اخبار بورس

مدیریت حاکم، یک مدیریت زیان‌ده است!

در گفتگو با ایران تحلیل آمده است؛

دخالت دولت در مدیریت، قیمت گذاری اجباری و انحصار صنعت خودرو در کشور منجر به تولید خودروهای بی کیفیت شده و از سوی دیگر مدیریت حاکم، مدیریتی زیان ده است تا سودآور.

محمدرضا عالمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورستوضیح داد: تا زمانی که در کشور ما قیمت محصولات به صورت سفارشی در بخش های صنعتی به طور عام و خودروسازی به طور خاص باشد، شاهد بی کیفیتی محصولات و عدم تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه خواهیم بود.

عالمی گفت: اگر از یک سو واردات منطقی محصولات که مربوط به خروج خودروهای ایران و سایپا از انحصار است، انجام شود و از سوی دیگر، خودروسازی خوبی را شاهد باشیم. ما می توانیم شاهد یک صنعت خودرو با کیفیت بهتر از محصولات این دو شرکت خودروسازی باشیم.

مدیریت دولتی حاکم بر خودروسازان مانعی برای تولید محصولات باکیفیت است

وی افزود: زیان این دو شرکت نتیجه حاکمیت حاکم بر آنهاست و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد شاهد فقدان کیفیت، بهره وری و اثربخشی در صنعت خودرو خواهیم بود.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باید به سمت خصوصی سازی برویم; به این معنی که این شرکت ها به بخش خصوصی سپرده شده و تصمیماتی برای افزایش کیفیت و سودآوری شرکت ها اتخاذ می شود. چرا که رشد قیمت سهام شرکت ها متناسب و همگرا با سودآوری شرکت ها است در حالی که ایران خودرو و سایپا ضرر می کنند و این ضرر باعث فرار سرمایه از این دو شرکت و سوق دادن آن به قسمت سودده بازار می شود.

اعلمی تصریح کرد: مداخله دولت در مدیریت، قیمت های مقرر و انحصار این صنعت در کشور منجر به تولید خودروهای بی کیفیت شده و از سوی دیگر مدیریت حاکم نه یک مدیریت سودآور، بلکه یک مدیریت زیان ده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد دخالت‌های مستقیم داشته باشد، این دخالت‌ها باعث اختلال در اقتصاد می‌شود. سیاستمداران و سیاستگذاران باید به مکانیسم بازار باور داشته باشند. مکانیسم بازار به معنای درگیر کردن یک بازار کامل و کارآمد است. در این صورت قیمت باید از مرکز عرضه و تقاضا حذف شود. مشروط بر اینکه قیمت مناسب توسط بازار تعیین شود و با سفارش پایین نیاید. زیرا تاثیر آن کوتاه مدت است و در مقطعی شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

بررسی ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک و اثرات آنها بر بازار سرمایه

نابودی اقتصاد کشور به دست داخلی

عالمی ادامه داد: این گرانی ها باعث کاهش تولید در این حوزه و عدم تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه می شود و از این طریق اقتصاد خود را با دستان خود نابود خواهیم کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رویکرد دولت قبل پایین نگه داشتن سرعت گردش پول بود و این رویکرد توانست تورم را کنترل کند. اما راه حل اصلی برای کنترل تورم، تحریک و افزایش تولید است و با این رویکرد می توان تورم را کنترل کرد وگرنه محکوم به فنا هستیم.

فرار سرمایه از بورس نتیجه دخالت های فراوان دولت در بازار است

محمدرضا عالمی کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: هرکس می گوید افراد ذیربط حق دخالت در بازار را ندارند باید مداخله را تعریف کند. از یک سو باید در ساختارها و ساختارهای خرد بازار سرمایه اصلاحاتی انجام شود، از سوی دیگر، دولت باید در مسائلی مانند اعمال محدودیت در محدوده نوسانات تا حد امکان کمتر دخالت کند و به بازار اجازه دهد. سیر طبیعی خود را دنبال کند؛ زیرا بسیاری از مداخلات در بازار منجر به عدم اعتماد عمومی و فرار سرمایه از بورس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا