اخبار اقتصاد ایران

محصول جدید ایران خودرو دردسر ساز شد

ایران خودرو به ثبت نام کنندگان اعلام کرد تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته دستی از سبد محصولات این خودروساز حذف شده و تارا V1 پلاس با گیربکس ۶ سرعته جایگزین آن شده است.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، تغییر تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته به تارا V1 پلاس با گیربکس ۶ سرعته برای ایران خودرو مشکل ساز خواهد شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: برخی از تارا V1 ثبت نامی با گیربکس ۵ سرعته دستی از تغییر محصول توسط ایران خودرو ناراضی بودند، بنابراین جلساتی در این زمینه برگزار شد.

همانطور که احمد آسانلو گفت: مدیران ایران خودرو در جلسه ای که به همین منظور برگزار شد قول حل مشکل را دادند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ابراز امیدواری کرد که بدون تشکیل پرونده این موضوع حل شود.

با توجه به ابراز امیدواری آسانلو، به نظر می رسد سازمان تعزیرات حکومتی ایران به نوعی دلالان خودرو را تهدید کرده است که اگر مشکل را حل نکنند، برای تارا تشکیل پرونده خواهند داد. بنابراین به نظر می رسد شکایات ثبت نام کنندگان از طرح جایگزین ایران خودرو برای تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته دستی تا حدود زیادی پاسخ داده شده و موفق به ورود سازمان تعزیرات حکومتی شده اند.

اما اصل این طرح چه بود که متقاضیانی را که برای تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته دستی ثبت نام کرده بودند، سردرگم کرده است؟

ایران خودرو با تاخیر آذر ۱۴۰۲ به برخی از متقاضیانی که برای تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته دستی ثبت نام کرده اند، اعلام کرد که می توانند تارا V1 پلاس را با گیربکس ۶ سرعته دریافت کنند.

چیزی که باعث ناراحتی متقاضیان تارا شد این بود که قیمت کالای جایگزین حدود ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر از خودرویی بود که ثبت نام کرده بودند.

متقاضیان ابتدا تصور می کردند که می توانند با اصرار بر خودروی مورد نظر خود به آن دسترسی داشته باشند.

اما تلاش ثبت نام کنندگان بی نتیجه ماند و ایران خودرو به آنها اطلاع داد که تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته دستی از سبد محصولات این خودروساز حذف و تارا V1 پلاس با گیربکس ۶ سرعته جایگزین شده است.

به نظر می رسد متقاضیان تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته دستی ناامید نشده و شکایت خود را به سازمان تعزیرات حکومتی برده اند.

اما چرا ایران خودرو تصمیم به حذف تارا V1 با گیربکس ۵ سرعته دستی گرفت؟ دلیل این مشکل را باید در قیمت گذاری دستوری جستجو کرد.

مدیران ایران خودرو و سایپا به دنبال مجوز افزایش قیمت برای نیمه دوم سال جاری بودند. اما این اتفاق با مخالفت شورای رقابت مواجه شد. اعضای شورای رقابت آمادگی صدور مجوز جدید برای شرکت های خودروسازی را نداشتند.

خودروهای ایران که از شورای رقابت ناامید شده بودند، تصمیم گرفتند به بهانه اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، با ایجاد تغییراتی در برخی از محصولات خود، فهرستی از خودروهای به اصطلاح جدید خود تهیه کنند و آن لیست را برای تعیین قیمت به شورای رقابت ببرند.

اعضای شورای رقابت پس از بررسی های انجام شده قیمت محصولات جدید ایران خودرو را به این خودروساز اعلام کردند. تارا V1 پلاس با گیربکس ۶ سرعته یکی از این خودروها بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا