ترندهای روز

محققان پاسخ می‌هند: چرا مردان ریش می‌گذارند؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (irtahlil.com):

اگرچه مردان دلایل زیادی برای ریش گذاشتن دارند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که داشتن ریش ممکن است با انگیزه های اجتماعی خاصی از جمله موقعیت و مراقبت از خانواده مرتبط باشد.

مرتب نگه داشتن ریش مردانه در دنیای امروز مانند گذشته با توجه به رشد صنعت لوازم آرایش مردانه کار ساده ای نیست و همچنین هزینه بر و زمان بر است. اما چه عواملی روانشناختی مردان را تشویق به ریش گذاشتن می کند؟

این سوالی بود که محققان دانشگاه سیلسیا در لهستان و دانشگاه پادوآ در ایتالیا به دنبال پاسخ به آن بودند.

این تیم تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند تا به این سوال پی ببرند، به گفته آنها، مطالعات نشان می دهد که افراد بر اساس اندازه ریش، ویژگی های اجتماعی متفاوتی را به مردان نسبت می دهند.

بر اساس این تحقیقات، مردان با ریش بلند به عنوان مبارزان سالم‌تر و بهتری شناخته می‌شوند که احتمالاً انگیزه‌های مربوط به اجتناب از بیماری و حفظ خود را در میان آنها برجسته می‌کند.

آنها همچنین افراد قابل اعتماد و دوستانه تری در نظر گرفته می شوند که می تواند با ویژگی های اجتماعی بودن و قابل اعتماد بودن آنها مطابقت داشته باشد. از سوی دیگر، این مردان نیز پرخاشگرتر و قوی تر توصیف می شوند که احتمالاً نشان دهنده انگیزه آنها برای جاه طلبی است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که مردانی که ریش می گذارند، توانایی های پدری بیشتری دارند که نشان دهنده انگیزه بالقوه آنها برای مراقبت از خانواده است.

برای بررسی این موضوع، این تیم ۴۱۴ مرد ۱۸ تا ۴۰ ساله را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان در این مطالعه ضمن ارائه اطلاعاتی در مورد موهای صورت خود، پرسشنامه هایی را تکمیل کردند که چهار عامل شامل انگیزه رشد ریش، انگیزه اجتماعی، استرس جنسی، و رقابت با مردان دیگر

محققان در این مطالعه دریافتند که مردانی که ریش بلندتری دارند، به حفظ روابط طولانی مدت اهمیت می دهند و همچنین نسبت به مردانی که ریش کوتاه تری دارند، علاقه بیشتری به مراقبت از خانواده خود دارند.

آنها همچنین می گویند که مردان احتمالاً برای برقراری ارتباط با موقعیت اجتماعی خود ریش می گذارند و در واقع ناخودآگاه می خواهند پیام هایی مانند آمادگی برای تشکیل خانواده، تمرکز بر روابط طولانی مدت عاشقانه را منتقل کنند.

بر اساس این تحقیق، انگیزه مردانی که ریش خود را تراشیده اند، با انگیزه آنها برای تقویت موهای صورت مرتبط است.

جالب اینجاست که مردان با ریش کوتاه روحیه رقابتی بیشتری داشتند، در حالی که مردان با ریش بلند استرس جنسی زیادی نداشتند. بنابراین، گذاشتن ریش تلاشی برای جبران سایر جنبه های مردانگی نیست.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: «مردانی که انگیزه بالایی برای تقویت موهای صورت خود دارند، می‌خواهند خود را به عنوان متحدان و دوستان ارزشمند و قابل اعتماد معرفی کنند.

این مطالعه بر معیارهای خود گزارشی تکیه داشت، بنابراین پاسخ دهندگان ممکن است باورهای آگاهانه را به جای انگیزه واقعی گزارش کرده باشند.

با این وجود، این مطالعه اولین مطالعه ای است که انگیزه های رشد موهای صورت در مردان را بررسی می کند و بینش جدیدی در مورد علاقه مردان امروزی به ریش ارائه می دهد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا