اخبار اقتصاد ایران

مردم از سفر هوایی محروم شده‌اند؟! :: افق میهن

همزمان با افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز برای بخش هوایی کشور و افزایش هزینه های دلاری شرکت های هواپیمایی، شاهد این هستیم که بخش بزرگی از طبقه متوسط ​​جامعه دیگر قادر به انجام پروازهای داخلی نیستند.

به گزارش افق میهن، هفته گذشته لیست جدیدی از قیمت بلیت هواپیما منتشر شد. فهرستی که باعث شد قیمت بلیت پروازهای داخلی به طور متوسط ​​۲۴ درصد افزایش یابد. به عنوان مثال قیمت بلیط هواپیما در مسیر تهران – مشهد به حدود ۶ میلیون تومان رسیده است.

پیش از این، همزمان با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، سفرهای هوایی بسیاری از خانواده ها به جز موارد ضروری، تقریباً از بودجه آنها حذف می شد. اکنون با افزایش مجدد قیمت بلیت، سفر هوایی نیز برای بخش بزرگی از خانواده های متوسط ​​غیرممکن است.
افزایش ۵۰ درصدی نرخ ارز و تاثیر آن بر بلیط هواپیما

بر اساس گزارش انجمن شرکت های هواپیمایی، دلیل اصلی افزایش قیمت بلیت افزایش نرخ ارز است. با حذف نرخ ارز، هزینه های شرکت های هواپیمایی به طور مستقیم افزایش یافته و در نتیجه قیمت بلیط هواپیما نیز رشد کرده است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در این خصوص گفت: نرخ ارز از ۷۰ هزار تومان به ۱۰۵ هزار تومان افزایش یافته است که تقریباً ۵۰ درصد افزایش داشته است و این امر مستقیماً هزینه شرکت های هواپیمایی را افزایش داده و در نتیجه قیمت بلیت ها نیز تغییر کرده است.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد از هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است؛ بنابراین با افزایش نرخ ارز، هزینه های ریالی نیز افزایش می یابد که این موضوع باعث شده میانگین قیمت بلیت در مسیرهای داخلی ۲۴ درصد افزایش یابد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد: در اردیبهشت ماه مصوبه شورای عالی هوانوردی را داشتیم که بر اساس آن نرخ صندلی پرواز ۴۸ دلار تصویب شد، به عنوان مثال پرواز تهران – مشهد که حدود یک ساعت و بیست دقیقه طول می کشد با نرخ فعلی ۱۰۵ هزار تومان معادل ۶ میلیون تومان است که نزدیک به ۶۰ دلار خواهد بود.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از هزینه های پروازها مربوط به مالیات و عوارض دولتی است و نهادهای ذیربط نیز نرخ خود را متناسب با نرخ ارز افزایش داده اند؛ بنابراین شرکت های هواپیمایی مجبور به اعمال تغییرات قیمتی هستند، گفت: در صورت بازگشت نرخ ارز به رقم قبلی، قیمت بلیت نیز کاهش می یابد.

سامانی تاکید کرد: اگر دولت، بانک مرکزی یا وزارت حراست تصمیم بگیرند ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی را با نرخ قبلی تخصیص دهند، دیگر نیازی به افزایش نرخ بلیت نیست.
دستور سازمان حمایت برای بازگرداندن قیمت بلیت به حالت قبل

از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما طی نامه ای رسمی اعلام کرد که شرکت های هواپیمایی در اسرع وقت قیمت بلیت را به قیمت قبلی برگردانند و حق افزایش قیمت را ندارند.

در بخشی از نامه این سازمان آمده است: «بر اساس تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و مصوبات مربوط، هرگونه تغییر در تعرفه حمل و نقل هوایی باید با هماهنگی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار انجام شود و در صورتی که تغییرات قیمت متناسب با عوامل مؤثر در قیمت نهایی نباشد، دبیرخانه کارگروه سرمایه‌گذاری موظف است نرخ را اصلاح و در صورت لزوم نسبت به اصلاح نرخ اقدام کند.

در پایان نامه تاکید شده است که شرکت های هواپیمایی ضمن اعلام بازگشت نرخ ها به وضعیت قبل، هماهنگی های لازم را از طریق وزارت حراست انجام دهند. در غیر این صورت طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
انجمن شرکت های هواپیمایی: تعرفه های دولتی ممنوع است

انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این نامه اعلام کرد که بر اساس ضوابط برنامه پنجم و ششم توسعه، پروازهای داخلی از شمول قیمت گذاری دولتی خارج شده و در برنامه هفتم توسعه نیز قیمت گذاری دستوری جز در موارد خاص ممنوع شده است.

سامانی تصریح کرد: به موجب رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (۲۱) آذر ۱۴۰۲) و دستورالعمل اجرایی شورای عالی هواپیمایی کشوری (اعلام ۲۶). خرداد ۱۴۰۳)، قیمت بلیط هواپیما به شرکت های هواپیمایی واگذار شده است.

وی افزود: تخفیف های اجباری دولت حذف شده و نرخ سوختی که قبلا به صورت یارانه به مسافران تعلق می گرفت از ابتدای امسال بیش از ۲۴ برابر شده است و هیچ یارانه ای به ایرلاین ها تعلق نمی گیرد و حتی مالیات بر ارزش افزوده و عوارض هلال احمر برای بلیت ها در نظر گرفته شده است.

سامانی تصریح کرد: هزینه های فرودگاهی برای خدمات فرود و برخاست، ناوبری و پارکینگ توسط شرکت های دولتی به دلار محاسبه می شود و شرکت های هواپیمایی باید معادل ریالی آن را پرداخت کنند. همچنین شرکت های وابسته به وزارت دفاع خدمات نگهداری و تعمیرات هواپیما را با نرخ دلار آزاد ارائه می کنند.

وی یادآور شد: وزارت امنیت از ابتدای شهریورماه امسال ارز مورد نیاز برای خرید قطعات، موتور و تجهیزات هواپیما را از طریق تالار دوم مرکز مبادلات و با نرخ توافقی تامین می کند که این امر موجب افزایش مجدد هزینه ها شده است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسائل امنیتی، تعداد مسافران هواپیما در شش ماهه نخست امسال ۱۹ درصد کاهش یافته است و در بازار کنونی به دلیل عدم کشش تقاضا، شرکت ها مجبور به فروش بلیت زیر سقف مصوب در بسیاری از مسیرها هستند؛ به گونه ای که در مسیرهای پرتردد میانگین قیمت بلیت حدود یک سقف تعیین شده کمتر است.
افزایش قیمت بلیت بی توجهی به معیشت مردم است

عباس صوفی رئیس کمیسیون حمل و نقل هوایی کمیسیون ساخت و ساز مجلس با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما یکی از چالش برانگیزترین موضوعات کنونی است که هم سازمان هواپیمایی کشوری و هم سازمان تعزیرات حکومتی باید به آن ورود کنند، گفت: مجلس از این موضوع ناراحت است چرا که این تصمیم بدون توجه به وضعیت اقتصادی مردم و تورم اتخاذ شده است.

وی افزود: درست است که در قانون برنامه آمده است که قیمت ها بر اساس بازار و نرخ روز تعیین شود اما در این شرایط باید به شرایط مردم نیز توجه شود که انتظار داریم سازمان های نظارتی هر چه سریعتر در این زمینه ورود کنند.
مردم از سفر هوایی منع شده اند

پیش از این مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون ساختمانی مجلس اعلام کرده بود: افزایش قیمت سوخت و نوسانات ارزی باعث افزایش هزینه های شرکت های هواپیمایی و در نتیجه محرومیت مردم از هواپیما شده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه هزینه های ریالی شرکت های هواپیمایی تغییر چندانی نکرده است، اما افزایش نرخ ارز و حذف ارز مبادله ای باعث افزایش ۲۴ درصدی قیمت بلیت شده است.

کارشناسان معتقدند برنامه ریزی برای کاهش هزینه های ارزی شرکت ها و بازنگری در سیاست ارزی دولت می تواند گامی موثر در بازگشت قیمت ها به سطح قبل و حفظ دسترسی اقشار مختلف جامعه به سفرهای هوایی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا