اخبار بورس

محدودیت دامنه نوسان، گره‌ای جدید در کلاف سردرگم بازار سرمایه

هدف اصلی از محدود کردن دامنه نوسان، کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ادامه محدودیت دامنه نوسان انگیزه سرمایه گذاری را از بازار حذف می کند. بسیاری از سهامداران حاضر به سرمایه گذاری هستند، اما به دلیل نوسانات مثبت و منفی موجود ۲ درصد، حاضر به سرمایه گذاری نیستند و به این ترتیب تقاضا کاهش می یابد. به همین دلیل این روش در درمان مشکلات موجود موثر نیست.

حمید کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسوی در خصوص حفظ محدودیت دامنه نوسان گفت: ادامه محدود کردن محدوده نوسان تا زمانی که مشکل خارجی وجود نداشته باشد و جبران ریسک های تحمیل شده به بازار از طریق محدودیت قیمت رویکردی کاملا اشتباه است.

محدودیت محدوده نوسان، مانند قیمت گذاری دستوری

کوشکی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع ریاست جمهوری منجر به محدودیت دامنه نوسان شده است و در آینده ممکن است نرخ سود و نرخ خوراک یا مشکلات دیگری به وجود بیاید، بنابراین بهانه های زیادی برای محدود کردن دامنه نوسان وجود دارد. به نگرانی در مورد بازار سرمایه و این پیش پا افتاده ترین تصمیمی است که یک موسسه می تواند بگیرد. در صورتی که تصمیم اساسی این باشد که سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه سایر وظایف خود را به خوبی انجام دهد و از طریق نامه نگاری گزارش توجیهی خسارت تصمیمات موجود در بازار سرمایه ارائه کند، پیگیری شود. اقدامات و برگزاری جلسات با نهادها و وزارتخانه های مختلف می دهد

نقدینگی، مشکل اصلی بازار سرمایه

وی افزود: در حال حاضر نقدینگی مشکل اصلی بازار سرمایه است و دلیل این امر در اقدامات انجام شده در سطح سیاست های پولی کشور نهفته است. با توجه به کسری بودجه دولت، بانک مرکزی نرخ سود مورد استفاده برای تامین مالی دولت را افزایش داد و تورم تا حدی در سایه این هدف مدیریت شد، بنابراین کاهش تورم در اولویت قرار نداشت.

کارشناس بازار سرمایه گفت: محدود کردن بیشتر نوسانات، انگیزه سرمایه گذاری را از بازار حذف می کند. بسیاری از سهامداران حاضر به سرمایه گذاری هستند اما به دلیل نوسان مثبت و منفی ۲ درصدی حاضر به سرمایه گذاری نیستند و به این ترتیب سطح تقاضا کاهش می یابد. به همین دلیل این روش در درمان مشکلات موجود موثر نیست.

کوشکی با اشاره به اینکه دلیلی برای محدود کردن دامنه نوسان وجود ندارد، افزود: به این ترتیب ابهاماتی ایجاد شده است که هیچکس باز نخواهد شد و تا زمانی که دلایل کارشناسی پیدا نشود نمی توان ادامه این محدودیت را پیش بینی کرد. .

برای جذاب کردن بازار بدهی، هدف اصلی محدود کردن نوسانات است

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش چند برابری سود و نرخ خوراک که دامنه نوسانات را محدود نکرد، تاثیر بیشتری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه گذاشت.

وی تصریح کرد: محدود کردن دامنه نوسانات با هدف کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بازار سرمایه و جذاب کردن بازار بدهی و اوراق بهادار است تا مردم به جای تقاضای پول در بازار سرمایه، سرمایه خود را به آنجا منتقل کنند خرید اوراق با سود ۳۰ یا ۴۰ درصدی که بدون مشکل اتفاق افتاد.

کوشکی تاکید کرد: بانک مرکزی تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته و در نظر دارد به هدف خود که تامین مالی دولت است، دست یابد. شاید پس از رسیدن به این هدف، نگاهی به بازار سرمایه بیندازید.

خروج باقی مانده اهالی بازار سرمایه اشتباه بزرگ سازمان بورس را به دنبال داشت

وی در خصوص حد مثبت و منفی دو درصدی دامنه نوسان، خاطرنشان کرد: نظر کارشناسی و توجیهی وجود ندارد و این اشتباه بزرگ سازمان بورس است که باعث شد بقیه بازار سرمایه سرمایه خود را نقد کنند و خارج شوند. این بازار به عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذار از طریق کارگزار اعتباری با نرخ سود ۳۳ یا ۳۴ درصد تامین مالی کند، این هزینه‌ها به ۳۶۵ روز تقسیم می‌شود و با توجه به محدودیت‌های اسپرد، این نتیجه حاصل می‌شود که هزینه‌های تامین مالی از بازار تامین نمی‌شود.

زمانی که حتی کارشناسان بازار سرمایه نیز انگیزه ای برای نگهداری سهام خود در این بازار ندارند!

جنگ روانی شدید در بازار سرمایه

کوشکی با تاکید بر اینکه محدودیت دامنه نوسان منطبق بر سفارش قیمت است، گفت: این محدودیت توجیهی نداشته و نتیجه ای نداشته است. سقف دامنه نوسان باید برداشته شود تا فروشندگانی که می خواهند از بازار خارج شوند محدود نشوند. فروش سهام با قیمت ارزان‌تر نه تنها از اصل عرضه و تقاضا پیروی می‌کند، بلکه انگیزه‌هایی را برای خریداران بالقوه ایجاد می‌کند. محدود کردن دامنه نوسان باعث آسیب بیشتر به سهام کوچکتر در بازار سرمایه می شود.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بورس‌های دنیا، گا‌ها در زمان نوسانات غیرعادی شاخص‌های بورس یک وقفه در معاملات ایجاد می‌شود تا به بازار فرصتی برای فکر کردن بیشتر بدهند، اما هیچ‌گاه هیجانات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری و مسائل کلان کشور با محدودیت دامنه نوسان مدیریت نمیشود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا