکل را ندارند و به همین دلیل قیمت کود برای مثال دو یا سه برابر شده است. در نهایت قیمت بازار افزایش می یابد و مصرف کننده و تولید کننده متحمل ضرر می شوند.

دولت باید به کمک ۱۰ سال قبل بازگردد و یارانه ها را با نیاز کشاورزان تطبیق دهد تا قیمت ها به سطح قابل قبولی برگردد. در صورت افزایش قیمت، کشاورز با در نظر گرفتن حاشیه سود باید قیمت محصولات را افزایش دهد.» وی در پاسخ به این سوال که محدودیت ثبت سفارش برنج فراری بحث فساد را ایجاد نمی کند؟ او گفت نه. من می دانم که دولت از سوی مجلس تحت فشار است که بیش از نیاز کشور برنج وارد نکند. سؤالات نمایندگان را بررسی کردم، بیش از ۴۰ درصد سؤالات مربوط به حمایت از برنج داخلی و جلوگیری از واردات غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا