ورزشی

مجید جلالی با شاه فالوده نمی‌خورد!

محمد مایلی خان سرمربی اسبق تیم ملی یک روز پس از حضور در دادگاه مربوط به شکایت امیر قلانوی درباره این دادگاه، شرایط لیگ برتر و حواشی آن با “ورزه سه” صحبت کرد.

آقای مایلی کهن در دادگاه شکایت آقای قلانوی حاضر شدید؟
بله، دیروز (دوشنبه) رفتیم، بالاخره باید می رفتیم.

* فکر می کردیم این داستان خوب تمام شد؟
به هر حال هنوز هست، دیگه چی بگم؟ انگار در اروپا به دنیا آمده اند و ما نمی دانستیم. چون از کلمه مرد شکایت کرد در حالی که مرد کلمه بدی نیست و به معنای مرد کوچک است(!)

*به خاطر همین یک کلمه شاکی می شود؟
نه، یکی از چیزهایی که در آن مصاحبه ویدیویی گفتم این بود.

* چطور وکیل در دادگاه همراه شما نبود؟
نه، اتفاقا باجنگام وکیل است، اما همیشه خودم به این جلسات می روم.

* در جلسه دادگاه چه گذشت؟
در نهایت مواردی مطرح شد و ما به مواردی که قاضی پرسیده بود پاسخ دادیم. گفتیم در شرایط فعلی هر چه گفتیم از صدا و سیما یاد گرفتیم. چطور وقتی به آنها می گویند ژنرال آنها را دوست دارد و حالا باید به خاطر این حرف ها ناراحت شوند؟

*ظاهراً همراهان شما هم اجازه حضور در جلسه دادگاه را نداشتند؟
بله، آقای نادر (فریادشیریان) آمده بود با وجود اینکه من از آنها خواستم نیایند و این پسرم بود که هیچ کدام را وارد اتاق نکرد.

* الان چه حکمی صادر می شود؟
(با خنده) چه حکمی می خواهند بدهند؟ ما همیشه تابع قانون بوده ایم.

*بیایید ادامه دهیم. به لیگ برتر برسیم. پرسپولیس می تواند در هفت هفته باقی مانده اختلاف امتیاز با استقلال را جبران کند و قهرمان شود؟
بله، پارسال وضعیت بدتر بود. اگر یادتان باشد در هفته های آخر سپاهان به ملوان باخت و پرسپولیس هم سبقت گرفت و قهرمان شد. همین پارسال حال ملوان خوب نبود و مشخص شد که سقوط نمی کند. فوتبال همین است.

*اخیرا استقلالی ها پرسپولیس را به سودجویی از داوری متهم کرده اند و حتی گفته اند بیشتر داوران پرسپولیسی هستند. درباره این تنش ها چه می گویید؟
خب اینها همیشه در فوتبال ما بوده و هست. فکر می کنم حتی اگر VAR هم بیاوریم، اوضاع بهتر نمی شود.

*چرا؟ چون ظرفیت استفاده از این امکان وجود ندارد؟
در کل شرایط این گونه است، به هر حال فشار مخاطب باعث می شود از زیر بار انتقاد فرار کنیم.

*شما همیشه طرفدار مربی داخلی بودید. حالا می خواهید پرسپولیس با مربی خارجی قهرمان شود یا استقلال با مربی داخلی؟
نه، اولاً این تیم پرسپولیس متعلق به آقای گل محمدی است و بی انصافی است که بگوییم تیم این مربی برزیلی است. کمک آقای گل محمدی بود. حتما یادتان هست یک زمانی مدام می گفتند این تیم تیم آقای گل محمدی نیست و او وارث برونکوست. چطور شد که یحیی در دو سه هفته بدتر شد؟ از طرفی فراموش نکنیم که در نیم فصل دو سه بازیکن خوب گرفتند در حالی که در زمان آقای گل محمدی خبری از بازیکن جدید نبود.

*این روزها در اصفهان نام محرم نویدکیا در ورزشگاه فریاد می شود و اعتراضاتی به شرایط تیمی که در ابتدای فصل با هزینه های گزاف تعطیل شد. شما همیشه حامی محرم بودید.
خب من نه نسبتی با محرم دارم و نه رابطه خاصی با او داشته ام. او هم مثل شمس سرمربی تیمش خیلی خوب کار کرده است آذر خوب کار کرد. حالا وقتی این مربیان عملکرد خوبی دارند، چه بگوییم؟ خب اینها هم مربیان جوان هستند. البته اگر مربی خارجی خوب بیاید چرا باید ناراحت باشیم؟ مشکل این است که مربی خارجی خوب نیست. همین تراکتور پارسال هفت خورد، فکر کنم یک بار شش خوردند. آنها هفته گذشته چهار غذا خوردند. به نظر من هرکسی باید پارسال می رفت. البته از نظر شخصیتی مربیان بدی نبودند اما این یک واقعیت است که می توانیم از مربیان و بازیکنان ایرانی استفاده کنیم. من هنوز معتقدم که ما در تیم هایمان نیازی به بازیکنان خارجی نداریم چون می دانم چه نوع جوانان شایسته ای در کشور ما وجود دارد، پس بعد از آمدن و رفتن این همه بازیکن خارجی، آیا در بین آنها ستاره ای پیدا کردی؟

*شاید بتوان به چند نام محدود اشاره کرد، مثلاً ستاره های بین المللی که به فوتبال ایران نمی آیند چون نه باشگاه های ما پول دارند و نه به ایران می آیند.
بله، نمی‌گویند، همین را می‌گویم. وقتی اینطور است چرا دنبال بازیکن خارجی می گردند؟ ما استعدادهای زیادی در فوتبال خود داریم. دوست داری پسرت فوتبالیست بشه یا دکتر و مهندس؟ واقعیت این است که وقتی این همه علاقه به فوتبال وجود دارد و طبیعتاً تعداد این استعدادها زیاد می شود، می توان استعدادهای خوبی در بین آنها پیدا کرد و آنها را کشف کرد.

*اخیرا آقای مجید جلالی و همکارانش تحقیقی در مورد ورود مربیان خارجی به فوتبال ایران در طول بیست و دو سال لیگ برتر انجام دادند که ۸۳ درصد از این تغییرات به نتیجه نرسید.
من هم همین را می گویم. اولاً زیرساخت های مناسبی در این زمینه وجود ندارد و مشکلات بعدی به وجود می آید. البته آقای مجید که الان با شاه فالوده صحبت نمی کند چون واقعیت این است که در فدراسیون فوتبال جایگاهی دارد و باید به نوعی از سیاست های فدراسیون فوتبال حمایت کند.

البته معتقدم در فوتبال ما نسبت به کشورهای دیگر پول زیادی رد و بدل نمی شود. به هر حال در فوتبال ما هر چقدر هم که خرج می شود باید حساب کرد و می بینید کسانی که صاحب فوتبال هستند که به خاطر اتفاقات مختلف باید ۵ یا ۱۰ امتیاز کم کنند از شرایط به نفع خود استفاده می کنند.

*سوال آخرم در مورد واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس است که ظاهرا بعد از دو دهه در حال اجراست و ظاهرا کنسرسیومی متشکل از چند بانک این سهام را در اختیار خواهد گرفت. آیا خوشبین هستید که اتفاقات خوبی در این باشگاه بیفتد؟
من از شما می پرسم. آیا این بانک ها خصوصی هستند؟

* خوب.
پس اینها هم دولتی هستند، پس هدف این است که به بانک وابسته شوند و ۶۰۰-۵۰۰ میلیارد تومانی را که هر سال خرج می کردند، به دو سه هزار میلیارد برسانند که راحت تر خرج کنند. فکر می کنم الان تنها باشگاهی که در فوتبال ما واقعا خصوصی اداره می شود، تراکتورسازی تبریز است. آیا باشگاه دیگری را می شناسید؟

*در لیگ برتر فکر می کنم استقلال خوزستان یا حتی ملوان باشد.
ریاست برخی باشگاه ها را تاجرانی بر عهده دارند که باید یک سری کالا وارد کنند و برای این واردات مالیات بپردازند. حالا به آنها می گویند اگر می خواهید این پول را بدهید خرج یک ملوان یا فلان تیم کنید و این را به حساب مالیاتی واریز می کنند. البته در برخی جاها به آنها پیش پرداخت داده می شود تا کالا یا خدمات خود را با سهولت بیشتری وارد کنند. در واقع اکثر باشگاه های ما دولتی هستند اما گاهی می گوییم عناوین ملی، خصوصی یا مشابه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا