ترندهای روز

محققان: مصرف بیش از حد کافئین در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان می گویند که مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین (حدود چهار فنجان قهوه یا دو نوشیدنی انرژی زا) در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در افراد افزایش دهد. آنها می گویند کافئین بالای موجود در قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا ممکن است ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد که بر خطر بیماری قلبی تأثیر می گذارد.

بر اساس گزارش Study Finds، محققان دانشگاه و بیمارستان Zydus در هند دریافتند که نوشیدن بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد. این مطالعه که در کنفرانس ACC آسیا ۲۰۲۴ ارائه شد، نشان می‌دهد که چگونه نوشیدنی‌های کافئین‌دار محبوب ممکن است مخفیانه به سلامت قلب ما آسیب بزنند.

چرا مصرف بیش از حد کافئین خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد؟

محققان می گویند که مصرف منظم کافئین می تواند سیستم پاراسمپاتیک بدن را مختل کند و منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. سیستم پاراسمپاتیک بخشی از مرکز کنترل خودکار بدن ما است. این سیستم وظیفه استراحت و هضم غذا را بر عهده دارد و به ما در استراحت و التیام بدن کمک می کند. وقتی این سیستم مختل می شود، سیستم قلبی عروقی ما متشنج می شود.

در این مطالعه ۹۲ فرد سالم بین ۱۸ تا ۴۵ سال مورد بررسی قرار گرفتند. محققان فشار خون و ضربان قلب آنها را قبل و بعد از یک تست ورزشی ساده اندازه گیری کردند.

تقریباً یک نفر از هر پنج شرکت کننده (۱۹.۶ درصد) بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز می نوشید. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما معادل چهار فنجان قهوه، یا دو نوشیدنی انرژی زا، یا ۱۰ قوطی نوشابه است. کسانی که به طور منظم هر روز این مقدار کافئین مصرف می کردند، تغییرات قابل توجهی در سیستم عصبی مربوط به کنترل عملکردهای غیرارادی بدن مانند ضربان قلب و فشار خون نشان دادند. با گذشت زمان، این تغییرات می تواند منجر به افزایش خطر فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی شود.

این تحقیق همچنین نشان داد که زنان یا افرادی که در مشاغل تجاری و مدیریتی کار می کنند یا ساکنان شهرها بیشترین مصرف کننده کافئین هستند. به نظر می رسد ساعات کاری طولانی، محیط های پر استرس و دسترسی آسان به نوشیدنی های کافئین دار، همگی منجر به مصرف بیشتر این ماده می شود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا