ترندهای روز

محمد خاتمی با شنیدن این خبر تلخ شوکه شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محمد خاتمی در جمع مشاوران خود تصریح کرد: رای دادن حق مسلم شهروندی است و رای دادن و رای ندادن یک عمل سیاسی است. اکثریت قاطع مردم، از جمله در ایران تحلیلات اخیر، تفکر و رویکردی را که در تقابل آشکار با جمهوریت است، مردود دانسته و مخالفان را مردمی نمی دانند.

محمد خاتمی با شنیدن این خبر تلخ شوکه شد

متن کامل سخنان سید محمد خاتمی را در ادامه بخوانید:

نام خداوند بخشنده

ایران تحلیلات اخیر درس ها و پیام های روشنی داشت که باید به موقع بررسی و تحلیل شود.

رای دادن حق مسلم شهروندی است و رای دادن و رای ندادن یک عمل سیاسی است. هیچکس نمی تواند مردم را به خاطر رای دادن یا رای ندادن سرزنش کند، اما نکات و پیام های نهفته در کنش سیاسی یک ملت باید توسط دولت و جریان های سیاسی شناسایی و مورد توجه قرار گیرد.

در ایران تحلیلات اخیر بیش از ۶۰ درصد مردم در ایران تحلیلات شرکت نکردند که بعد از انقلاب بی سابقه بود. این رفتار در واقع نشانه نارضایتی مردم از وضعیتی است که در جامعه می گذرد و حکایت از ظلم اکثریت به نظام حاکم دارد. این نارضایتی محدود به کسانی نیست که شرکت نکرده اند، بلکه بسیاری از شرکت کنندگان نیز ناراضی هستند و به امید تغییر رای خود رای داده اند.

من به همه کسانی که صلاح کشور و عزت ملت را می خواهند و در این ایران تحلیلات آمدند یا نیامدند ادای احترام می کنم. با همه رنج دیدگان و آسیب دیدگان از وضعیت کنونی، به ویژه اهالی اندیشه، هنر و دانش، زنان نجیب و جوانان عزیز و رنگین کمان قومی، مذهبی و فکری ملت ایران و به ویژه اکثریتی که از کمبود و کمیابی رنج می برند. معیشت و وجود موانع برای لذت بردن از یک زندگی خوب و حتی معمولی. رنج می برند و امیدشان به آینده ای بهتر کاهش می یابد. احساس همدردی میکنم

اما اکنون با تاکید بر اینکه هیچ گونه جسارتی نسبت به شخصیت ها و افراد در معرض رای مردم قائل نیستم، می گویم جامعه با دو نوع تفکر و رویکرد مواجه است که آشکارتر از همیشه در صحنه ظاهر شده است. در جریان ایران تحلیلات اخیر

تفکر و رویکردی که در تقابل آشکار با جمهوریت است و مخالفان را مردمی نمی داند، چه رسد به اینکه آنان را شهروند صاحب حق و کرامت بداند. رویکردی که عدالت را در توزیع فقر تعریف می کند، تحریم را مایه خیر و برکت می داند و گسترش روزافزون فقر و فساد در جامعه و از بین رفتن سرمایه های مادی، معنوی و انسانی را نتیجه آن می داند و بدون شک اگر چنین باشد. اجرا شود، دایره معیشت و امنیت را افزایش می دهد. و آرامش و امید مردم به آینده تنگ تر و بر میزان خطرات و تهدیدات کشور افزوده خواهد شد.

در مقابل آن تفکر و رویکرد خلاف آنچه گفته شد، رویکردی که همه افراد با هر گرایش، جنسیت، قومیت و مذهب را شهروندانی صاحب حق و حاکم بر سرنوشت خود می داند. او عدالت را مستحکم کننده پایه های مادی و معنوی زندگی همه مردم می داند و نگران حقوق پایمال شده و نیازهای برآورده نشده همه هموطنان است.

اکثریت قاطع مردم از جمله در ایران تحلیلات اخیر رویکرد اول را رد کرده اند و چه کسانی که رای ندادند و چه کسانی که به تغییر رای دادند این را به خوبی بیان کردند.

اکنون به مرحله دوم ایران تحلیلات رسیده ایم. منطق، احساس مسئولیت و خیرخواهی نسبت به کشور و هموطنان ایجاب می کند که همه بیایند و کار ناتمام را تمام کنند و با نبودن خود، رویکردی را که نمی خواهند و به ضرر کشور و ملت می دانند، ایجاد نکنند. با رای اندک برنده شوید .

این حوزه و این میدان و این وجدان مردم رنج دیده را بیدار کرد تا حداقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند و افقی برای آینده ای بهتر بگشایند.

امیدوارم دستگاه حاکمیتی کشور که قطعاً پیام های معنادار مردم را در اقدام ایران تحلیلاتی خود دریافت کرده است، فرصت را غنیمت شمرده و بر همین اساس زمینه را برای تفکر و رویکردی که خواهان و تضمین کننده خیر، پیشرفت و امنیت کشور است باز کند. موانع را بردارید مسیر تغییر و اصلاح را در پیش بگیرید.

من باز هم به دکتر مزیکیان رای خواهم داد که در این ایران تحلیلات بیش از هر زمان دیگری صداقت در گفتار و صراحت خود را در رفتار نشان داد و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

خدای بزرگ ایران، ایران عزیز و ملت شریف، آنها را از این وضعیت خطرناک و سخت نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا