ترندهای روز

محققان: گربه‌ها توانستند در بازی تداعی واژه‌ها نوزادان انسان‌ها را شکست دهند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها توانایی یادگیری لغات را دارند، حتی اگر زبان شما را یاد نگرفته باشند، احتمالاً می‌توانند برخی از کلمات شما را بفهمند. در واقع، توانایی آنها در بازی تداعی کلمات حتی بیشتر از نوزادان انسان است.

بر اساس مطالعه جدیدی که در Scientific Reports منتشر شده است، گربه ها حتی سریعتر از نوزادان انسان یاد می گیرند که تصاویر را با کلمات مرتبط کنند. در واقع، گربه‌ها باهوش‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند و می‌توانند مهارت‌های زبانی اولیه انسانی را فقط با گوش دادن به انسان‌ها کسب کنند.

گربه ها احتمالاً می توانند برخی از کلمات انسانی را یاد بگیرند و بفهمند

به گفته بریتانی فلورکیویچ، روانشناس تکاملی در کالج لیون، گربه ها حدود ۱۰۰۰۰ سال است که با انسان ها بوده اند و طبیعی است که این نوع معاشرت ها را بیاموزند. در ۵ سال گذشته، دانشمندان چیزهای زیادی در مورد واکنش گربه ها به زبان انسان کشف کرده اند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، یک تیم تحقیقاتی ژاپنی کشف کردند که گربه‌ها نام خود را می‌دانند و با حرکت دادن سر و گوش‌ها به آن‌ها به روشی خاص پاسخ می‌دهند. همچنین، در سال ۲۰۲۲، نتایج تحقیقات نشان داد که گربه ها می توانند تصاویر اعضای خانواده صاحب خود و سایر گربه ها را با نام خود مطابقت دهند.

ساهو تاکاگی، دانشمند شناختی تطبیقی ​​در دانشگاه آزابو و یکی از اعضای مطالعه ۲۰۲۲، گفت: “من بسیار شگفت زده شدم.” زیرا این بدان معنا بود که گربه‌ها می‌توانستند مکالمات انسان را بشنوند و کلمات را بدون هیچ گونه آموزش مبتنی بر پاداش خاص درک کنند. آیا گربه ها برای یادگیری زبان انسان برنامه ریزی شده اند؟

تاکاگی و همکارانش برای آزمایش جدید خود ۳۱ گربه بالغ را افق میهن کردند و آزمایشی را انجام دادند که برای نوزادان انسان طراحی شده بود. دانشمندان هر گربه را مقابل یک لپ‌تاپ قرار دادند و دو تصویر متحرک ۹ ثانیه‌ای به حیوانات نشان دادند، در حالی که صدایی یک کلمه ساختگی را چهار بار تکرار کرد. پس از اولین درس، دانشمندان به گربه ها استراحت دادند و سپس تصاویر را چهار بار دیگر پخش کردند. اما این بار صدای اشتباه روی نیمی از تصاویر پخش شد. در اینجا، گربه ها به طور متوسط ​​۳۳ درصد بیشتر به صفحه نگاه کردند. چون ظاهرا متوجه شده اند که صدا با تصویر مطابقت ندارد.

با کمال تعجب، اکثریت قریب به اتفاق گربه ها ارتباط هر کلمه و تصویر را تنها پس از دو درس ۹ ثانیه ای آموخته بودند. در مقابل، اکثر نوزادان ۱۴ ماهه انسان به چهار درس ۱۵ ثانیه ای نیاز دارند که شامل شنیدن هر کلمه هفت بار در هر درس است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا