بانک و بیمه

مجلس می گوید مخالف افزایش حقوق زیر ۲۰ درصد است| ضرورت دریافت پلکانی مالیات در راستای عدالت محوری

بازار؛ گروه بانک و بیمه: در پی مخالفت کلی نمایندگان مجلس با بودجه سال آینده در هفته گذشته و درخواست اصلاح آن از دولت برای رفع ابهامات مربوط به تامین منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان و موضوع درآمدهای مالیاتی و همچنین رفع مغایرت بودجه با توسعه هفتم. برنامه، در دور جدید اصلاحات این لایحه، دولت پیش از این تغییراتی را در متن آن اعمال کرده است تا نمایندگان مجلس را به بازنگری کلیات سند درآمد و هزینه یکساله ترغیب کند، لایحه ای که علاوه بر مصوبات در این لایحه ارائه شده است. برخی از مفاد آن نیاز به بررسی دقیق تری دارد، مثلاً در لایحه بودجه سال آینده، دولت در نظر دارد هزینه ها را کاهش دهد زیرا بودجه ۱۴۰۳ بر اساس درآمدهای نفتی نیست.

از سوی دیگر، بار همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز بر دوش بودجه بود که دولت را با مشکل مدیریت منابع برای درآمدزایی مواجه کرد. درآمدی که البته بحث برانگیز است زیرا دولت سعی کرده منابع درآمدی از محل مالیات را در بودجه سال آینده پیش بینی کند. در عین حال، نمایندگان ملت نیز خواهان آن هستند که در این بخش فشار مالیاتی بر جمعیت، بخش تولید و بنگاه های اقتصادی وارد نشود و دولت مبتنی بر درآمدزایی در محل اخذ مالیات باشد. مالیات از افرادی که فرار می کنند، جمع آوری می کنند، مالیات می گیرند و آنها را برای پرداخت مالیات شناسایی می کنند و آنها را ملزم به رعایت قانون می کنند.

همانطور که مشخص است، مجلس در نظر دارد هنگام تعیین حقوق کارکنان دولت به توجه و جلوگیری از افزایش غیرمنطقی مخارج دولت که منجر به افزایش نرخ تورم می شود، حقوقی که به آنها تعلق می گیرد حداقل به خوبی در نظر گرفته شود. -قرار گرفتن در شرایط تورمی در تمام طول سال داشته باشید

مجلس به افزایش حقوق نسبت به نرخ تورم در بودجه توجه دارد

علاوه بر این موارد، پیشنهاد افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه سال آینده موضوع مهم دیگری است که اکثر نمایندگان، اقتصاددانان و مردم نسبت به این رقم واکنش نشان داده اند که ربطی به تورم بیش از این ندارد. انجام ۴۰ درصد دارد. البته حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۸ درصدی دولت همراه است، اما به گفته برخی از نمایندگان این امکان وجود دارد که برای یکسان سازی حقوق تک تک کارگران، حقوق بگیران با سطح درآمد بالا ۱۸ درصد افزایش یافته و افراد کم درآمد ۲۵ درصد افزایش حقوق دریافت خواهند کرد.

این ارقام در حال حاضر در حد پیشنهاد دولت است و معلوم نیست نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق چه تصمیمی برای تعیین رقم نهایی حقوق خواهند گرفت. اما همانطور که مشخص است مجلس می خواهد به افزایش بی رویه هزینه های دولت که منجر به افزایش نرخ تورم می شود توجه کند و از آن جلوگیری کند و در تعیین حقوق کارکنان دولت حقوقی را که به آنها تعلق می گیرد در نظر بگیرد. در موقعیتی که بتواند در شرایط تورمی حداقل به رونق نسبی دست یابد. زیرا اکنون فاصله زیادی بین نرخ تورم و افزایش حقوق کارگران در سال آینده توسط دولت وجود دارد. در چنین شرایطی اکثر نمایندگان خواهان افزایش حقوق مناسب و مناسب با در نظر گرفتن نرخ تورم فعلی هستند.

حقوق ها باید به گونه ای تعیین شود که پاسخگوی تورم موجود باشد، زیرا قیمت تمام کالاها و خدمات در طول سال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و با سال جدید بدون شک دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، افزایش قیمت ها که نتیجه تورم مورد انتظار است که هر سال اتفاق می افتد. اتفاق می افتد

انتقاد نمایندگان مجلس از رقم ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون و شوراهای داخلی مجلس در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی با بررسی جوانب و جزئیات لایحه بودجه سال آینده به ویژه تعیین منطقی حقوق کارکنان دولت، گفت: جای تعجب است که دولت رقم مناسبی برای لایحه بودجه سال آینده در نظر نگرفته است.۱۸ درصد افزایش حقوق کارکنان خود، زیرا این قشر با توجه به تورم موجود و افزایش سطح عمومی قیمت ها، اکنون فاقد شرایط اقتصادی و معیشتی مناسب هستند. البته نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه بدون شک تغییراتی در این رقم خواهند داشت.

وی با بیان اینکه مجلس نسبت به افزایش حقوق کارکنان دولت انتقاد داشت، تصریح کرد: حقوق ها باید به گونه ای تعیین شود که پاسخگوی تورم موجود باشد چرا که قیمت همه کالاها و خدمات از ابتدای سال تاکنون افزایش چشمگیری داشته است. در آغاز سال جدید دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، افزایش قیمت حاصل تورم مورد انتظاری است که به گفته دولت هر سال رخ می دهد، برای تامین معیشت مردم باید افزایش قیمت کالاها و خدمات افزایش یابد. از طریق راه حل های اساسی باشد و با نظارت و کنترل از آن جلوگیری شود. مواظب بازار باشید و اجازه ندهید قیمت ها افزایش پیدا کند، زیرا در صورت افزایش حقوق، افزایش همزمان قیمت ها وجود ندارد، چنین پدیده ای افزایش دستمزدها را خنثی می کند.

افزایش ۵۰ درصدی مالیاتی که دولت در بودجه ۱۴۰۳ در نظر گرفته است باید از فراریان مالیات اخذ شود و اگر این افزایش به نفع همه مالیات دهندگان باشد فشار زیادی بر بخش تولیدی و شرکتی و همچنین حقوق بگیران وارد می کند. با مشکل مواجه می شود

مالیات بالای دولتی نباید به بی انگیزگی در میان شرکت کنندگان اقتصادی منجر شود

این نماینده مجلس تصریح کرد: به نظر می رسد دولت باید قیمت کالاهای اساسی را در سبد مصرفی خانوارها تثبیت کند تا معیشت قشر مزدبگیر جامعه بهبود یابد. واردات حداقل باید خانوارها را با قیمت مناسب تامین کند.» به عنوان مثال، اگر مراکز تولیدی و بنگاه های تجاری تحت فشار باشند، این فشار منجر به بی انگیزگی تولیدکنندگان در کار می شود.

آصفری ادامه داد: دولت در نظر دارد منابع درآمدی را از طریق مالیات تامین کند، هرچند مالیات به عنوان منبع درآمدی ثابت در بودجه تلقی می شود، اما افزایش ۵۰ درصدی مالیاتی پیش بینی شده توسط دولت در بودجه ۱۴۰۳ باید از مالیات دهندگان اخذ شود. فرار مالیاتی است و اگر این افزایش به نفع همه مالیات دهندگان باشد، فشار زیادی به بخش تولیدی و شرکتی وارد می کند و حقوق بگیران را با مشکل مواجه می کند. مجلس نمایندگان آن را رد کرد و خواستار تعدیل لایحه بودجه به ویژه در بخش تامین منابع درآمدی توسط اداره مالیات شد.

مجلس باید دولت را در اداره امور مالیاتی استان همراهی کند تا اخذ مالیات به صورت پلکانی یعنی مالیات کمتر پرداخت شود.

نیاز به اخذ مالیات پلکانی

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس تصریح کرد: به نظر می رسد مجلس باید دولت را در سازمان امور مالیاتی استان همراهی کند تا اخذ مالیات به صورت پلکانی یعنی آن دسته از فعالان اقتصادی یا کارآفرینانی که درآمد بیشتری دارند. آنها باید مالیات نسبتاً بیشتری به دولت بپردازند و مالیات کمتری به افراد کم درآمد بپردازند تا از عدالت مالیاتی اطمینان حاصل کنند. به هر حال دولت نباید درآمدهای بودجه سالانه را به جیب مردم سوق دهد زیرا این رویکرد با موضوع سال مغایرت دارد.

بر اساس این گزارش، لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور بار دیگر در صحن علنی شورای اسلامی اعلام شد. بودجه ای که با اصلاحاتی دوباره تقدیم شورای اسلامی شد و بررسی جزئیات آن از امروز آغاز می شود. لایحه بودجه که ابتدا ابهاماتی را در خصوص یکسان سازی حقوق بازنشستگی و اخذ مالیات ارائه می کرد، اما به نظر می رسد پس از رفع ابهامات و اصلاح مفاد آن، کار بررسی جزئیات این لایحه در کمیسیون تلفیق آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا