مدنیزاده با نسخهای جدید وارد میدان اقتصادی شد| وزیر دانشگاهی معجزه خواهد کرد!؟
Alireza Mobasar ؛ بانک و گروه بیمه: در اقتصاد ایران ، “تغییر وزیر” اغلب اولین واکنش است ، نه آخرین درمان. به نظر می رسد که تصمیمات سیاسی سالها برای جایگزینی مردم استفاده می شود ، نه تصحیح نهادها ، اما اگر این مسیر تمایل داشته باشد ، حتی اگر وزیر جدید هر روز معرفی شود ، هیچ چیز در مختصات بحران حرکت نخواهد کرد. در روزهایی که شاخص تورم در هر ماه دو و نیم درصد را رد می کند ، تورم امتیاز تا لبه ۵ ٪ و سبد خوراکی طبقه متوسط دوباره ذوب می شود که رئیس اقتصاد اقتصاد دوباره ظاهر می شود. جایی که عبدال ناصر همتاتی فقط شش ماه به طول انجامید و بازار ارز در روز دفتر وی با ۶۰۰۰ دلار آمریکا مورد استقبال قرار گرفت. اما آیا این مشکل فقط به شکست یک شخص باز می گردد؟ یا آیا ما با یک چرخه معیوب روبرو هستیم که در آن حتی بهترین اقتصاددانان محکوم به شکست هستند؟
این مقاله روایتی از همان چرخه است. از وزیرانی که می آیند و می روند ، از ساختاری که فرمان نمی دهد ، و امیدی که اکنون با نام جدیدی محدود شده است: مادانی زاده
روایت یک سقوط ؛ از شعار ثبات قیمت ها تا ۴۰۰۰ دلار آمریکا در روز بررسی دفتر
در تابستان ، عبدال ناصر همماتی ، یک اقتصاددان مشهور در موسسات پولی و مالی این کشور ، به عنوان وزیر اقتصاد پزشکی مسعود منصوب شد. اما تنها هفت ماه بعد وی با هماهنگی قاطع پارلمان دوازدهم رد شد. این پایان اولیه این سؤال اساسی را دوباره مطرح کرده است ، جایی که ریشه بحران های اقتصادی ایران است؟ در عملکرد وزیر یا ساختار اقتصادی؟
Hemmati با هدف اصلاح ساختارهای نادرست ، از حذف سیستم NIMA و ادغام نرخ ارز حمایت کرد و ادعا کرد که این رویکرد می تواند بازار ارز را تحکیم کند. اما در عمل ، جایگزینی دلار ، که در ابتدای دولت حدود ۴۰۰۰ تومن بود ، تا ۱ اسفند این به بیش از ۴۰۰۰ تومن رسید. افزایش نرخ ارز بیش از ۵ درصد باعث تضعیف مردم می شود ، قدرت خرید مردم را تضعیف می کند ، که منجر به پرش به قیمت مواد اولیه شد. نرخ تورم سالانه در دی ۱ حدود ۲ درصد بود ، اما تورم ماهانه ۴.۹ درصد در تابستان به ۴.۹ درصد در تابستان بهمن رسید قیمت هایی مانند برنج و سیب زمینی به تنهایی رشد مضاعف را به ثبت رساند.
در حوزه خصوصی سازی ، Hemmatis به دنبال موجی از انتقاد برای انتقال ایران Khodro به یک سفر دریایی بود که در معرض یک دادگاه دو طرفه قرار دارد و بسیاری از آنها تولید مثل ساختار اجاره را نامیده اند. Hemmati به سیستم بانکی و بودجه برای دفاع از وی در پارلمان اشاره کرد. وزارت امور اقتصادی اعلام کرد که وزارت امور اقتصادی با فروش اوراق بهادار ، مالیات و خصوصی سازی ، کسری بودجه حدود ۵ تریلیون دلار آمریکا را تأمین کرده است و ۲ درصد از هزینه های فعلی تحت پوشش درآمد مالیاتی قرار گرفته است. با این حال ، منتقدین اصرار داشتند که وی برنامه خاصی برای اصلاح این معایب ایجاد نکرده است.
سرانجام ، Hemmati به ۲ رای و ۲ رای متهم شد. برخی نتیجه را به فشار سیاسی نسبت دادند ، اما در حقیقت ، ارتقاء نارضایتی عمومی و بی ثباتی اقتصادی بود. روز بعد از فاصله ، کل شاخص بورس اوراق بهادار دنبال شد و بیش از ۲ ٪ از نمادها در صف قرار داشتند. نشانه هشدار دهنده اعتماد از دست رفته.
امروز با معرفی وزیر جدید ، همه ظاهر دوباره به وزارت امور اقتصادی دوخته شد. اما سوال اصلی باقی مانده است: آیا واقعاً مشکل اقتصاد ایران در وزیر یا ساختاری است که بیشترین تجربه را روی زانوها به ارمغان می آورد؟
مادانی زاده در حوزه مین اقتصاد ایران
دولت چهاردهم ممکن است برای اولین بار در دهه های اخیر انتخابی انجام دهد که بوی چهره فشار افکار عمومی و بحران های اقتصادی را بو می داد. معرفی یک اقتصاددان دانشگاهی مشهور به عنوان رئیس وزارت امور اقتصادی به عنوان نشانه بازگشت تفکر علمی و نظم تحلیلی در مرکز طراحی سیاسی مورد توجه قرار گرفت. اما تاریخ اقتصاد ایران پر از شماره هایی است که با سوابق غنی همراه بود و خالی از سکنه رفت. قربانی مکانیسمی که گاهی اوقات حتی اجازه نمی دهد و به ما اجازه می دهد پرش کنیم.
سید علی مادانی زاده ، استاد خارق العاده دانشگاه شریف و شخصیت آشنا در نخبگان نخبگان ، اکنون به عنوان بالاترین افسر اقتصادی معرفی شده است. کسی که از بازار آمده است ، اما از متن تئوری های کلان اقتصادی و الگوبرداری. او از “رشد در عدالت -با محوریت” صحبت می کند ، سیستم بانکی ، توسعه بازار سرمایه و تولید دارایی را اصلاح می کند ، اما آیا خاک اجازه می دهد چنین کلماتی عمل کند؟
اقتصاد ایران در یک کشور پیچیده تر است. مضرات مشاغل بانکی به یک گروه بی سابقه رسیده است ، کسری بودجه ساختاری ادامه دارد و تحریم های خارجی به عنوان حلقه ای روی گردن تعامل اقتصادی کشور قرار دارد. مادانی زاده به خوبی می داند که نه تنها پشتیبانی تخصصی ، هماهنگ و حمایتی برای عبور از این پیچ ها ضروری است. و او قبلاً این موضوع را از موقعیت مشاور و محقق می دید. اما اکنون او در موقعیتی قرار خواهد گرفت که در آن هر تصمیمی یا دوچرخه اقتصاد یا مجموعه پرونده دیگری در بایگانی خطاها.
او به اصلاحات رسید. با این حال ، اصلاح سیستمی که توسط بسیاری از تصمیمات در وزارت امور اقتصادی اتخاذ نشده است ، اما در مؤسسات توهین آمیز ، بانک مرکزی ، شوراهای عالی و حتی در پیام های غیررسمی ، تدوین مقاله ای در مجلات علمی بسیار دشوارتر است. بسیاری از اصلاح طلبان سابق ، مانند ایده ادغام نرخ ارز ، عملاً مخالف ناسازگاری بین نهادها و استرس خارجی بودند.
اگرچه چهره تمدن برای نخبگان علمی امیدوار کننده و متفاوت است ، اما برای بازار و افرادی که قول می دهند وعده دهند وام می دهند وام می دهند و نه فقط دانش تخصصی. و در اینجا مسیر او یا به مسیری منتهی می شود که اجداد حذف شده اند یا شاید – اگر او بتواند ساختارها را بیاورد – به روشی جدید پایان می یابد. راهی که هیچ کس جرات نمی کند سالها برود.
سه طرف سیاست اقتصادی در ایران
درک ناتوانی وزیر امور اقتصادی در بهبود وضعیت اقتصادی بدون دانستن مثلث که مربوط به آن است ، غیرممکن است. این سه جانبه از تصمیم سیاسی حرفه ای نیست ، بلکه از نهادگرایی ناقص ، تصمیم گیری -سستی و ساختار قفل شده اقتصاد سیاسی ایران است.
🔹 صفحه اول: مشکلات ساختاری
اقتصاد ایران سالها با مضرات مزمن وجود داشته است. از بودجه ای که موضوعات فعلی دولت را با منابع ناپایدار به سیستم بانکی پوشش می دهد ، که در ترازنامه های سمی و سیستم های اجاره ای دخیل است. در چنین محیطی ، تورم مزمن یک واقعه نیست ، بلکه یک محصول ساختاری است که همیشه با ایجاد پول بدون پشتیبانی ، مداخله در بازارها و عدم نظم و انضباط مالی همراه است. رکود سرمایه گذاری ، فقدان چشم انداز طولانی مدت و عدم اطمینان سیاسی این ساختار را به یک حلقه بسته تبدیل کرده است.
🔹 سپتامبر دوم: وزیر اقتصاد محدود محدود
وزیر اقتصادی سیاست های مالی ، مقررات بودجه و مدیریت بازار سرمایه مسئولیت ظاهر شدن را بر عهده دارد. در واقع ، با این حال ، بسیاری از مؤثرترین ابزارها در دسترس او نیستند. پول و سیاست پولی کاملاً متعلق به بانک مرکزی است ، در حالی که بانک مرکزی استقلال واقعی ندارد. سیاست اقتصادی همچنین با مداخله وزارت بهداشت و سازمان امنیت سیاسی شکل می گیرد. وزیر اقتصاد در بهترین حالت هماهنگ کننده بازی می کند. در محیطی که در آن هماهنگی بیشتر به معنای آشتی با ناسازگاری است.
🔹 سپتامبر سوم: موسسات چند تصمیم گیری
نقشه سیاست اقتصادی کشور پراکنده و گاه متناقض است. مشاوره برتر برای هماهنگی اقتصادی رهبران ، مجمع مشاوره اسلامی ، بانک مرکزی ، سازمان برنامه ریزی و بودجه و آژانس های خارج از کشور هر یک در تصمیمات کلان اقتصادی نقش دارند. این وضعیت منجر به تصمیماتی می شود که یا از متناقض یا بدون وفاداری متخصص فراتر رود. در این فضا ، وزیر اقتصاد اغلب بیشتر از یک تولید کننده سیاسی در نقش سخنگوی ظاهر می شود. و این تفاوت شکافی است که مردم در جدول خود لمس می کنند.