فرهنگ و هنر

مراقب فعالیت‌های غیرمجاز بورسی در فضای مجازی باشید

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار:

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تبلیغات و فعالیت بورس در پیام رسان های داخلی لزوماً به معنای داشتن مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار نیست.


ایران تحلیلی –

محمدمهدی منتظری در گفتگو با مجلس سنا، ضمن اعلام این خبر، اعلام کرد: در پی شکایات مردمی مبنی بر فعالیت غیرمجاز برخی افراد در فضای مجازی در قالب کانال ها و گروه های بورسی و ارائه مشاوره سرمایه گذاری، معاملات سیگنال و پرتفوی. مدیریت و با توجه به اتلاف اموال افراد به این افراد اعتماد کرده و سرمایه خود را در اختیار آنها قرار داده است، اداره پیشگیری از ناهنجاری های سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف اطلاع رسانی و هشدار، اعلام می دارد که تبلیغات و فعالیت بورس در پیام رسان های داخلی لزوماً نشانه داشتن مجوز فعالیت از سازمان بورس است و بر این اساس لازم است سرمایه گذاران از خدمات موسسات مالی اعم از مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی صرفاً بهره مند شوند. از شرکت های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و در صورت مشاهده این کانال های غیرمجاز مراتب را به سازمان بورس اطلاع دهند.

منتظری در تشریح ابعاد حقوقی موضوع خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب اول. آذر در سال ۱۳۸۳ ارائه خدمات مالی به سرمایه گذاران (مانند مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی) منوط به اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است، اما برخی افراد سودجو بدون مجوز در قالب پیام رسان های داخلی و خارجی از طریق ایجاد فعالیت می کنند. از کانال ها، گروه ها یا صفحات مجازی. اخذ مجوز از این سازمان در زمینه مشاوره سرمایه گذاری (سیگنال، سیگنال فروش یا مشاوره صریح یا ضمنی خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار) و سبدگردانی (مدیریت دارایی) و حتی در مواردی افشای اطلاعات معاملاتی افراد، سوء استفاده پنهانی از اطلاعات یا دستکاری قیمت سهام و استفاده از ترفندهای متقلبانه برای سوء استفاده از منابع مالی افراد به منظور تامین منافع شخصی آنها.

رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری ها در ادامه گفت: انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی رایانه ای مجرمانه از جمله فعالیت های غیرمجاز مرتبط با بازار اوراق بهادار با توجه به بند (۶) بند (ه) فهرست مصادیق محتوای مجرمانه. توسط کارگروه (کمیته) تعیین مصادیق مجرمانه. در دادسرای کل کشور محتوای مجرمانه محسوب می شود و ارائه دهندگان خدمات هاست موظفند در صورت وجود محتوای مجرمانه در سیستم های رایانه ای خود از دسترسی به آن جلوگیری کنند.

منتظری افزود: لازم است تمامی مدیران پیام رسان های داخلی کشور با اعمال نظارت مستمر هوشمند (از جمله شناسایی خودکار محتوای مجرمانه با تهیه فهرست لازم، اقدامات پیشگیرانه و اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت های غیرمجاز این افراد انجام دهند. از کلمات سهام اعم از «مشاوره» سرمایه گذاری، «مدیریت سبد کالا»، «سیگنال بورس» و…) و بلافاصله این کانال ها و گروه ها را حذف کرده و هشدارهای لازم را به کاربران آن ها ارائه کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا