ترندهای روز

محققان راز «درخت حیات» را کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان منشاء درختان عجیب و قدیمی بائوباب را یافته اند.

بر اساس مطالعات کمکی دیاین درختان نمادین برای اولین بار ۲۱ میلیون سال پیش در ماداگاسکار ظاهر شدند.

تخم‌های آنها بعداً توسط جریان‌های اقیانوسی به استرالیا و آفریقا منتقل شد و در آنجا به گونه‌های متمایز تبدیل شدند.

محققان خواستار تلاش‌های حفاظتی گسترده‌تر برای نجات این درختان هستند که به گفته آنها ممکن است بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد به انقراض نزدیک شده باشند.

درختان بائوباب به دلیل ظاهر عجیب و عمر طولانی خود به درختان زندگی یا درختان وارونه نیز معروف هستند. آنها به دلیل تغییرات آب و هوایی و جنگل زدایی گسترده در معرض خطر هستند.

دکتر ایلیا لیچ، از باغ گیاه شناسی کیو در لندن، در کنار همسرش پروفسور اندرو لیچ از دانشگاه کوئین مری لندن در این مطالعه شرکت داشت.

او گفت: «ما توانستیم منشا بائوباب را مشخص کنیم. این یک گونه نمادین مهم است که طیف گسترده ای از گونه های جانوری و گیاهی و همچنین انسان به آن وابسته است.

دکتر ایلیا لیچ افزود: «داده‌ها به ما اجازه داد تا دانش جدید مهمی را ارائه کنیم که به هدایت تلاش‌های حفاظتی برای نجات این درختان در آینده کمک می‌کند».

محققان هشت گونه بائوباب را مورد بررسی قرار دادند که شش گونه از آنها در ماداگاسکار یافت می شود، یکی که به طور گسترده در آفریقا رشد می کند و دیگری در شمال غربی استرالیا.

محققان راز این را کشف کردند بائوباب آفریقایی در بیشتر این قاره رشد می کند

آنها می خواهند به دو گونه در معرض خطر، از جمله بزرگترین و مشهورترین آنها، “بائوباب غول پیکر” در ماداگاسکار، وضعیت حفاظتی بالاتری اعطا کنند.

بائوباب ها یکی از چشمگیرترین درختان روی زمین هستند و ریشه های عمیقی در فرهنگ ها و سنت های بومی دارند و در زبان مالاگاسی به آنها “مادر جنگل” نیز می گویند.

این درختان می توانند هزاران سال زندگی کنند، به طور باورنکردنی بلند شوند و حجم زیادی آب را در تنه خود ذخیره کنند که به آنها کمک می کند در فصول خشک زنده بمانند.

میوه آنها به عنوان یک “ابر غذا” در نظر گرفته می شود و از تنه آنها می توان برای تولید الیاف مورد استفاده برای ساخت طناب یا لباس استفاده کرد.

آنها گل های سفید بسیار بزرگی تولید می کنند که در غروب باز می شوند و خفاش ها را برای گرده افشانی جذب می کنند. این پرندگان مسافت زیادی را طی می کنند تا از آب این گل تغذیه کنند. درختان همچنین یک محیط لانه سازی مهم برای پرندگان هستند.

نتایج این مطالعه جدید در مجله “Nature” منتشر شده است. این مطالعه با همکاری باغ‌های گیاه‌شناسی ووهان در چین، باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی (کیو در لندن)، دانشگاه آنتاناناریوو در ماداگاسکار و دانشگاه کوئین مرسی در لندن انجام شد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا