ترندهای روز

محققان: علاقه‌مندان به شیرینی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و بیماری‌های قلبی هستند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که به شیرینی جات علاقه دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی، دیابت، بیماری های قلبی و سکته هستند. در این تحقیق ۱۸۰۰۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند و محققان از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کردند.

بر اساس گزارش مدیکال اکسپرس، محققان دانشگاه سوری (سوری)، انگلستان، ترجیحات غذایی ۱۸۰۰۰۰ داوطلب انگلیسی را به سه گروه دارای هوش مصنوعی تقسیم کردند. گروه اول کسانی بودند که بیشتر سبزیجات و میوه می خوردند و مراقب تغذیه خود بودند. گروه دوم انواع غذاها از گوشت و سبزیجات گرفته تا شیرینی و دسر را مصرف می کردند. گروه سوم که اصطلاحاً دندون شیرین نامیده می شدند، بیشتر غذاها و نوشیدنی های شیرین را ترجیح می دادند و کمتر به میوه ها و سبزیجات علاقه داشتند.

افزایش خطر افسردگی در افرادی که شیرینی دوست دارند

محققان همچنین نمونه های خون این ۱۸۰۰۰۰ نفر را برای اندازه گیری ۲۹۲۳ پروتئین و ۱۶۸ متابولیت تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند این سطوح در هر گروه چگونه تغییر کرده است. پروتئین ها یکی از عناصر اصلی بدن ما هستند و وظایف مختلفی مانند مبارزه با عفونت ها، انقباض عضلات و تفکر را بر عهده دارند. متابولیت ها نیز مولکول های کوچکی هستند که در طول هضم و سایر فرآیندهای شیمیایی در بدن تولید می شوند و می توانند چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد بدن به ما بگویند.

پروفسور نوفار گیفمن، نویسنده ارشد این مطالعه، می گوید:

به نظر می رسد غذاهایی که دوست دارید و دوست ندارید مستقیماً با سلامتی شما مرتبط هستند. اگر غذاهای مورد علاقه شما کیک، شیرینی و نوشیدنی های شیرین هستند، نتایج مطالعه ما نشان می دهد که اینها ممکن است اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشند. ما دریافتیم که شیرینی گروه دوست داشتنی ۳۱ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بودند.

به گفته پروفسور گیفمن، گروهی که شیرینی دوست دارند، سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C، نشانگر التهاب، داشتند. نتایج خون آنها همچنین سطوح بالاتر گلوکز و پروفایل ضعیف چربی را نشان داد که یک علامت هشدار قوی برای دیابت و بیماری قلبی است.

برعکس، گروهی که مراقب سلامتی خود بودند و فیبر بیشتری مصرف کردند، خطرات کمتری برای نارسایی قلبی، بیماری مزمن کلیوی و سکته داشتند. گروه همه چیزخوار نیز با خطرات سلامتی متوسطی مواجه بود.

یافته های این تحقیق در مجله Translational Medicine منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا