ترندهای روز

محققان: با بررسی بینایی فرد می‌توان زوال عقل را ۱۲ سال زودتر پیش‌بینی کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

چشم ها می توانند چیزهای زیادی در مورد سلامت مغز ما آشکار کنند. به همین دلیل، مشکلات چشمی می تواند یکی از اولین نشانه های زوال شناختی باشد. اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که از دست دادن حساسیت بینایی می تواند زوال عقل را ۱۲ سال زودتر از تشخیص نهایی پیش بینی کند.

بر اساس مقاله ای که در NIH منتشر شده است، محققان دانشگاه لافبورو انگلستان، ۸۶۲۳ فرد سالم را برای چندین سال آزمایش کردند تا رابطه بین بینایی و زوال عقل را در آینده بررسی کنند. از این تعداد، ۵۳۷ شرکت کننده بعداً به زوال عقل مبتلا شدند و محققان توانستند سلامت بینایی این بیماران را با افرادی که به زوال عقل مبتلا نشده بودند، مقایسه کنند.

چه ارتباطی بین بینایی و زوال عقل وجود دارد؟

مشکلات بینایی ممکن است نشانه اولیه زوال شناختی باشد، زیرا پلاک‌های آمیلوئید سمی که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند ممکن است ابتدا نواحی مرتبط با بینایی مغز را تحت تأثیر قرار دهند. سپس با پیشرفت بیماری، قسمت هایی از مغز که با حافظه مرتبط هستند نیز آسیب می بینند. بنابراین، اپتومتری قبل از انجام تست های حافظه می تواند احتمال زوال عقل را خیلی زودتر پیش بینی کند.

در ابتدای مطالعه، محققان از شرکت کنندگان خواستند یک تست حساسیت بصری انجام دهند. در این آزمایش، افراد به محض مشاهده یک مثلث در میان نقاط متحرک مجبور بودند دکمه ای را فشار دهند. افرادی که بعداً به زوال عقل مبتلا شدند، نسبت به افرادی که بدون زوال عقل باقی مانده بودند، بسیار کندتر از دید مثلث روی صفحه بودند.

به طور کلی مشکلات متعددی در پردازش بینایی وجود دارد که در بیماری آلزایمر رخ می دهد، توانایی دیدن خطوط کلی اجسام (حساسیت کنتراست) و تشخیص رنگ های خاص (قابلیت دیدن طیف آبی-سبز) از جمله این مشکلات است. همچنین به نظر می رسد افراد مبتلا به آلزایمر نمی توانند محرک هایی را که حواسشان را پرت می کند نادیده بگیرند و چشمانشان مدام به دنبال این محرک ها حرکت می کند. زمانی که این افراد با افراد جدید آشنا می شوند، چهره خود را به درستی نمی بینند و به عبارت دیگر، چشمانشان برای به خاطر سپردن آنها، اجزای صورت فرد جدید را اسکن نمی کند.

بهبود عملکرد چشم برای کمک به کاهش احتمالی خطر آلزایمر

از آنجایی که حساسیت بصری با عملکرد حافظه مرتبط است، محققان می خواستند دریابند که آیا واداشتن افراد به انجام حرکات چشمی بیشتر می تواند به بهبود حافظه کمک کند یا خیر. مطالعه دیگری نشان داده است که حرکت چشم می تواند حافظه را بهبود بخشد. به همین دلیل، افرادی که بیشتر تلویزیون تماشا می کنند و بیشتر مطالعه می کنند احتمالا حافظه بهتری دارند و خطر ابتلا به زوال عقل کمتری دارند.

هنگام تماشای تلویزیون یا خواندن متن، چشمان ما روی صفحه به جلو و عقب، چپ و راست حرکت می کنند. همچنین از سوی دیگر افرادی که زیاد مطالعه می کنند معمولا سطح تحصیلات بالاتری دارند که این امر خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا