ترندهای روز

محققان ظاهراً به راز عجیب جیغ‌زدن این مومیایی 3 هزار ساله پی بردند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

محققان جزئیات جدیدی در مورد یک مومیایی مصری کشف کرده اند که شباهت زیادی به فیلم جیغ ادوارد مونک دارد و ممکن است بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت داشته باشد. پیش از این، باستان شناسان تصور می کردند که چهره این زن به دلیل فرآیند نادرست مومیایی کردن، این گونه باقی مانده است، اما اکنون محققان فرضیه دیگری را مطرح می کنند. بازرسان می گویند این زن در لحظه ای دردناک جان باخته است.

به گزارش گاردین، این مومیایی که به «زن جیغ می‌زند» در سال ۱۹۳۵ در تابوت چوبی در مقبره سمنوت، معمار مشهور دوران هتشپسوت، کشف شد. به گفته محققان دانشگاه قاهره، او را با مواد گران قیمت و وارداتی مومیایی کردند. با توجه به کیفیت بالای این مواد و روش مومیایی کردن، علت فریاد این زن به فرآیند غلط مومیایی کردن مربوط نمی شود.

کشف رمز و راز مومیایی جیغ

این محققان که نتایج تحقیقات آنها در مجله Frontiers منتشر شده بود، می خواستند در مورد این زن و نحوه مرگ او بدانند. از این رو بقایای بدن او را به دقت بررسی کردند. آنها با دقت از بدن او با سی تی اسکن تصویربرداری کردند تا آن را با جزئیات مطالعه کنند و کالبد شکافی مجازی انجام دهند.

محققان طی آزمایشات مختلف قد این زن را حدود ۱.۵۵ متر تخمین زدند. آنها دریافتند که او در حدود ۴۸ سالگی مرد و از آرتریت خفیف در ستون فقرات خود رنج می برد. اگرچه علت دقیق مرگ او مشخص نیست، اما چیز عجیبی در مورد بدن او وجود داشت: مغز، دیافراگم، قلب، ریه ها، کبد، طحال، کلیه ها و روده ها هنوز در بدن او هستند. این ناشناخته نیست، اما نادر است. زیرا در اکثر دوره ها، از جمله دوران زندگی و مرگ این زن، برداشتن اکثر اعضای بدن در فرآیند مومیایی کردن معمول بوده است.

محققان ظاهرا به راز عجیب فریادهای این مومیایی 3000 ساله پی بردند.این زن با دو حلقه نقره و طلا به خاک سپرده شد

محققان با بررسی مواد مومیایی کردن و نحوه دفن او متوجه شدند که دلیل این فریاد نمی تواند به فرآیند مومیایی کردن مربوط باشد و موضوع دیگری وجود دارد. در برخی موارد، ماهیچه های یک فرد در حال مرگ ممکن است قفل شده و دچار سختی مرگ شود. برخی از این اسپاسم های جسد به راحتی قابل برگشت نیستند. به گفته محققان، چنین اسپاسمی نشان می دهد که فرد در حالتی غیرعادی و در اثر ناراحتی شدید مرده است.

این احتمال وجود دارد که او ظرف ۱۸ تا ۳۶ ساعت پس از مرگ مومیایی شده باشد. قبل از اینکه بدنش شل یا تجزیه شود. به همین دلیل موقعیت دهان باز او هنگام مرگ تا به امروز حفظ شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا