اخبار اقتصاد ایران

مردم از خرید خانه دلسرد شده‌اند/ اجاره هم ممکن نیست! :: افق میهن

بازار مسکن در سال‌های اخیر با رکود مواجه بوده است. نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران کاهش توان مالی مردم، کمبود تسهیلات خرید مسکن و بالا بودن اقساط را از جمله عواملی است که باعث رکود در بازار مسکن و روی آوردن مردم به سمت قدیمی شده است. خانه ها به جای خرید خانه های جدید

به گزارش افق میهن، مسکن یکی از نیازهای اساسی افراد برای تشکیل خانواده است و داشتن مسکن متناسب با نیاز آنها حق هر فرد و خانواده ایرانی محسوب می شود.

در سال های اخیر قیمت مسکن با افزایش چشمگیری مواجه شده است و همین موضوع روند خانه دار شدن را برای بسیاری از افراد جامعه طولانی کرده و حتی به طور کلی برخی افراد را از خرید مسکن منصرف کرده است.

در همین رابطه داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: تحلیل آمارهای مربوط به انعقاد قراردادها در معاملات مسکن حاکی از آن است که در حال حاضر در رکود تورمی و تورمی قرار داریم. تعداد قراردادها متناسب با نیاز افراد جامعه است. نیست

وی در ادامه بیان کرد: مردم تمایل به خرید ملک دارند اما این رغبت کافی نیست و توان مردم نیز باید به مردم اجازه خرید ملک را بدهد.

به گفته بیگی نژاد، بلاتکلیفی مشاوران املاک علاوه بر دلایل اقتصادی در رکود بازار مسکن تاثیرگذار بوده و متاسفانه بازار مسکن در مسیر درستی حرکت نکرده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه تسهیلات مسکن در حد نیاز خانوار نیست، اظهار داشت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از تسهیلات مسکن پرداختی به عموم مردم برای خرید اوراق کسر می شود. سایر هزینه ها و در نهایت اقساط این تسهیلات در دسترس اکثر افراد جامعه نیست.

وی با تاکید بر اینکه با تسهیلات پرداختی در حوزه مسکن امکان خرید زمین های زیادی وجود ندارد، گفت: نیاز جامعه با این تسهیلات تامین نمی شود. عملا افرادی که قصد خرید ملک را دارند یا باید از شرایط تسویه یعنی تبدیل ملک کوچک به بزرگ استفاده کنند یا ملکی با درآمد مناسب خریداری کنند.
تغییر رفتار مردم در خرید مسکن خطری برای ساخت و ساز مسکن است

بیگی نژاد با اشاره به اینکه اخیراً مردم با توجه به توانمندی خود به خرید آپارتمان هایی که چندین سال از ساخت آنها می گذرد تمایل بیشتری پیدا کرده اند، افزود: این تغییر رفتار در بررسی های انجام شده از معاملات مسکن در مناطق مختلف شهر تهران به خوبی مشهود است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است افزایش رغبت مردم به آپارتمان های قدیمی و دوری مردم از آپارتمان های نوساز به معنای در دسترس نبودن سرمایه در اختیار سازندگان است که این امر خطری برای ساخت و ساز مسکن محسوب می شود.
شرایط سخت مستاجران

در این بین اجاره نشینان نیز شرایط سختی را سپری می کنند و کاهش توان مالی نه تنها خانه دار شدن را برای آنها آرزو کرده است، بلکه هر ساله با پایان یافتن قراردادشان نگران یافتن مسکن با قیمت مناسب هستند.

به گفته بیگی نژاد، در سال های اخیر به دلیل کاهش توان مالی، برخی از خانوارهای مستاجر مجبور شدند به مناطق پایین شهر نقل مکان کنند یا با محدود کردن متراژ خانه، شرایط زندگی خود را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا