اخبار اقتصاد ایران

محور دوم ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان به زودی بهره‌برداری می‌شود

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: طی چند روز آینده دومین محور اصلی ترانزیتی کشور در محدوده آستارا در جمهوری آذربایجان به بهره برداری می رسد.

ایران تحلیل مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۶ دی ماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران برخی از اقدامات وزارتخانه تحت مسئولیت خود را بیان کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بزرگترین پروژه ریلی تاریخ کشور قطعه زاهدان – چابهار است که تلاش می شود تا پایان سال آینده به بهره برداری کامل برسد، گفت: این پروژه در مسیر سختی قرار دارد. مسیر، در این راستا ۳۹ خط تونل در این مسیر به بهره برداری رسیده است.

وی با اعلام اینکه ۲۱۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده یا در حال اجراست که با اجرای این پروژه ها استان سیستان و بلوچستان به کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است، یادآور شد: دیروز شاهد بودیم. عملیات ما قرارداد بین بخش خصوصی و بندر شهید بهشتی چابهار را به ارزش هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان منعقد کردیم و نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد فاز دوم توسعه این بندر به کنسرسیومی از شرکت های داخلی با محوریت شرکت های حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی واگذار شود. در این زمینه مذاکرات خوبی انجام شده تا طرح توسعه فاز ۲ این بندر ۴۰ هکتاری هر چه سریعتر آغاز شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: بندر شهید بهشتی چابهار در حوزه ترانزیت کالا از ارزش بالایی برخوردار است و اتصال آن به شبکه ریلی چابهار – زاهدان ارزش آن را افزایش می دهد. بندری که نزدیک ترین دسترسی را به بنادر و آب های آزاد و بین المللی داشته باشد و اتصال آن به محور کریدور چابهار و زاهدان و در ادامه به یونسی و سرخس می تواند ارزش مضاعفی به این بندر ببخشد.

وی با بیان اینکه پروژه چابهار به زاهدان بزرگترین پروژه ریلی کشور است، خاطرنشان کرد: قطعه زاهدان به خاش در سال گذشته به بهره برداری رسید که اکنون زیر بار ترافیک حمل و نقل ریلی قرار دارد و در حال حاضر خط خاش به زاهدان است. مسیر نیز به سرعت در حال پیشرفت است. است.

بذرپاش گفت: اگرچه این پروژه ها در نگاه اول آسان به نظر می رسند اما در این مسیر با کوه های صعب العبوری روبرو هستیم.

وی افزود: روز گذشته از ۳۹ تونل مسیر ۱۸ کیلومتری بازدید شد. در این راستا، تونل هایی که عملیات حفاری و لاینینگ آن از حدود یک ماه پیش آغاز شده است، اکنون به اتمام رسیده و نزدیک به ۸۰ درصد زیرسازی قطعات ۱ و ۲ نیز انجام شده و در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. بخش ها

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توافقات انجام شده و منابعی که تزریق شد، تلاش می شود تا این پروژه راهبردی و مهم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور بود، تکمیل شود تا علاوه بر اتصال آن به بندر چابهار، توسعه اقتصادی این منطقه را دنبال کنید.

وی گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه راه اصلی و بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده یا در حال انجام است.

بذرپاش ادامه داد: روز گذشته ۹۶ کیلومتر از این بزرگراه به بهره برداری رسید که ۵۸ کیلومتر آن در مرحله تکمیل کریدور ساحلی کشور و ۳۸ کیلومتر دیگر در تکمیل کریدور شمال به جنوب است. همچنین تا پایان سال ۸۰ کیلومتر دیگر اضافه می شود و قطعه قطعه در حال تکمیل و اضافه شدن است.

وی یادآور شد: سیستان و بلوچستان استان بسیار وسیعی است که یکی از نیازهای اصلی آن راهسازی است و با طرح ها و پروژه های تعریف شده امروز این استان به یک کارگاه بزرگ راهسازی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: پروژه های مسکن مهر نیز در این استان با سرعت خوبی در حال انجام است.

بهره برداری از منطقه ترانزیتی آستارا به جمهوری آذربایجان در چند روز آینده

بذرپاش تصریح کرد: طی چند روز آینده دومین محور ترانزیتی اصلی کشور در محدوده آستارا به جمهوری آذربایجان به بهره برداری می رسد و تلاش همه دست اندرکاران و همچنین گمرک، مرز. گارد، پلیس گذرنامه و … قرار است در اسرع وقت این محور ترانزیتی را به بهره برداری برساند. فعال بودن

رشد ۴۰ درصدی حمل و نقل ایران و آذربایجان در سال ۲۰۲۳

وی گفت: بر اساس اعلام معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، رشد حمل و نقل بین دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد و رشد ترانزیت بیش از ۵۷ درصد بوده است. که نشان دهنده به ثمر نشستن توافقات و تعاملات است و در سایر کشورهای همسایه نیز شاهد این رشد هستیم.

وی تصریح کرد: در کنار توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای، توسعه نرم افزاری برای رشد ترانزیت نیز در دستور کار قرار دارد که یکی از تاکیدات اصلی دولت است.

تامین اعتبار پروژه حرم به حرم از محل پاکسازی زمین

وی درباره طرح «حرام تا حرم» نیز گفت: تامین اعتبار این پروژه از محل زمین گشایی از محل منابع عمومی دولت در حال انجام است و استانداری خراسان رضوی پیگیر آن است. همچنین به دنبال تزریق بخشی از کار از مسیر تولید برای تسریع پروژه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره از سرگیری پروازهای ایران و عربستان گفت: پروازهای ایران و عربستان پس از آغاز حج عمره از سر گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا