ورزشی

محرومیت یک فوتبالیست لیگ‌برتری و یک مدال‌آور بازی‌های پاراآسیایی برای دوپینگ

افسران کنترل دوپینگ ایران نادو از صادقی بابا احمدی فوتبالیست لیگ برتر تیم صنعت نفت آبادان در تاریخ ۶ مهر ۱۴۰۲ در بازی صنعت نفت آبادان و بندر نمونه درون مسابقه ای (IC) گرفتند. ملوان انزلی در شهرستان آبادان پس از بررسی نمونه. وجود ماده ممنوعه “تاموکسیفن” از گروه مواد ممنوعه S4 از فهرست مواد و روشهای ممنوعه WADA در نمونه وی توسط آزمایشگاه مورد تایید WADA تایید شد.

در رای بدوی، شورای رای ایران نادو با توجه به تخلف ورزشکار طبق بند ۱-۱-۶-۱۰ در خصوص استفاده از ماده خاص، حکم محرومیت ۲ ساله ورزشکار را صادر و به وی ابلاغ کرد. اما «صادق صادقی بابا احمدی» تقاضای رسیدگی به پرونده در شورای تجدیدنظر را داشت. پس از ارائه و بررسی مدارک و توضیحات پزشکی وی در صحن شورا و با توجه به مسئولیت مطلق ورزشکار، برای اعضای شورا تایید شد که ماده ممنوعه “تاموکسیفن” به دلیل استفاده درمانی وارد بدن شده است. لذا بر اساس ماده ۱-۱-۶-۱۰ قوانین ملی مبارزه با دوپینگ ایران به منظور اثبات استفاده غیرعمدی از ماده ممنوعه به قصد دوپینگ، توجه ورزشکار به مسئولیت های قانونی از نظر کد WADA و با در نظر گرفتن تبصره عدم قصور یا تقصیر قابل ذکر است ممنوعیت ۲ ساله اولیه صادر شده به ۱۲ ماه کاهش یافت. این ورزشکار از تاریخ ۳۰/۰۸/۱۴۰۲ لغایت ۲۹/۰۸/۱۴۰۳ از هرگونه فعالیت ورزشی محروم شد.

در مورد «فائزه دیبایی» یاد شده در ۱۲ مهر ۱۴۰۲ در اردوی آماده سازی تیم ملی پارا دو و میدانی برای حضور در مسابقات پاراآسیایی، نمونه برداری توسط افسران کنترل دوپینگ ایران نادو در خارج از مسابقات (OOC) انجام شد. WADA وجود دو ماده «هیدروکلروتیازید» و «تریامترن» از گروه S5 را در فهرست مواد و روش‌های ممنوعه WADA از دسته دیورتیک‌ها و مواد پوشاننده تأیید کرد.

پس از اعلام رای شورای رای ایران نادو مبنی بر تخلف و رد صلاحیت این ورزشکار، “فاضه دیبایی” درخواست تجدیدنظر داد که پس از ارائه مدارک پزشکی و توضیحات این ورزشکار مبنی بر مصرف درمانی دو ماده ممنوعه برای کنترل فشار خون شورای استیناف ایران و نادو در سال ۲۰۱۷ دفاع ارائه شده را برای عفو و کاهش مدت محرومیت کافی دانستند. این شورا بر اساس ماده ۱-۱-۶-۱۰ قانون مبارزه با دوپینگ کشور، از تاریخ ۰۶/۰۹/۱۳۰۲ لغایت ۰۵/۰۳/۱۳۰۴ به مدت ۱۸ ماه از هرگونه فعالیت ورزشی محروم شد.

ایران نادو توصیه می کند همه فدراسیون های ورزشی به ویژه فدراسیون های پیشکسوتان و توانخواهان در مسائل تمرینی توجه بیشتری به ورزشکاران داشته باشند چرا که داشتن دانش کافی توسط ورزشکار و تیم پشتیبانی او می تواند از بسیاری از دوپینگ های ناخواسته جلوگیری کند. انجام خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا