ترندهای روز

محققان:‌ با پیمایش دیجیتال در صفحات مجازی برای رفع بی‌حوصلگی کسل‌تر می‌شوید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله روان‌شناسی تجربی عمومی منتشر شده است، پارادوکس جالبی را در مورد «موج‌گردی دیجیتال» نشان می‌دهد، یعنی عادت تماشای سریع ویدیوهای مختلف آنلاین در لحظه‌های کسالت در شبکه‌های اجتماعی.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه تورنتو انجام شد، اثرات روانی «مرور دیجیتال» را بررسی کرده است. پیمایش دیجیتال به رفتاری اطلاق می‌شود که در آن افراد هنگام تماشای ویدیوهای آنلاین به سرعت بین ویدیوها حرکت می‌کنند یا بخش‌هایی از ویدیوها را رد می‌کنند. دکتر کیتی تام، یک محقق فوق دکترا، زمانی که متوجه شد او و بسیاری دیگر اغلب مشغول تماشای سریع ویدیوها در یوتیوب یا TikTok یا پرش از قسمت‌های سریال‌های نتفلیکس هستند، شروع به تحقیق در این مورد کرد.

تام و همکارانش این نظریه را مطرح کردند که بی حوصلگی زمانی رخ می دهد که احساس کنیم فعالیتی که در آن انجام می دهیم آنطور که می خواهیم جذاب نیست. این احساس ناخوشایند زمانی تشدید می‌شود که فرد شروع به تماشای ویدیوهای بدون معنای خاصی کند و مدام آنها را رد کند.

تفاوت بین تماشای ویدیوهای طولانی و کلیپ های کوتاه تر

در آزمایش‌هایی که با بیش از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده انجام شد، تام نشان داد که وقتی افراد با تماشای ویدیوهای مختلف در موضوعات مختلف احساس بی‌حوصلگی می‌کنند، فکر می‌کنند که این کار خستگی آنها را از بین می‌برد، اما در نهایت خسته‌تر می‌شوند.

در یک آزمایش، شرکت‌کنندگان یک ویدیوی ۱۰ دقیقه‌ای را تماشا کردند و سپس هفت ویدیوی کوتاه‌تر را دریافت کردند که می‌توانستند بین آن‌ها جابجا شوند. شرکت‌کنندگان به‌طور متوسط ​​هشت بار بین ویدیوها جابه‌جا شدند، اما گزارش دادند که نسبت به زمانی که فقط یک ویدیو را تماشا می‌کردند، احساس خستگی بیشتری داشتند.

تاثیر خواندن سریع مقالات بر بی حوصلگی

نتایج نشان می دهد که جابجایی سریع بین ویدیوها در واقع رضایت را کاهش می دهد و خستگی را افزایش می دهد. با این حال، زمانی که محققان سعی کردند تأثیر این رفتار را بر روی محتوای غیر ویدیویی مانند مقالات آزمایش کنند، نتیجه متفاوت بود. خواندن مقالات، حتی با قابلیت جابه‌جایی بین چندین مقاله، تأثیری مشابه ویدیوها در کسالت نداشت.

دکتر مایکل اینزلخت، یکی از نویسندگان این مطالعه معتقد است که مشکل اصلی عدم عمق و تمرکز در کاری است که انجام می دهیم. او می گوید: “وقتی درگیر یک کار هستید، احساس بی حوصلگی نمی کنید.” اما وقتی توجه شما پراکنده می شود، تقریباً مطمئناً احساس رضایت نمی کنید.

این محققان توصیه می کنند به جای فرار سریع از کسالت، بهتر است مدتی با آن کنار بیایید و به آن فرصت دهید. این ممکن است به شما کمک کند تجربیات پربارتر و معناداری داشته باشید. زیرا بی حوصلگی یک احساس ارزشمند است که نشان می دهد کار لذت بخش تری برای انجام دادن وجود دارد که می تواند افراد را تشویق کند تا محیط خود را کشف کنند و از سرمایه گذاری وقت خود برای فعالیتی که چیز کمی برای ارائه دارد، دست بکشند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا