ترندهای روز

محققان به کشف عجیبی درباره ساخت بنای مرموز استون هنج دست یافتند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

استفاده آیینی از استون هنج هنوز یک راز است، اما اکنون محققان یک قدم به درک چگونگی ساخت این سازه سنگی معروف نزدیک‌تر شده‌اند. محققان دریافتند که سنگ منحصر به فرد در مرکز این ساختمان از شمال شرقی اسکاتلند صدها کیلومتر دورتر به این مکان آورده شده است. پیش از این اعتقاد بر این بود که این سنگ از مکان بسیار نزدیک تری منتقل شده است.

به گزارش Phys، محققان دانشگاه کرتین استرالیا دریافتند که سنگ خاصی که در مرکز این بنای تاریخی قرار دارد از شمال شرقی اسکاتلند به این مکان در جنوب انگلستان آورده شده است. مشخص نیست این سنگ ۵ متری با قایق یا زمین حمل شده است اما فاصله مبدا تا مقصد بیش از ۷۴۰ کیلومتر است.

راز چگونگی جابجایی سنگ مرکزی استون هنج

برای بیش از ۱۰۰ سال، دانشمندان بر این باور بودند که ماسه سنگ مرکزی استون هنج که “سنگ محراب” نیز نامیده می شود، از ولز بسیار نزدیکتر آمده است. اما تحقیقات جدید محققان نشان داد که این سنگ با ویژگی های زمین شناسی ماسه سنگ های ولز مطابقت ندارد.

برای این مطالعه، محققان مجاز به نمونه برداری از سنگ های استون هنج نبودند و آنها مواد معدنی موجود در قطعات سنگ جمع آوری شده در مطالعات قبلی را تجزیه و تحلیل کردند. برخی از این نمونه ها به دهه ۱۸۴۰ باز می گردد.

محققان دریافتند که عناصر این سنگ مرکزی با ماسه‌سنگ‌های منطقه حوضه Orcadian در شمال شرقی اسکاتلند همخوانی دارد. این منطقه شامل بخش هایی از نوک شبه جزیره اسکاتلند و همچنین جزایر اورکنی است. محققان می گویند تدارکات دشوار جابجایی سنگ در چنین مسافت طولانی نشان دهنده سطح بالایی از هماهنگی و ارتباط فرهنگی بین دو منطقه در بریتانیای باستان است.

استون هنج حدود ۵۰۰۰ سال پیش ساخته شده است و سنگ هایی که دایره های مختلف را تشکیل می دهند در زمان های مختلف به این مکان آورده شده اند. چیدمان این سنگ ها باعث می شود که خورشید در انقلاب تابستانی از پنجره سنگی طلوع کند. با این حال، هدف باستانی سنگ محراب همچنان یک راز باقی مانده است.

یافته های مطالعه حاضر در Nature منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا