ترندهای روز

مدرنا: واکسن سرطان پوست ملانوما احتمالاً تا دو سال دیگر عرضه خواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

شرکت آمریکایی مدرنا اعلام کرد که واکسن ملانوما تا دو سال آینده در دسترس خواهد بود. این دستاورد گام بزرگی در برابر جدی ترین نوع سرطان پوست است. در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲۵۰۰۰ مورد جدید ملانوم ثبت شد و ۵۷۰۰۰ نفر بر اثر این سرطان جان خود را از دست دادند. مدیرعامل این شرکت بیوتکنولوژی گفته است احتمالا این محصول تا سال ۲۰۲۵ در برخی کشورها عرضه خواهد شد.

بر اساس مطالعه شرکت مدرنا، نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن درمانی امیدوارکننده بوده است. برخلاف واکسن‌های معمولی، واکسن‌های درمانی به جای پیشگیری از آن، بیماری را درمان می‌کنند. این واکسن از همان فناوری RNA پیام رسان (mRNA) استفاده می کند که در برابر ویروس کرونا استفاده شده است.

واکسن درمانی ملانوما و نتایج امیدوارکننده آن

در مطالعه ای بر روی ۱۵۷ فرد مبتلا به ملانوم پیشرفته، واکسن جدید همراه با داروی ایمونوتراپی کیترودا در مقایسه با کیترودا به تنهایی، خطر عود یا مرگ را تا ۴۹ درصد طی سه سال کاهش داد.

نکته قابل توجه این واکسن عوارض کم آن است. همچنین محققان می گویند با افزایش مدت زمان استفاده از این واکسن، شانس زنده ماندن بیماران نیز افزایش می یابد. طبق داده های این شرکت، از هر دو بیمار درمان شده با این واکسن، یک نفر زنده می ماند که در مقایسه با بهترین داروهای موجود در بازار، رقم امیدوارکننده ای است.

برای تایید اولیه واکسن، که در حال حاضر به عنوان mRNA-4157 شناخته می شود، به آزمایش بزرگتری نیاز است. با آزمایش این واکسن بر روی ۱۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۴، مدرنا می تواند تاییدیه مشروط قبلی را تایید کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده و آژانس دارویی اروپا این درمان را برای بررسی در مسیر سریع قرار داده اند.

توسعه این واکسن با تعیین توالی ژنوم تومور هر بیمار و شناسایی جهش های خاص آن برای کدگذاری آغاز می شود. بنابراین، این درمان برای هر بیمار منحصر به فرد خواهد بود و هر واکسن برای هر بیمار دوباره طراحی می شود.

علاوه بر این واکسن های سرطان، این شرکت به دنبال روش های جدیدتری مانند “بیوپسی مایع” برای تشخیص زودهنگام سرطان است. به این ترتیب علائم تومور زودتر از روش های معمول آزمایش خون تشخیص داده می شود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا