اخبار اقتصاد ایران

مخالفت قاطع نمایندگان کارگری با مزد منطقه‌ای؛ این مزد باعث افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ می‌شود

این در حالی است که در جلسه دیروز کمیته مزد، موضوع «دستمزد منطقه ای» با مخالفت شدید نمایندگان کارگری مواجه شد و به دلیل عدم جمع بندی، مقرر شد در جلسه بعدی مزد یک بار دیگر در دستور کار قرار گیرد. کمیته.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، جلسه کمیته دستمزد روز گذشته در حالی برگزار شد که وزارت اقتصاد همچنان بر بررسی «دستمزد منطقه ای» تاکید دارد. چرا که نمایندگان کارگری هنوز نسبت به این طرح تردید دارند.

بحث دستمزد منطقه ای هر سال با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال مطرح می شود و موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان این طرح معتقدند دستمزد منطقه ای مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ را افزایش می دهد و موافقان این طرح می گویند اگر دستمزد منطقه ای کمتر از دستمزد کشوری نباشد و فرصت های شغلی و سایر زیرساخت های اقتصادی در شهرهای کوچکتر فراهم شود. ، طرح موفقی خواهد بود. فعالان کارگری اجرای دستمزدهای منطقه ای را زنگ خطری برای محرومیت بیشتر کارگران می دانند.

ماجرای تعیین حقوق و دستمزد بر اساس نقطه جغرافیایی محل سکونت از آنجا شروع شد که به طور کلی هر چه شهرها بزرگتر باشند، هزینه زندگی در آن مکان ها نیز بیشتر می شود. یکی از معیارهای تعیین افزایش حقوق، هزینه سبد معیشت خانوار است. برخی با این تصور که هزینه سبد معیشت خانوار در مناطق مختلف کشور یکسان نیست، این موضوع را مطرح کردند که دستمزد کارگران منطقه ای تعیین شود. مزد منطقه ای چه شرایطی دارد و اینکه آیا از حداقل دستمزد بالاتر خواهد بود یا خیر، نیاز به بررسی دقیق دارد.

علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، درباره جلسه کمیته دستمزد گفت: جلسه با ارائه گزارش معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس آغاز شد و آنها به ارائه گزارش پرداختند. گزارش شاخص های موجود، سبد معیشت، خوراک، مسکن و … و در نهایت با تمرکز بر تفاوت خواستار اجرای دستمزد منطقه ای شدند.

وی ادامه داد: الزام نمایندگان کارگری این است که حداقل دستمزد برابر با سبد معیشتی در نظر گرفته شود و سپس با ساختار سه جانبه گرایی و چانه زنی برای صنایع و مناطق مختلف، دستمزد بالاتر از حداقل در نظر گرفته شود.

قرار بود بحث دستمزد منطقه ای به پایان برسد، اما با توجه به اینکه بحث ها نهایی نشده و به سوالات و شبهات مطرح شده در این زمینه پاسخی داده نشده است، مقرر شد جلسه دیگری با محوریت دستمزد منطقه ای برگزار شود. نتیجه گیری نهایی انجام می شود. گرفتن

* دستمزد منطقه ای، بحث بلامنازع این روزهای جلسات شورای عالی کار

محسن باقری یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار در گفت‌وگویی اعلام کرد: موضوعی که در جلسه دیروز شورای عالی کار مطرح شد، ناگزیر بررسی افزایش دستمزد منطقه‌ای در جلسات گذشته بود.

وی بیان کرده است: گروه کارگری و نمایندگان تامین اجتماعی همچنان بر مخالفت خود در خصوص اجرای این طرح تاکید دارند. زیرا همانطور که قبلا هم گفتیم این طرح مشکل اجرایی دارد. آقایان مدعی هستند که چنین طرحی مطابق قانون است. با این حال آنچه آنها از این طرح می خواهند و خواهند گرفت آن چیزی نیست که ادعا می کنند.

باقری افزود: اگر در مناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه یافته مانند شهرهای مرزی که هزینه آن کم است، درآمد کم است، وقتی این افراد مثلاً امکانات کافی در زمینه درمان ندارند و دارند. برای رفتن به مناطق مرفه چگونه می توان هزینه گزاف این موارد را توجیه کرد؟ تامین می شود؟! تمام کاستی های طرح دستمزد منطقه ای به کنار. این طرح به شکاف طبقاتی موجود در کشور دامن می زند. لذا با توجه به مخالفت شدید جامعه کارگری، تصمیم گیری نهایی در این خصوص به جلسه بعدی شورای عالی کار موکول شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا