محققان: آهنگهایی که در جوانی میشنوید تا آخر عمر برای شما تأثیرگذار خواهد بود
بسیاری از مردم معتقدند که موسیقی قدیمی بهتر است. آیا واقعاً یکسان است یا فقط به دلیل احساس دلتنگی است؟ یک مطالعه روانشناسی راز جذابیت دلتنگی ما با موسیقی جوانان ما را نشان داده است. این مطالعه نشان می دهد که دلیل اصلی این علاقه شدید لزوماً کیفیت موسیقی بهتر نیست بلکه ارتباط عمیق و غیرقابل توصیف با خاطرات شخصی و تعیین کننده ما در آن دوره از زندگی است.
محققان دانشگاه دارام ، انگلیس ، با موضوعی جالب روبرو شده اند. آنها می خواستند بدانند که چرا مردم مجذوب موسیقی جوانان خود هستند ، در حالی که ممکن است این موسیقی چندان جالب نباشد. این مطالعه یک پدیده روانی به نام “دست انداز خاطرات موسیقی” را تأیید می کند ، که در حدود ۶ سالگی به اوج خود می رسد.
دلیل محبوبیت موسیقی دلتنگی
دانشمندان چندین دهه است که از پدیده ای به نام “دست انداز Reminisconance” آگاه هستند. یعنی انسان ها به طور کلی خاطرات بیشتری را از سن ۱ تا ۲ سال به یاد می آورند. این دوره از زندگی پر از تجربیات جدید و هویتی است که در مغز ما عمیق تر است. مطالعه محققان به طور خاص اکنون این پدیده را در زمینه موسیقی بررسی کرده است.
در این مطالعه ، محققان از ۴ تا ۵ ساله خواسته اند تا ۵ آهنگ محبوب را از سالهای ۱ تا ۲ بر اساس سه معیار رتبه بندی کنند: آشنایی ، خاطرات شخصی و علاقه.
نتایج نشان داد که موسیقی که در نوجوان در جامعه محبوبیت داشت ، نه تنها آشناتر بود ، بلکه با خاطرات شخصی تر نیز قابل توجه بود. اوج این رابطه در حدود ۲ سالگی مشاهده شد. ترانه هایی که در این سن محبوب بودند بیشترین خاطرات را به مردم می داد.
نکته جالب این بود که این پیوند قوی با خاطرات لزوماً به معنای علاقه بیشتر به آن موسیقی نبود. این امر به ویژه در بین جوانان (۱ تا ۵ سال) صادق بود. این واقعیت که آهنگ های نوجوان آنها خاطرات زیادی را برای آنها به ارمغان می آورد ، اما لزوماً بیشتر از سایر آهنگ ها به این آثار علاقه مند نبودند.
این یافته نشان می دهد که دلیل اصلی این آهنگ ها در ذهن ما لحظات مهم زندگی همراه آنها مانند اردوگاه های مدرسه ، دوره های دوستانه و مراسم فارغ التحصیلی است ، نه صرفاً ارزش هنری خود آهنگ.
با این حال ، این مطالعه همچنین یک استثناء جالب را کشف کرد: برخی از آهنگ ها ، به ویژه آثار محبوب از اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ (مانند هتل کالیفرنیا از Eagles و Billie Jean از مایکل جکسون) توانستند از مرزهای نسلی و حتی شرکت کنندگان عبور کنند.
یافته های این مطالعه در مجله موسیقی و علوم منتشر شده است.
منبع: دیجیاتو