ترندهای روز

مجوز توبه صادر شد | سایت ایران تحلیل

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

رئیس قوه قضائیه نحوه احراز توبه را در ۹ ماده اعلام کرد و مسئولیت اجرای این رویه را به دادستانی کل کشور سپرد.

اجازه توبه صادر شد

متن مراحل احراز توبه به شرح زیر است:

«در اجرای مواد ۱۱۴ تا ۱۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و بند «ج» ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها و با توجه به اینکه استفاده از موازین شرعی و احراز قانونی توبه در مراجع قضایی. ، که نقش بسزایی در اصلاح و تربیت مجرمان و جلوگیری از ارتکاب جرم دارد، مجدداً مرتکب جرم شده است، «روش تائید توبه» در مطالب بعدی شرح داده شده است.

ماده ۱- توبه حالتی از روح است که متضمن توجه و بازگشت شخص به سوی خداوند پس از ارتکاب رفتار مجرمانه است به نحوی که مرتکب از زشتی رفتار خود آگاه شده و در رفتار خود ندامت و اصلاح را مشاهده کند تصمیم می گیرد در آینده آن رفتار را کنار بگذارد و سعی می کند از خود برای اصلاح و جبران خسارت استفاده کند.

ماده ۲- در کلیه جرائمی که توبه مؤثر در مجازات است، در صورتی که متهم در هر مرحله از دادرسی یا محکوم علیه ادعای توبه کند، می تواند درخواست خود را به همراه دلیل به مقام قضایی ارائه کند. همچنین در صورت مشاهده ادله ندامت در متهم یا محکوم توسط رئیس موسسه کیفری می تواند با توجه به گزارش مددکار اجتماعی و تایید شورای طبقه بندی مراتب را به قاضی اطلاع دهد.

ماده ۳- مرجع قضایی ذی ربط می تواند حسب مورد متهم یا محکوم را برای بررسی صحت ادعای ندامت به واحد ارشاد و معاضدت قضایی یا نهاد تعزیرات معرفی کند. در صورتی که مدعی، مؤسسه کیفری باشد، رئیس مؤسسه طبق ماده ۲ این آیین نامه عمل می کند.

ماده ۴- پس از ارجاع مرجع قضائی، واحد ارشاد و معاضدت قضایی و نهاد تعزیرات با رعایت ماده ۵ آئین نامه عمل، حداکثر ظرف مدت دو هفته نتیجه را به تفصیل به مرجع قضایی ذیربط اعلام خواهد کرد. . در صورت عدم امکان اعلام نظر در مهلت مقرر موضوع به مرجع قضایی اعلام و مرجع طبق نظر آن مرجع اقدام خواهد کرد.

ماده ۵ – مقام قضائی برای احراز ندامت و ندامت و اصلاح مرتکب موارد زیر را که غالباً حاکی از صحت ادعای توبه است مورد توجه قرار می‌دهد:

الف- تعهد عملی به انجام فرایض دینی

ب- جبران خسارات و خسارات ناشی از جرم یا ایجاد ترتیبات جبران خسارت یا تلاش برای گذشت شاکی یا مدعی خصوصی.

ج- اظهار ندامت و تعهد کتبی به عدم ارتکاب جرم به ویژه اگر به نحوی اظهار ندامت کند.

ت- همکاری مؤثر مرتکب در کشف جرم یا شناسایی همدستان یا معاونان جرم.

د- تعهد به خودداری از ارتباط و معاشرت با افراد شرور، شرکا و دستیاران جرم.

ج- ارائه خدمات عام المنفعه یا شرکت در امور خیریه

ج- درمان و ترک اعتیاد

ح- گزارش کتبی مددکار اجتماعی در خصوص اصلاح رفتار مجرم

ماده ۶- مرجع قضایی ذی ربط خارج از نوبت با عنایت به مواردی از قبیل پرونده شخصیت، پرونده رفتاری و نظر نهادهای ذیربط نسبت به موضوع رسیدگی و در صورت توبه، ادله و امارات مربوط را در تصمیم خود لحاظ می کند.

ماده ۷- در جرایم شدید در صورتی که توبه مؤثر در مجازات باشد و مرتکب پس از قطعی شدن حکم ادعای توبه کند. موضوع توسط دادستان یا نهاد کیفری رسیدگی و در صورت وجود دلیلی دال بر ندامت وی ​​مراتب به دادگاه صادرکننده حکم اعلام می شود. در صورتی که به نظر دادگاه توبه وی مشخص باشد مراتب به معاونت قضایی قوه قضاییه اعلام و رونوشت در اختیار مقام اجرایی قرار می گیرد. معاونت قضایی نتیجه را برای اتخاذ تصمیم مقتضی به رئیس قوه قضاییه اعلام می کند.

ماده ۸- مقام قضائی در اجرای ماده ۱۱۷ قانون مجازات اسلامی به مدعی توبه توضیح می دهد که در صورت اثبات تظاهر به توبه پس از اجرای مقررات توبه، مجازات و تخفیفات در نظر گرفته شده است. لغو می شود و حسب مورد مجازات می شود. او به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

ماده ۹- مسئولیت حسن اجرای این آیین نامه بر عهده دادستان کل کشور است.

این آیین نامه مشتمل بر ۹ ماده و در تاریخ ۱۸ تیرماه سال جاری به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

غلامحسین محسنی اجایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا