بانک و بیمه

مرابحه چیست و وام مرابحه چه شرایطی دارد

به گزارش افق میهن، اگر به قراردادهای برخی موسسات بانکی نگاهی بیندازید با کلمه مرابحه مواجه می شوید. اما وام مرابحه چیست و مرابحه به چه معناست؟ در این یادداشت با معاهده مرابحه بیشتر آشنا می شوید.

مرابحه چیست؟

مرابحه فروش اقساطی کالا به قیمتی بالاتر از قیمت نقدی است. قرارداد مرابحه نوعی بیع است که با هدف تامین سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت ها انجام می شود.

برای پاسخ به سوالمرابحه چیست؟ما به “قانون بانکداری بدون ربا” می رویم. در متن این قانون آمده است؛ مرابحه قراردادی است که به موجب آن عرضه‌کننده بهای کامل کالا و خدمات را به متقاضی ابلاغ می‌کند و با افزودن مبلغ یا درصد اضافی به عنوان سود تسهیلات به صورت نقدی، وام کوتاه‌مدت یا به طور مساوی آن را پرداخت می‌کند. یا اقساط نابرابر در زمان سررسید یا به متقاضی مهلت خاصی داده می شود.

وام مرابحه چیست؟

مرابحه در سالهای اخیر به شکل الف آمده است قرارداد بانکی در بانک ها به مشتریان ارائه می شود. بانک ها به مشتریان خود گزینه های کارت اعتباری را در قالب یک قرارداد بانکی ارائه می دهند. مشتریان به محض استفاده از کارت اعتباری، موظف به پرداخت اقساط بر اساس مبلغ خرید خود هستند.

صاحبان موسسات صنعتی و تجاری نیز تجهیزات و اقلام مورد نیاز خود را از طریق وام ارائه شده توسط بانک خریداری کرده و هزینه های خود را با قیمت بالاتر و به صورت اقساط ثابت به بانک پرداخت می کنند.

دستورالعمل اجرای وام مرابحه

دستورالعمل اجرای پیمان مرابحه بانک مرکزی شامل ۳ فصل و ۲۸ ماده است. در زیر می توانید چند مقاله مهم در این راهنما را بخوانید:

ماده ۲ – برای رفع نیاز واحدهای تولیدی، خدماتی و تجاری برای تامین مواد اولیه، قطعات یدکی، تجهیزات کار، ماشین آلات، تاسیسات، زمین و سایر کالاها و خدمات مورد نیاز این واحدها و همچنین تامین مسکن. کالاها و خدمات مورد نیاز خانوارها موسسه اعتباری می تواند بنا به سفارش و درخواست متقاضی نسبت به تهیه و تملک ملک و ارائه خدمات درخواستی اقدام نموده و در قالب مرابحه به متقاضی تحویل دهد. .

ماده ۷ – مؤسسه اعتباری موظف است قبل از اقدام به خرید ملک و ارائه خدمات، درخواست و تعهد کتبی متقاضی را طبق قرارداد خرید کالا و خدمات اخذ نماید.

ماده ۱۲ – حداکثر نرخ سود معاملات اعتباری و نقدی به ترتیب توسط شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی تعیین می‌شود.

تبصره – مؤسسه اعتباری موظف است در هنگام تعیین میزان سود نقدی و وام، پس از کسر پیش پرداخت و تخفیف ارائه شده توسط فروشندگان، مبنای محاسبه را بر اساس قیمت نهایی قرار دهد.

ماده ۱۸ – مدت بازپرداخت تسهیلات اعتباری به شرح زیر تعیین می شود:

۱۸-۱- یارانه مسکن خانوارهای خصوصی برای مدت حداکثر پانزده سال.

۱۸-۲- معافیت های اعطایی برای تامین اموال دست اول با عمر مفید معین تا سقف عمر مفید مندرج در جدول موضوع ماده (۲) دستورالعمل فروش اقساطی دارایی های تولیدی، ماشین آلات. ، وسایل حمل و نقل، کالاها و امکانات مصرفی ساخت داخل.

۱۸-۳- اعطای تسهیلات برای تامین سایر دارایی های اولیه که عمر مفید آنها در جدول موضوع ماده (۲) دستورالعمل فروش اقساطی تجهیزات تولیدی، ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل و داخل کشور لحاظ نشده است. تولید کالاها و تجهیزات مصرفی بادوام، تا سه سال؛

۱۸-۴- وام ضمانت اموال مستعمل با عمر مفید معین حداکثر تا سقف عمر مفید باقیمانده به تشخیص موسسه اعتباری مربوط.

۱۸-۵- اعطای تسهیلات برای ارائه خدمات مورد نیاز خانوارها و واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی حداکثر برای مدت سه سال.

تبصره ۱ – مدت مذکور در بندهای ۳۱۸ و ۵۱۸ با موافقت هیأت مدیره مؤسسه اعتباری قابل تمدید است ولی حداکثر از مدت مقرر در بندهای فوق.

ماده ۲۲ – مؤسسه اعتباری موظف است در قرارداد مرابحه قید کند که قرارداد مذکور بر اساس توافق طرفین در صدور اسناد رسمی و مشمول مقررات آیین نامه اجرای اسناد رسمی می باشد.

تبصره ـ معاملاتی که باید طبق قوانین و مقررات حاکم بر وصول اسناد در دفاتر اسناد رسمی انجام شود، طبق تشریفات مربوطه انجام خواهد شد.

وکیل بانک و اختلافات ناشی از عقد مرابحه

مرابحه مانند هر قرارداد دیگری ممکن است بین طرفین اختلاف ایجاد کند و موضوع را به دادگاه بکشاند. در پرونده های مربوط به دعاوی بانکی، با توجه به اینکه بانک نمایندگان حقوقی مجرب خود را به عنوان وکیل به دادگاه می فرستد، حضور یک وکیل دعاوی بانکی برای وام گیرنده الزامی است.

گروه وکلای سوبارش با سالها تجربه در زمینه تسویه مطالبات بانکی یکی از بهترین مراکز برای رسیدگی به پرونده شما علیه بانک می باشد. هم اکنون با جستجوی عبارت وکیل سوباراش بانک به وب سایت ما مراجعه کنید و با استفاده از روش های ارتباطی ارائه شده در وب سایت مشکل خود را با یکی از کارشناسان ما در میان بگذارید و اولین قدم را در جهت احقاق حقوق خود بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا