مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا، حمایت از دلالی است/ بازار باید برای خود تصمیم بگیرد، نه مجلس!
جوراب زنانه ساق بلند توپ های بازار خودرو ؛
بارزو ، یک کارشناس بازار سرمایه ، از تحویل خودرو در مبادله مواد اولیه دفاع کرد ، این حرکت را یک گام مهم در سطح شفاف ، کاهش اجاره و حذف واسطه ها دانست. وی در مصاحبه با مبادلات بورس اوراق بهادار ، تأکید کرد که مخالفان این تصمیم از جرثقیل های اتومبیل برای بازار خودرو جلوگیری می کنند و بدون تکیه بر تجربیات واقعی به ذهنیت پوپولیستی اعتماد می کنند. وی به تجربه تحویل Falcons در بورس اوراق بهادار اشاره کرد و علی رغم قیمت اصلی ، دعوت نکرد و اظهار داشت که مبادله مواد اولیه نه تنها گران است ، بلکه ابزار واقعی برای کشف قیمت منصفانه است.
بارزو یک لگیست است کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با بورس اوراق بهادار وی با توجه به آخرین تصمیم ایران مبنی بر ارائه محصولات در مبادله مواد اولیه ، وی تأکید کرد که این امر نباید به طور پیش فرض تعبیر شود تا قیمت خودروها افزایش یابد.
وی افزود: ایران خدرو فقط اعلام کرده بود که محصولات خود را از طریق مکانیسم مواد اولیه و تقاضا به فروش می رساند ، و افزود که افزایش قیمت ذکر نشده است و برداشت این مشکل عمدتاً به دلیل عدم تمایل و دیدگاه های پوپولیستی است.
قانونگذار برخی از واکنش های موجود در رسانه ها و فضای سیاسی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: “متأسفانه ، یک اقدام اصلاح طلب در اقتصاد سعی می کند هر بار در تجارت یک گام شفافیت انجام دهد ، برخی از جریانهای خاص را در پارلمان یا در فضاهای عمومی امتحان کنید تا قیمت های روزافزون را توصیف کنید و نگران باشید.” با این حال ، مکانیسم تبادل مواد اولیه مبتنی بر عرضه و تقاضا است و قیمت در این زمینه شفاف تر و حتی پایین تر از تعرفه های موجود است.
وی افزود: “ایران Khodro نه تنها از افزایش قیمت صحبت کرد ، بلکه گام هایی برای روشن شدن قیمت ها ، کاهش اجاره و اعتبار در بازار خودرو است.” متأسفانه ، برخی از جریان ها این مسیر را با تفسیرهای نادرست و سیاسی تهدید می کنند.
بیشتر بخوانید: دستورالعمل های اشتباه به سهام مرز فروپاشی فشار می آورد
سرانجام ، کارشناس بازار سرمایه بر اهمیت اصلاحات ساختاری در اقتصاد تأکید کرد و توضیح داد که مبادله مواد اولیه یک مبنای شفاف ، رقابتی و منصفانه برای کشف قیمت واقعی کالاها است و تصمیم ایران نباید در این زمینه توسط بازنمودهای نادرست ارزیابی شود.
با توجه به تجربیات گذشته در مورد مراقبت از خودرو برای تبادل مواد اولیه ، بارزو ، یک لگیست ، از جوهای منفی و تعصبات نادرست علیه تصمیم ایران مبنی بر ارائه محصولات در تبادل مواد اولیه انتقاد کرد.
وی با توجه به دامنه فالکون ها در مبادله مواد اولیه ، گفت: در آخرین ردیف پیشنهاد ، این خودرو بدون رقابت با قیمت اساسی ۴ میلیون دلار باقی ماند. حتی با همان قیمت اساسی ، هیچ خریدی وجود نداشت زیرا واسطه ها برداشته شدند و مصرف کننده واقعی با خریدار بود. این بدان معنی است که بازار تعیین می کند که سطح قیمت بدون واسطه پذیرفته می شود.
همان اتومبیل که نه تنها در بازار آزاد در بورس کالا خریداری شده بود ، ۵ میلیون دلار آمریکا بود. این نشان می دهد که اگر ماشین خارج از مکانیسم تبادل شفاف ارائه شود ، فضا برای کارگزاران و قیمت گذاری ها در دسترس نیست ، نه در بورس.
کارشناس بازار سرمایه بخشی از مخالفت با طیف وسیعی از اتومبیل ها را در تبادل مواد اولیه مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد که مبادله مواد اولیه نه تنها یک عامل گران قیمت است بلکه ابزاری برای شفافیت ، ترازنامه و حذف اجاره از روند قیمت است.
مخالفان ارائه دهنده خودرو در مبادله مواد اولیه این مکانیسم را با افزایش قیمت ها ترکیب می کنند ، در حالی که نوع سهم مبتنی بر شفافیت قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا است. اگر تقاضا برای یک محصول زیاد باشد ، قیمت افزایش می یابد و اگر تقاضا کم باشد ، قیمت کاهش می یابد. اتفاقاً در نشریات قبلی دیدیم که برخی از اتومبیل ها مانند Falcon حتی با قیمت اصلی مشتری ندارند. این بدان معنی است که خود بازار تصمیم می گیرد ، نه فروشنده.
وی افزود: “سؤال این است که چرا نمایندگان مجلس نسبت به مکانیسم شفاف و ضد سرپرستی بسیار حساس هستند؟” Commodity Exchange با از بین بردن نمایندگان و اجاره ، مصرف کننده را با تولید کننده ترکیب می کند ، اما در مزایای سیستم فعلی فروشنده ، چه سازنده و چه مصرف کننده. چرا باید از این روند اشتباه پشتیبانی شود؟
کارشناس بازار سرمایه گفت: “اگر مخالفان واقعاً به مردم و معیشت آنها فکر می کنند ، بهتر است مکانیسم هایی را پیدا کنیم که مصرف کننده واقعی بتواند به جای استراتژی های تصحیح حق وتو ، به روشی شفاف و رقابتی خریداری کند.” کسی را که به ماشین احتیاج دارد ، بگذارید ، در یک فروشنده رسمی بنشینید و محصول را بدون قرعه کشی و اجاره خریداری کنید. این حداقل تقاضا برای یک اقتصاد سالم است.
قانونگذار گفت: “ما موافقت می كنیم كه تحویل خودرو در بورس اوراق بهادار راه حل نهایی نیست ، اما در وضعیت فعلی یكی از معدود ابزارهایی برای كنترل و جبران بازار است.” اگر حذف قیمت رسمی و رایگان ماشین گاهی اوقات دو برابر شود ، دیگر نمی توان با تکیه بر نسخه کلاسیک نسخه ، پیچ خورد. باید تصمیم گرفت که در مورد واقعیت های اقتصادی کشور تصمیم بگیرد و از هر مکانیسمی که منجر به از بین بردن فساد و میانجیگری می شود ، حمایت کند و با غیر متخصصان حق وتو ایجاد نمی کند.
با توجه به تجربه عرضه خودرو به تبادل مواد اولیه ، بارزو تأکید کرد که این مکانیسم در ثبات بازار مؤثر بوده است ، اما با تصمیمات ایجاد و فشار خارجی ، فرایندی که می تواند منجر به تعادل بازار خودرو شود ، ناتمام بود.
وی به خاطر پیشنهاد ماههای گذشته در چند ماه گذشته به یاد آورد: “این ماشین به مدت چند ماه در بورس اوراق بهادار عرضه شد و قیمت ها به دلیل احساسات بازار در مراحل اولیه کمی افزایش یافت ، اما با گذشت زمان بازار به تعادل رسید.” نمونه بارز آخرین عرضه ماشین هاوک از سایپا بود. در این مرحله ، ۵ وسیله نقلیه با قیمت اصلی ۲ میلیون دلار ارائه شد ، اما فقط ۲ مورد نیاز ثبت شد. این بدان معنی است که بازار دیگر قیمت های بالایی نداشته و مکانیسم بازار سهام رفتار بازار را اصلاح کرده و واسطه ها را از بین می برد.
این قانون ادامه داد: “در همان نقطه ای که مکانیسم بازار سهام در آن قرار داشت ، به جای تقویت آن چشمگیر بود ، برخی از تصمیم گیرندگان با فشار ایجاد شده توسط مخالفان ، مسیر را به طور عملی متوقف کردند.” آقای فاطمامین ، وزیر وقت SEMIT ، این مکانیسم را برچیده و چه اتفاقی افتاد؟ این خودرویی که با قیمت اساسی در بورس اوراق بهادار باقی مانده بود ، تنها دو ماه بعد در بازار آزاد با قیمت ۲ میلیون دلار بود.
وی افزود: “این تجربه واضح نشان می دهد که تبادل مواد اولیه نه تنها باعث افزایش قیمت ها نمی شود بلکه ابزاری برای از بین بردن واسطه ها ، مهار تقاضای اشتباه و حرکت در بازار است.” اما متأسفانه اگر به جای حمایت از آن ، یک روند مناسب باشد ، مقاومت می کند.
کارشناس بازار سرمایه گفت: “بگذارید راه حل بهتری ارائه دهیم یا اگر نمی توانید ، ما شما را در برابر راه حل های موفق و قابل اعتماد ترغیب نخواهیم کرد.” ما نباید مکانیسم هایی را فدا کنیم که اثربخشی آنها را فقط به دلیل فضا و ظاهر کوتاه مدت نشان داده اند. اگر هدف اصلاح بازار است ، ما باید از تجربیات موفق پشتیبانی کنیم ، نه تنها در نقطه ای که آنها به پایان رسیده اند.
پایان