فرهنگ و هنر

مرحله سوم سود سهام عدالت به کجا ختم شد؟


افق میهنی –

به گفته مسئولان، سازمان بورس همچنان با شرکت های مختلف در زمینه واریز سود سهام عدالت برخورد خواهد کرد و در تلاش هستیم تا این سود در اسرع وقت وصول شود.

ایران کارگزار

واریز مرحله سوم و تسویه سود عادلانه عملکرد مالی شرکت ها در سال ۱۴۰۲ که اکنون به چالش تبدیل شده و بسیاری از سهامداران را در انتظار نگه داشته است.

سود سهام عدالت عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ که قرار بود در دو مرحله واریز شود، اما سوء نیت برخی شرکت ها باعث شد این سود در سه مرحله باشد. در همین راستا ۲۸ فروردین یک ماه پیش بود که مجید عشقی رئیس سازمان بورس با حضور در رسانه ملی گفت: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. امیدواریم سود سهام عدالت پرداخت شود خرداد برای اینکه بتوان این سودها را جمع کرد و مابقی سود حقوق صاحبان سهام را پرداخت کرد، البته باید زمان دقیق آن توسط شورای عالی بورس تعیین شود.

بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان از محل سود سهام عدالت وصول شده است

اکنون بیش از دو ماه از آخرین وعده پرداخت سود سهام عدالت می گذرد اما هنوز خبری از پرداخت این سود نیست! در جدیدترین پیگیری ها، ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس آخرین آمار، هلدینگ خلیج فارس و مپنا در مجموع نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت پرداخت نکرده است. ; حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان هلدینگ خلیج فارس و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان گروه مپنا بابت پرداخت سود سهام عدالت بدهکار است که باید به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شود.

وی افزود: هلدینگ خلیج فارس به دلیل مطالبه سود سهام شرکت های فجر انرژی، خلیج فارس و فجر مبین به وزارت نیرو بدهکار است که به دلیل مشکلات قادر به پرداخت آن نبودند و مپنا نیز از این وزارتخانه طلبکار است. انرژی است و به همین دلیل این دو گروه نتوانسته اند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.» برای تسویه در مجموع تاکنون بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سپرده گذاری مرحله سوم و تسویه سود حقوق صاحبان سهام واریز شده است و اگر مابقی به آن اضافه شود، برای سومین مرحله حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. بهره مرحله و تسویه حقوق صاحبان سهام.

نماد داده پارس

معامله با شرکت‌های مختلف سود سهام، به کجا رسید؟

عدم پرداخت سود سهام عدالت و سوء نیت شرکت ها که باعث شکایت بسیاری از سهامداران از این موضوع شده است. در همین رابطه یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان خانم موسوی گفت: چند ماهی است که قرار بود سود سهام عدالت به ما سهامداران واریز شود اما خبری نیست چرا سهام سازمان بورس به عنوان متولی هیچ اقدامی نمی کند، چرا با این شرکت های غیر صادق برخورد نمی کند؟

در ادامه یکی دیگر از مصاحبه شوندگان آقای عباس زاده گفت: مدت هاست می گویند سود سهام عدالت واریز می شود اما خبری نیست. رسیدی؟ پرداخت سود سهام میلیون ها سهامدار را دنبال کنید.

در ادامه باشگاه خبرنگاران جوان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار رفت و گفت: برای شرکت هایی که انجام دادند گزارش تخلف تهیه کنید. سود سهام عدالت را به موقع و به طور کامل پرداخت نکنید. شده است برای برخی از این شرکت ها رای صادر و به آنها ابلاغ شده است و برای بقیه شرکت ها رای به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان جزئیات بیشتری در خصوص معاملات با شرکت های سهامی مختلف منتشر کرد؟ وی گفت: انتشار جزئیات بیشتر در این زمینه مقررات خاصی دارد که در حوزه من نیست، اما واحد مربوطه در صورت نیاز حتما اطلاعات و جزئیات را منتشر خواهد کرد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در کل سازمان بورس، برخورد با شرکت های مختلف در زمینه سپرده گذاری سود سهام عدالت تا رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد بود و در تلاش هستیم تا این سود را در اسرع وقت جمع آوری کنید. سهامداران در اسرع وقت واگذار خواهند شد.

لازم به ذکر است در حالی که سهامداران عدالت سود مالی ۱۴۰۱ خود را دریافت نکرده اند، اکنون بسیاری از این شرکت ها مجامع ۱۴۰۲ خود را نیز برگزار کردند.

حال بد عهدی دو شرکت باعث شده تا میلیون‌ها سهامدار عدالت انتظار دریافت سود خود را داشته باشند، موضوعی که نهادهای نظارتی را می‌طلبد تا با متخلفان این موضوع نوآورانه‌تر برخورد کنند.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا