اخبار اقتصاد ایران

مردم ایران نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۳۵ درصد هزینه های‌شان افزایش داشته اما حقوق‌شان چه؟!

ایران تحلیل: نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن به محدوده ۳۵ درصد رسید که نشان می دهد خانوار ایرانی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل هزینه بیشتری را متحمل شده است. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا درآمد مردم تا این حد افزایش یافته است؟ اعم از بازنشستگان، کارگران، کارمندان و… این […]

ایران تحلیل: نرخ تورم نقطه به نقطه بهمن به محدوده ۳۵ درصد رسید که نشان می دهد خانوار ایرانی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل هزینه بیشتری را متحمل شده است. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا درآمد مردم تا این حد افزایش یافته است؟ از جمله بازنشستگان، کارگران، کارمندان و… این واقعیت تورم مزمن است که شما را لحظه به لحظه فقیرتر می کند.

تورم عمومی؛ ۳۵.۸ درصد
بر اساس برآورد جدید مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه به ۳۵.۸ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه به معنای نرخ رشد هزینه ها نسبت به سال گذشته است و نسبت به شاخص دیگری که در گزارش مرکز آمار به نام تورم سالانه درج شده است، تعریف ملموس تری برای عموم مردم دارد.
نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به زبان ساده‌تر نشان می‌دهد که هزینه‌های خرید و تامین تمام نیازهای خانوار ایرانی نسبت به سال گذشته که در حال حاضر ۳۵.۸ درصد است، چقدر تفاوت داشته است.
نرخ تورم نقطه به نقطه به عنوان مثال ۵۵.۳ درصد از هزینه های هتل و رستوران را شامل می شود و از سوی دیگر اعداد دیگری مانند تورم ۲۲.۶ درصدی در حوزه ارتباطات نیز در تعیین نقطه به نقطه تاثیرگذار است. نرخ تورم. گزارش جدید مرکز آمار ایران از نرخ تورم بر اساس رویدادهای بهمنی ماه و مشخص شده است که نسبت به دی ماه جاری، نرخ رشد هزینه‌ها برای خانوارهای ایرانی ۲.۷ درصد کاهش یافته است.

بازگشت نرخ تورم به محدوده ۳۵ درصد پس از ۱۹ ماه
تورم نقطه به نقطه به کمترین میزان در ۱۹ ماه گذشته رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه آخرین بار فروردین سال گذشته در چنین محدوده ای قرار داشت و اکنون با گذشت تقریبا یک سال و نیم در محدوده ۳۵ درصد است.
نرخ تورم نقطه به نقطه از فروردین از سوی دیگر سال گذشته سابقه عبور از محدوده ۵۰ درصدی را در کارنامه خود دارد و بر اساس داده های مرکز آمار، از زمستان سال گذشته تا اواسط بهار امسال با تورم بالای ۵۰ درصد دست و پنجه نرم کردیم. سال
نرخ تورم ماهانه که طبیعتاً نشان دهنده نرخ رشد هزینه ها در یک ماه گذشته است، در کمترین سطح از اسفند ۱۴۰۰ غرفه. اطلاعات استخراج شده توسط مرکز آمار از روند یک ماهه بازار و هزینه های خانوار ایرانی نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه در بهمن امسال ۱.۴ درصد محاسبه شده است. نرخ تورم ماهانه را فراموش نکنیم اسفند ۱۴۰۰ به بعد رنگ محدوده زیر دو درصد را نمی دید.

> ۷.۳ درصد کاهش در تورم مواد غذایی
تورم خوراکی که ممکن است برای عموم مردم ملموس تر از سایر بخش ها باشد، ۳۱.۶ درصد است.
نرخ تورم ۳۱.۶ درصدی مواد غذایی بهمن امسال مشخص است که خرید سبد غذایی حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته هزینه دارد و اساسا نرخ تورم مواد غذایی حدود چهار درصد کمتر از تورم عمومی است.
نرخ تورم خوراکی از یک سو شامل تورم ۷۷ درصدی در گوشت قرمز و مرغ و یا تورم ۶۰ درصدی در ماهی است و از سوی دیگر در حوزه روغن و چربی خوراکی خوشبختانه تقریباً با این موضوع برخورد کردیم. تورم صفر درصد
نرخ تورم مواد غذایی در گزارش مرکز آمار اتفاقاً نسبت به سایر بخش‌ها به شکل ویژه‌تری زیر ذره بین است و به عنوان مثال در حوزه سبزی با تورم ۶.۵ درصدی مواجه هستیم. تورم نان و غلات ۱۲ درصد برآورد شده است. این رقم برای میوه و سبزیجات از نرخ تورم عمومی فراتر رفته و به ۳۹ درصد می رسد. تورم چای، قهوه، کاکائو و نوشابه کمی بیش از ۴۳ درصد برآورد شده است.

> پیشی گرفتن تورم از تورم عمومی در هفت حوزه
در حالی که نرخ تورم عمومی به ۳۵.۸ درصد رسیده است بهمن امسال در هفت بخش تورم بیش از این رقم به خانوار ایرانی تحمیل شده است.
تورم هتل ها و رستوران ها به دلیل تفاوت در نوع خدمات ارائه شده در این منطقه معمولا بیشتر از سایر مناطق است بهمن امسال به ۵۵.۳ درصد رسیده است. مقام دوم به لباس و کفش و مقام سوم به تنباکو اختصاص دارد.
تورم پوشاک و کفش ۴۴.۳ درصد و افزایش قیمت در بخش دخانیات ۴۲.۳ درصد محاسبه شده است. هزینه ای که بهمن امسال خانوار ایرانی در این ایام ۴۱.۶ درصد بیشتر از سال گذشته هزینه تحصیل کرده و تورم تفریح ​​و فرهنگ به ۴۱.۵ درصد رسیده است.
تورم مسکن نزدیک به ۴۰ درصد و تورم کالاها و خدمات متفرقه ۳۷.۸ درصد است و از اینجا به بعد تورم سایر بخش ها کمتر از تورم عمومی است. به عنوان مثال در حوزه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری از آنها شاخص تورم ۳۳.۵ و یا در حوزه بهداشت و درمان شاخص تورم ۳۲.۱ است. تورم غذا و حمل و نقل نیز به ترتیب ۳۱.۶ و ۲۹.۶ شده است و در بخش ارتباطات که نسبت به سایر حوزه ها کمتر است، شاخص تورم به ۲۲.۶ درصد رسیده است.

تفاوت نرخ تورم دهک های درآمدی
بر اساس آمارهای رسمی، تورم بیشتر به دهک های پردرآمد و بخشی از طبقه متوسط ​​درآمدی کشور تحمیل می شود. گزارشی که مرکز آمار در قالب شاخص بهای مصرف کننده منتشر کرده حکایت از اختلاف تقریباً پنج درصدی تورم دهک اول و دهم درآمدی کشور دارد.
منظور از تورم دهک دهم بخشی از مردم کشور است که بر اساس تقسیم دهک درآمدی به عنوان پردرآمدترین اقشار معرفی می شوند. بهمن امسال ۳۶.۳ درصد ثبت شده است اما این تعداد
برای افراد دهک اول درآمد کمتر از ۳۲ درصد برآورد شده است.
تورم دهک دوم و سوم درآمدی به ترتیب ۳۳.۱ و ۳۳.۹ درصد محاسبه شد و مردم دهک های چهارم، پنجم و ششم تورم کمتری نسبت به تورم عمومی (۳۵.۸ درصد) داشتند. به گزارش فردا؛ نرخ تورم عمومی برای دهک‌های هفتم و هشتم ۳۶ و ۳۶.۲ درصد و برای دهک‌های نهم که اتفاقاً با بیشترین نرخ تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، ۳۶.۴ درصد برآورد شده است.

مشکل مردم آذربایجان غربی، ایلام و یزد
به گزارش فرارو، در حال حاضر نرخ تورم نقطه به نقطه در استان آذربایجان غربی بیش از هر جای دیگری است. ۴۱ درصد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در استان‌های ایلام و یزد نیز بالای ۴۰ درصد محاسبه شده است و در این دو استان نرخ افزایش قیمت نسبت به بهمن ۴۰.۴ درصد در سال گذشته اعلام شد.
نرخ تورم در استان های کردستان، کرمان، اردبیل، اصفهان و البرز تنها اندکی با محدوده ۴۰ درصد فاصله دارد. از سوی دیگر تورم در استان سیستان و بلوچستان کمتر از سایر استان ها بر مردم تحمیل شده است.
نرخ تورم نقطه به نقطه در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۵ درصد است که تقریباً ۱۰ درصد کمتر از تورم عمومی است و این رقم در سایر استان ها مانند زنجان و بوشهر نزدیک به ۳۰ درصد است. در تهران به عنوان استانی که پایتخت کشور را در بر می گیرد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۳.۲ درصد تعیین شده است که نزدیک به ۲.۵ درصد کمتر از تورم عمومی است.

سرنوشت تورم ۳۵ درصدی چیست؟
نرخ تورم عمومی برای پنجمین بار در پنج سال گذشته به ۳۵ درصد رسیده است. دو برابر روند نرخ تورم به گونه ای بود که در نهایت به مرز تورم ۵۰ درصدی رسیدیم و یک بار تورم ۳۵ درصدی که در بهار ۱۴۰۱ تجربه کردیم باعث شد نرخ تورم از مرز ۵۰ درصد عبور کند.
نرخ تورم در پاییز ۱۳۹۶ و همزمان با روی کار آمدن دولت دوازدهم در محدوده ۳۵ درصد بود که در نهایت با اتفاقات معروف آن زمان مصادف شد. فروردین سال ۹۸ با تورم ۵۰ درصدی مواجه شدیم. برعکس در سال های گذشته دو بار این اتفاق افتاد و پس از اعلام نرخ تورم عمومی ۳۵ درصدی شاهد روند دیگری بودیم.
از سوی دیگر، در ماه های پایانی تابستان ۲۰۱۸، نرخ تورم دوباره به ۳۵ درصد نزدیک شد. فروردین در سال ۹۹ با تورم ۲۴ درصدی مواجه بودیم. یا مثلا تابستان ۱۴۰۰ که نرخ تورم تا اول ۳۵ درصد بود. فروردین ۱۴۰۱ تورم را تقریبا به ۳۰ درصد کاهش داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا