اخبار اقتصاد ایران

مرحله سوم طرح فجرانه کی شروع می‌شود؟ :: ایران تحلیل

فاز دوم پروژه الکترونیک فجرانه تا ۱۷ فروردین ماه ادامه دارد و فاز سوم آن از ۱۸ فروردین ماه آغاز خواهد شد؛ طرحی که در آن «شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی از یارانه» حذف و اعتبار تشویقی مشمولان از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایران تحلیل، در خرداد ۱۴۰۲ که دولت طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی را اجرا کرد، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی و شکر در سبد غذایی این طرح گنجانده شد. برای حفظ سفره مردم از تورم تعریف شد. سبدی که به گفته یکی از مجریان پروژه کاتالوگ الکترونیک در بررسی سبد غذایی بهینه سال ۱۴۰۲ با توجه به افزایش بار بیماری های غیرواگیر ناشی از اضافه وزن و چاقی در ایران و بر اساس آن با اجماع متخصصان تغذیه سراسر کشور زیر نظر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مقرر شده است که میزان انرژی تامین شده از سبد کالا به میزان قابل توجهی باشد. مقدار برآورد شده برای جامعه متوسط ​​و نه بیشتر از آن.

طرح محصول الکترونیکی در چند مرحله اجرا شد. در مرحله اول سه دهک اول درآمدی و متقاضیان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد تحت پوشش این اجرا قرار گرفتند و در صورت خرید ۷۰ درصد از مبلغ یارانه خود از بین این ۱۱ قلم، میزان یارانه آنها افزایش می یابد. ۲۰ درصد و واجد شرایط دریافت یارانه خواهند بود. تشویق شدند. در مرحله دوم سه دهک اول درآمدی و متقاضیان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مشروط بر اینکه حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه خود را از بین اقلام کالاهای اساسی تعریف شده خریداری کنند. از امتیازهای تشویقی بهره مند خواهند شد. . اما به تدریج با گسترش اجرای این طرح هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند به طوری که اگر هفت دهک درآمدی از بین ۱۱ قلم سبد غذایی تعریف شده ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را خریداری کنند. مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی بودند.
به عبارت دیگر با استفاده از این طرح، یارانه دهک های درآمدی ۱ تا ۳ به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک های درآمدی ۴ تا ۷ به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می یابد.

به منظور استفاده از این طرح، دولت بر اساس هر کد ملی، شبکه ملی اعتبار (شما) را راه اندازی کرد تا سرپرستان خانوار با استفاده از آن، مانده اعتبار یارانه خود و همچنین از محل ۲۱۱ هزار فروشگاه متصل به طرح را مشاهده کنند. و لیست کنید. از موارد مطلع شوید حتی از آنجایی که ممکن است برخی افراد هنگام مراجعه به فروشگاه کارت خود را همراه نداشته باشند، کد دستوری ۵۰۰*۱۴۶۳* میزان اعتبار باقیمانده را به فرد نشان می دهد و همچنین با کدی که به فرد داده می شود، شخص می تواند از ارائه آن استفاده کند. فروشنده برای خرید

اما با فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب از ۱۷ بهمن ماه به مدت سه ماه فاز جدید طرح کاتالوگ الکترونیکی تحت عنوان “طرح فجرانه” اجرا شد. فاز جدیدی که «شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی از یارانه» حذف و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالا) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بر اساس اعلام وزارت رفاه، “طرح فجرانه” سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی ها و ویتامین های لازم برای هر فرد (مطابق با نظر موسسه تغذیه ایران) انتخاب شده است. قیمت های پایه ۱۴۰۱ و مابه التفاوت قیمت سبد پایه سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین می شود، به طوری که قیمت روز سبد حاوی ۱۱ قلم کالا ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ است. تومان. ۱۳۰۰ تومان از جیب خود بپردازند و مابه التفاوت تا قیمت روز ۲۲۰۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومان) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی فعلی است و خانوارهای مشمول طرح یارانه نقدی ماهانه خود را جداگانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایت دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرستان خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و با توجه به مبلغ خرید مصرف می شود. البته خانوار می تواند اقلام طرح را در محدوده وزنی و محصولی تعریف شده خریداری کند و امکان انتقال اعتبار بین گروه های کالایی وجود ندارد. مثلاً با اعتبار برنج نمی توان روغن خرید.

بنابراین می توان گفت با اجرای طرح فجرانه به فردی با دهک درآمدی ۱ تا ۳ به جای ۴۰۰ هزار تومان ۶۲۰ هزار تومان و دهک درآمدی ۴ تا ۷ یارانه تعلق می گیرد. یارانه ۵۲۰ هزار تومانی به جای ۳۰۰ هزار تومان.

دومین ماه این طرح ملی همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و عید نوروز از ساعت ۱۸ است. اسفند از سال ۱۴۰۲ شروع شد و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد که مرحله سوم آن از ۱۸ است فروردین ماه آغاز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا