بانک و بیمه

مخالفت همزمان دولت و مجلس به ساخت مسکن ۲۵ متری؛ حرف شنوی وزیر راه از مجلسی ها

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: پس از یک سال سکوت، بالاخره وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت به موضوع مسکن اقتصادی و آپارتمان های ۲۵ متری رسیدگی کند. اگرچه اتحادیه تعاونی‌های ساختمانی شهر تهران و مدیرعامل این اتحادیه بارها اعلام کرده‌اند که این طرح ربطی به پروژه‌های دولتی ندارد و نیازی به تایید مدیریت شهری ندارد، اما این وزارتخانه در مورد علل راه‌ها و جاده‌ها سکوت مفرط دارد. توسعه شهری مجریان این طرح همچنان از تصمیم خود دفاع می کنند و آن را راه حلی کوچک برای ارائه فضای زندگی به مادران و زوج های جوان می دانند.

وزارت راه و شهرسازی به نقل از بیات منش، رئیس اداره مسکن و ساختمان این وزارتخانه گفت: وزارت راه دستورالعملی برای ساخت خانه‌های ۲۵ متری ندارد و معتقد است ساخت چنین خانه‌هایی درست نیست. برای خانواده ها مناسب است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مدل ساختمان ها در طرح های تفصیلی هر شهر ضوابط مشخصی دارد و در صورتی که واحدها کوچکتر از مقیاس معین باشند تاییدیه صادر نمی شود. اندازه واحدهای یک اتاقه باید ۵۵ متر باشد. این برای پروژه های دولتی و مشکلات سیستم فنی سفارش داده شده است.

این اظهارات از زبان یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی است که ظاهرا واکنش و انتقاد اتحادیه تعاونی های ساختمان تهران مبنی بر عدم نیاز به مجوز شهرداری برای ساخت خانه های ۲۵ متری را در پی داشته است.

مقاومت همزمان دولت و مجلس در برابر ساخت خانه 25 متری؛ سخنان وزیر راه را از زبان نمایندگان بشنوید

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ساختمانی شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری بازار که آیا ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری از شهرداری پروانه ساخت گرفته است یا خیر؟ وی گفت: پروانه ساخت این واحدهای مسکونی نه به صورت مسکونی بلکه در قالب مجتمع مسکونی است. بنابراین نیازی به صدور پروانه شهرداری نیست.

باقرپور تاکید کرد: طرح اقتصادی مسکن و هیچ طرح دیگری قادر به حل مشکلات مسکن نخواهد بود و کشور پهناور ما نیاز به مدل های متفاوتی برای ساخت و ساز دارد و انتظار داریم در آینده سازندگان زیادی از مسکن اقتصادی استقبال کنند.

وی با بیان اینکه منتقدان حتی یک بار هم طرح را نخوانده اند و با چشم بسته نقد می کنند، تاکید کرد: تمام جزئیات این طرح، سرانه رفاهی و خدماتی و… موجود است. باید واقعیت ها را ببینیم و برای ایده واگذاری ۲۰۰ متر زمین برای ساخت یک واحد ویلایی، هزینه تکمیل نیز باید مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گیرد.

باقرپور به اظهارنظرهای مثبت برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تمایل برخی مناطق کشور به ساخت مسکن اقتصادی اشاره کرد و گفت: البته نقد به ما کمک می کند. این ایده در حال انجام است و طرح حماز در فازهای مختلف در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ساختمانی تهران تاکید کرد: طرح اقتصادی ساخت مسکن و هیچ طرح دیگری قادر به حل مشکلات مسکن نخواهد بود و کشور پهناور ما برای ساخت و ساز نیاز به الگوهای متفاوتی دارد و انتظار داریم بسیاری از سازندگان از الگوهای اقتصادی استفاده کنند. در آینده از ساخت و ساز مسکن استقبال خواهد شد. انجام داد

مقاومت همزمان دولت و مجلس در برابر ساخت خانه 25 متری؛ سخنان وزیر راه را از زبان نمایندگان بشنوید

چندی پیش اتحادیه تعاونی های ساختمانی تهران اعلام کرد که ۳۳۰۰ واحد مسکونی اقتصادی ساخته می شود که بیش از ۴۰۰ واحد آن ۲۵ متر است. با این حال محمدرضا صابری مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد که اخباری مبنی بر اجرای طرح ساخت خانه های کوچک ۲۵ متر مربعی که تاکنون چندین بار توسط وزارت راه مطرح شده است. و شهرسازی و مستقر در اداره کل استان در این خصوص اظهار نظر صریح کرده اند.

وی با یادآوری اینکه پیش از این نیز مخالفت شدید وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز به شدت ابراز شده بود، افزود: این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی مجوز ساخت آپارتمان ندادند. با مساحت ۲۵ متر مربع صادر نشده و از این به بعد هم صادر نخواهد شد.

در ساعت ۱۰ شهریور در سال ۱۴۰۳ عکس هایی در ماهدشت کرج منتشر شد که نشان می داد طی مراسمی ۳۳۰۰ واحد ۲۵ متری در زمین فرو رفته است.

اما علاوه بر دولت ها، نمایندگان مجلس نیز به این موضوع پرداختند و خود را مخالف ساخت مسکن های تجاری به ویژه آپارتمان های ۲۵ متری اعلام کردند.

مقاومت همزمان دولت و مجلس در برابر ساخت خانه 25 متری؛ سخنان وزیر راه را از زبان نمایندگان بشنوید

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ساخت خانه های ۲۵ متری با موازین و فرهنگ اسلامی ایرانی مغایرت دارد و به وزیر راه توصیه کرده ایم که از ساخت این نوع خانه ها جلوگیری کنیم این نوع ساختمان ها به عنوان خانه هستند زیرا خانواده در این خانه ها ایجاد نمی شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه خانه های کوچک به اندازه یک سوئیت بوده و برای یک خانواده ایرانی مناسب نیست، تاکید کرد: آپارتمان های خرد در تضاد با موازین ایرانی و اسلامی بوده و ساخت این خانه ها در سال های اخیر بوده است. به هیچ وجه قابل قبول نیست، چرا که به وزیر راه نیز توصیه کرده ایم که با شهرسازی از ساخت چنین خانه هایی جلوگیری شود.

وی یادآور شد: ما مخالف ساخت ۲۵ خانه و خانه کوچک هستیم و اساسا این واحدها خانه نیستند. همچنین این موضوع را به مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرداری ها ابلاغ کرده ایم.

به نظر می رسد هیچ مرجع رسمی در کشور با ساخت واحدهای ۲۵ متری موافق نیست و ساخت یک ساختمان مسکونی برای سکونت دائم با متراژ کمتر از ۷۵ متر را درست نمی داند. اما همانطور که متولیان ساخت مسکن اقتصادی و خانه های ۲۵ متری اشاره می کنند، مشخص است که برخی از مناطق کشور در معرض ساخت و ساز مسکن اقتصادی هستند، بنابراین نه مسکن اقتصادی و نه هیچ طرح دیگری قادر به حل مشکلات مسکن نخواهد بود. حل شود و کشور بزرگ ما برای این کار به مدل های مختلفی نیاز دارد. ساخت و ساز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا