اخبار اقتصاد ایران

مردم باید در صف انتظار وام ازدواج بمانند ولی برای کارمندان بانک اعتبار هست!

ک، کارشناس اقتصادی گفت: موضوع وام ازدواج جوانان از منابع بانکی مشخص شده است و بسیاری از جوانان برای ساختن زندگی منتظر این وام هستند.

افق میهن به نقل از ایسنا، ارسلان محمدی، کارشناس اقتصادی، در خصوص اهمیت تسهیلات خرد اعطایی دولت برای ازدواج و فرزندآوری، گفت: برای شروع زندگی، موضوع وام اقساط بلندمدت بسیار حائز اهمیت است. و به همین دلیل است که این تسهیلات خرد پاسخگوی نیاز بسیاری از جوانان در مراحل اولیه زندگی مشترک است و با همین نیت دولت به سمت اعطای وام ازدواج و همچنین در مراحل بعدی وام فرزندپروری رفته است. این تسهیلات خرد که از سوی دولت برای ازدواج یا بچه دار شدن اعطا می شود، از نظر کمک های مالی مورد نیاز برای شروع زندگی جدید مهم است و باید به موقع پرداخت شود.

وام ازدواج از ۵ میلیون شروع شد و به ۳۵۰ میلیون رسید

وی با اشاره به مصوبات شورای اسلامی در این خصوص و تغییر مبلغ وام ازدواج از ۵ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان، گفت: آغاز مسیر اعطای وام ازدواج از ۳ میلیون تومان و سپس ۵ میلیون تومان آغاز شد. اما این حمایت ها متوقف نشد و امسال در قانون بودجه ۱۴۰۳ ۳۵۰ میلیون تومان وام ازدواج برای سنین خاص پیش بینی شده است. بنابراین برای شروع زندگی جوانان باید به پرداخت وام ازدواج توجه ویژه ای شود.

به جای وام ازدواج به بخش های غیر تولیدی وام می دهند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ایجاد صف طولانی در شبکه بانکی برای پرداخت تسهیلات ازدواج گفت: متأسفانه امسال صف طولانی برای دریافت وام ازدواج و وام فرزندآوری تشکیل شده که دلیل اصلی آن بانکی است. شبکه ای که وام های خود را به جای تخصیص برای نیازهای ضروری مردم به سمت پرداخت وام های کم بهره به بخش های غیرمولد و زیر مجموعه های خود رفته و منابع و اعتبارات بانکی را به پول سازی غیرمولد تبدیل می کند. وضعیتی که نه تنها تأمین مالی نمی کند، بلکه نیازهای خانوار را نیز تأمین می کند. بر عدم پرداخت وام ازدواج به جوانان نیز تاثیر گذاشته و شاهد آن هستیم.

باید از قدرت خلق پول به نفع مردم استفاده کرد

وی در ادامه افزود: نظام بانکی کشور قدرت خلق پول از هیچ را دارد و هر ساله حجم زیادی از منابع را به صلاحدید خود و با خلق پول به بخش ها اختصاص می دهد. از سوی دیگر جامعه و دولتی که این قدرت را برای خلق پول به شبکه بانکی داده است; آنها انتظار دارند از این قدرت خلق پول در راستای اولویت های جامعه استفاده شود و بیشترین تسهیلات به این بخش ها داده شود، اما در کمال تعجب مشاهده می شود که شبکه بانکی بیشترین میزان وام خود را به غیرمولد پرداخت می کند. بخش هایی مانند تجارت و تجارت و همچنین شرکت های تابعه و کارکنان آن. .

مبلغ بالای وام و تسهیلات پرداختی به کارکنان شبکه بانکی

این کارشناس اقتصادی در ادامه به میزان بالای وام و تسهیلات پرداختی به کارکنان شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: طبق گزارشات اعلامی خود شبکه بانکی تنها اصل تسهیلات پرداختی بانک ها به کارکنان خود در سال گذشته است. بیش از ۱۶۵ هزار میلیارد تومان بود که به جای اعطای وام ازدواج به بخش تولیدی اقتصاد یا جوانان؛ تنها ۱ درصد از جمعیت کشور که کارمندان شبکه بانکی هستند. و جای سوال است که چگونه بدون نظارت کافی و وظایف قانونی به بانک های خصوصی چنین قدرت خلق پولی دادیم تا آن را به نفع جامعه و تولید کشور هدایت کنند.

عزم جدی برای نظارت بر شبکه بانکی در زمینه تسهیلات ازدواج وجود ندارد

محمدی در پایان گفت: موضوع وام ازدواج جوانان از محل منابع بانکی مشخص شده است و بسیاری از جوانان منتظر این وام برای ساختن زندگی هستند و صف های طولانی پرداخت وام ازدواج در کنار آن حجم بالای انحرافات در خلق پول غیرمولد در شبکه بانکی نشان می دهد که عزم جدی در نظارت بر نحوه خلق پول در شبکه بانکی وجود ندارد و در دولت چهاردهم مسیر این تضاد منافع. که اعتباری است برای کارمندان، زیر مجموعه های بانک های خصوصی، اما مردم و جوانان در صف وام ازدواج منتظر بمانند. برای جمع آوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا