ترندهای روز

محققان: آتشفشان‌های سیاره زهره احتمالاً همین حالا درحال فوران هستند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ستاره شناسان با بررسی داده های کاوشگر ماژلان ناسا در چند دهه پیش، نشانه هایی از جریان گدازه از دو آتشفشان فعال زهره را یافته اند. شواهد جدید نشان می دهد که زهره از نظر زمین شناسی بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد فعال است.

بر اساس گزارش وب سایت Space و مقاله منتشر شده در نیچر، این دومین باری است که دانشمندان شواهد زمین شناسی مستقیمی از فعالیت آتشفشانی در زهره را شناسایی می کنند. شواهد قبلی فوران های آتشفشانی روی این سیاره را در اوایل دهه ۱۹۹۰ نشان داده بود. یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه کاتی پسکارا در ایتالیا نشان می دهد که سیاره زهره می تواند از نظر زمین شناسی مانند زمین فعال باشد و احتمالاً آتشفشان ها در سطح آن فوران می کنند.

آتشفشان های فعال سیاره زهره

زهره و زمین تقریباً به یک اندازه هستند و میلیاردها سال پیش، مقدار آب یکسانی داشتند. به همین دلیل، بسیاری از دانشمندان تعجب می کنند که چرا زهره به یک سیاره جهنمی تبدیل شده است، در حالی که سیاره ما قابل سکونت است. حال بررسی فعالیت های آتشفشانی زهره که احتمالاً ناشی از گرمای داخلی سیاره است، می تواند پاسخی به این سوال اساسی بدهد.

محققان: آتشفشان های روی زهره احتمالا در حال فوران هستندنمایی شبیه سازی شده از آتشفشان سیف مونس در زهره

محققان ایتالیایی از داده های کاوشگر ماژلان ناسا در این تحقیق استفاده کرده اند. این کاوشگر ۹۸ درصد از سطح زهره را از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ نقشه برداری کرده است و دقیق ترین تصاویر امروزی از زهره را در اختیار محققان قرار داده است.

به نظر می‌رسد جریان‌های گدازه‌ای جدید از دامنه‌های غربی آتشفشان Sif Mons و منطقه آتشفشانی Niobe Planitia باشد. دانشمندان با اشاره به جریان های گدازه های سطحی تخمین می زنند که سیف مونس حدود ۳۰ کیلومتر مربع سنگ فوران کرده است که برای پر کردن ۳۶۰۰۰ استخر شنای المپیک کافی است.

ناسا در بیانیه ای اعلام کرده است که فوران های نیوب پلانیتیا می تواند ۵۴۰۰۰ استخر شنای المپیک را پر کند. شایان ذکر است که فوران سال ۲۰۲۲ آتشفشان Mauna Loa در هاوایی – بزرگترین آتشفشان فعال روی زمین – می تواند ۱۰۰۰۰۰ استخر شنای المپیک را پر کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا