فرهنگ و هنر

مدیران مسئول نشریه میدان آزادی و خبرگزاری برنا مجرم شناخته شدند :: افق میهن

سخنگوی هیات منصفه دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اعضای هیات منصفه دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی با اکثریت مطلق آرا مدیر مسئول روزنامه میدان آزادی را مقصر دانستند اما در عین حال او را مجرم شناختند. مستحق تخفیف تخفیف را نمی دانستند.

به گزارش افق میهن، اکبر نصراللهی وی روز دوشنبه اظهار داشت: اتهامات سیدهادی کسایی زادگان، انتشار اسناد و مدارک و محرمانه بودن موضوع شکایت سازمان بازرسی کل کشور با عنوان «گاف گاوی…» بود. یکی از وکلای شاکی گفت: متهم به محرمانه بودن اسناد منتشر شده اعتقادی ندارد. حتی اگر گفته او درست باشد، باید از طریق کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات درخواست اصلاح طبقه بندی می کرد تا بررسی شود که این کار انجام نشده است. ضمناً طبقه بندی بر عهده سازمان صادرکننده نامه می باشد.

قاضی کریمی گفت: سند محرمانه را از کجا آورده اید و فارغ از موضوع، چرا سند؟ مهر محرمانه است، آیا آن را منتشر کرده اید؟

متهم گفت: سند را از یکی از دامداران گرفتم و همان سند در مطلب منتشر شده درج نشده بود.

وکیل هادی کسایی زادگان گفت: سند در لینک قرار گرفت.

وی با اشاره به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات افزود: سند مذکور نه تنها فاقد شرایط محرمانه است، بلکه باید در اسرع وقت بدون تبعیض منتشر می شد. محرمانه بودن دلیلی برای رازداری نیست.

پرونده مدیر خبرگزاری برنا روی میز هیئت منصفه است

سخنگوی هیأت منصفه دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی افزود: در جلسه امروز پرونده مدیر مسئول خبرگزاری برنا به اتهام «نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع» در تاریخ بیستم نیز مطرح است. خرداد ۱۴۰۲ به شکایت محسن برزگر محمدی، یوسف مجتهدی و حسین اسرافیلی با عنوان استعفای گسترده هیئت مدیره شرکت روش رسیدگی شد.

وی گفت: هیئت منصفه پس از استماع شکایات شاکیان و دفاعیات محمدامین حسین میرزایی بنی مدیر مسئول خبرگزاری برنا به اتفاق آرا وی را مقصر دانسته و وی را مستحق تخفیف ندانستند.

نصراللهی تصریح کرد: رای دادگاه رسیدگی به پرونده هادی کسایی زادگان و محمدامین حسین میرزایی بانی که به ریاست قاضی کریمی در شعبه نهم دادگاه کیفری یکم برگزار شد متعاقبا صادر می شود.

بر اساس اصل ۲۴ قانون اساسی، جرم مطبوعات انتشار مطالبی است که خلاف موازین اسلام یا حقوق عمومی از طریق مطبوعات باشد که جزئیات و مصادیق آن را قانون معین می کند.

بر اساس ماده ۳۴ قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹، رسیدگی به جرایم مطبوعاتی طبق قوانین مربوط به صلاحیت ذاتی در دادگاه های عمومی یا انقلاب یا سایر مراجع قضایی است که در هر حال باید علنی و با حضور هیئت منصفه باشد. .

در تبصره ماده ۴ اصلاحیه قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب ۱۳۸۰ آمده است که رسیدگی به جرائم مطبوعاتی و سیاسی به موجب ماده ۲۰ قانون مذکور در دادگاه کیفری استان، جرائمی که قانونی باشد. مجازات عبارت است از قصاص یا قصاص ابد یا رجم یا مصادره یا حبس ابد و رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی ابتدا در دادگاه تجدیدنظر استان انجام می شود و در این صورت دادگاه مذکور کیفری استان نامیده می شود. دادگاه.

دادگاه کیفری استان برای رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی با حضور هیئت منصفه تشکیل می شود و این دادگاه هم اکنون صلاحیت رسیدگی به جرایم مطبوعاتی را نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا