بانک و بیمه

مخالفت بانک ها با مصوبه شورای عالی مسکن| تسهیلات ۸۰۰ میلیونی مسکن ملی ابلاغ نمی شود؟

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: اعلام وام ملی ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن در حالی روی میز بانک مرکزی گرد و غبار جمع می کند که برخی از بانک های دولتی و خصوصی مخالفت خود را با مصوبه شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش وام ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کردند. بانک مرکزی خواستار تعلیق این تصمیم فعلا شده است

سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان است و بیش از ۱۵ بانک تاکنون هیچ پرداختی در این زمینه نداشته اند. گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بانک‌ها در خصوص قانون افزایش تولید مسکن تا پایان شهریورماه امسال در حالی منتشر شد که هنوز ۱۵ بانک تمایلی به اجرای این قانون و مشارکت در نهضت ملی مسکن نشان نداده‌اند. صفر

کل تسهیلات مسکونی تا ۱۰ آذرماه پرداخت می شود شهریور این ماه در ۲۵ بانک ۲۵۴۲۲۵۸ میلیارد ریال بوده است. این آمار گزینه های پرداخت مسکن، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه را پوشش می دهد.

بر اساس این گزارش، مجموع تسهیلات پرداختی مسکن تا سقف ۳۱ فقره است شهریور این ماه در ۲۵ بانک ۲۵۴۲۲۵۸ میلیارد ریال بوده است. این آمار گزینه های پرداخت مسکن، جنبش ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، سپرده مسکن و رویدادهای غیرمنتظره را در بر می گیرد.

بانک ها در سه سال گذشته از اجرای قانون افزایش تولید مسکن تا پایان شهریورماه امسال در مجموع ۸۱۳.۸۴۵ میلیارد ریال به نهضت مسکن ملی کمک کرده اند.

مجموع خدمات مسکن شهری پرداختی بانک ها بالغ بر یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۲۶ میلیارد ریال بوده است. مجموع وام های پرداختی بانک ها در ساخت مسکن روستایی بالغ بر ۵۹۴.۵۲۵ میلیارد ریال بوده است. مجموع وام های رهنی پرداختی بانک ها تا پایان شهریورماه امسال بالغ بر ۵۳۵.۹۶۷ میلیارد ریال بوده است.

اوایل تیر وی در ماه جاری و پس از شهادت رئیس شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم و هجدهمین و آخرین جلسه آن با افزایش سقف نهضت ملی مسکن در شهرها از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت کرد.

این جلسه به ریاست محمد مخبر، سرپرست وقت، مهرداد بذرپاش، وزیر اسبق راه و شهرسازی و دیگر اعضای دولت تشکیل شد. با افزایش سقف نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد.

اگرچه این توافق با مقاومت زیادی در سیستم بانکی به ویژه بانک های خصوصی مواجه شد، اما برخی از بانک ها مجبور به سکوت در این مورد شدند و به وقت آن موکول شد تا بانک مرکزی و دولت چهاردهم قانع شوند که بانک ها در حال حاضر نمی توانند وام را بپذیرند. آن را پس بدهند و در صورت افزایش مجدد سقف، قادر به بازپرداخت آن نخواهند بود.

از آنجایی که بیش از ۱۰۰ روز از این تصمیم می گذرد، بانک مرکزی بنا به دلایلی این تصمیم را اعلام نمی کند.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس ابتدای ماه گذشته با انتقاد از ابلاغیه دیرهنگام بانک مرکزی در خصوص اعطای یارانه مسکن، آن را دلیلی بر نارضایتی مردم و بروز مشکلات جدی در تامین مسکن اقشار مختلف دانست. از جامعه

احمد بیگدلی درباره علت تاخیر دو ماهه ابلاغ اساسنامه اعطای ۸۰۰ میلیون مسکن شهری توسط بانک مرکزی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر بسیاری از مردم با آن مواجه هستند تاخیر در ابلاغ اساسنامه است. برای پرداخت وام مسکن دو ماه پیش مصوبه وام ۸۰۰ میلیونی مسکن شهری از سوی هیات عالی مسکن به بانک مرکزی ابلاغ شد اما متاسفانه بانک مرکزی تا این لحظه این مقررات را به بانک های عامل ابلاغ نکرده است. این موضوع باعث سردرگمی و نارضایتی بسیاری از متقاضیان این وام ها شده است.

این وجوه به سمت بازارهای غیرمولد و سوداگرانه که باعث افزایش تورم می شود، نمی رود، بلکه به سمت تولید و ساخت و ساز می رود.

وی افزود: بانک مرکزی دلیل این تاخیرها را بهانه هایی مانند جلوگیری از تورم عنوان می کند! اما باید توجه داشت که این وام ها برای تامین نیازهای اساسی مردم و در بخش های تولیدی اقتصاد استفاده می شود. این پول به سمت بازارهای غیرمولد و سوداگرانه که تورم را افزایش می دهد نمی رود، بلکه برای ایجاد اشتغال و تامین نیازهای مسکن مردم به سمت تولید و ساخت و ساز می رود.

وی ادامه داد: متأسفانه عملکرد بانک مرکزی در این زمینه اصلاً مطلوب نبوده است. وام های مسکن مصوب دولت و مجلس باید سریعا و کامل بازپرداخت شود تا مشکلات اقتصادی مردم کاهش یابد. این تاخیرها باعث شده بسیاری از خانوارها نتوانند به موقع به وام خود دسترسی پیدا کنند و به همین دلیل بسیاری از پروژه های مسکن با مشکلات جدی مواجه شده اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شورای اسلامی به این موضوع رسیدگی کرده و حتی در جریان رای اعتماد به آقای همتی، وزیر جدید اقتصاد، به طور جدی این موضوع را مطرح کردیم. به همتی یادآور شدیم که این وضعیت باید هرچه سریعتر اصلاح شود و بانک مرکزی موظف است در اسرع وقت این تسهیلات را به بانک های عامل اطلاع دهد. در غیر این صورت مجلس به وظایف نظارتی خود عمل کرده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

بیگدالی تصریح کرد: مردم انتظار دارند وام مسکن و سایر وام های در نظر گرفته شده برای آنها بدون تاخیر و با کمترین موانع به آنها اختصاص یابد. این وام ها نقش تعیین کننده ای در تامین مسکن و تامین نیازهای اولیه مردم دارند. لذا این موضوع را با جدیت در مجلس پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط در این زمینه مسئولانه‌تر عمل کنند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

اما بانک ها نیز در مورد عدم پرداخت خود سخنانی گفته اند و معتقدند پرداخت هزینه مسکن خارج از توان آنهاست. اگر دولت می خواهد سقف تسهیلات ملی مسکن را افزایش دهد باید به ظرفیت وام دهی و منابع بانک ها نیز توجه کند.

اگرچه برخی بانک های خصوصی اختلال در سیستم را بهانه ای برای عدم پرداخت تسهیلات عنوان کردند، اما اکثر بانک ها معتقدند که وجوه آنها برای پرداخت وام ۵۵۰ میلیون تومانی و اکنون ۸۰۰ میلیون تومانی کافی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا