بانک و بیمه

مردم توانایی خرید مسکن نوساز ندارند/ وزیر راه به بافت فرسوده توجه ویژه کند

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران حاکی از افزایش ۲۷.۱ درصدی تعداد معاملات آپارتمان در تهران است. تیر ماه ۱۴۰۳ نسبت به تیر ماه ۱۴۰۲ است.

این در حالی است که بانک مرکزی میانگین قیمت ملک در این ماه را ۸۷.۴ میلیون تومان اعلام کرد که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

اگرچه این گزارش که توسط معاونت تحقیقات و سیاستگذاری اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است، نشان می دهد که در مجموع ۳۵۵۹ واحد مسکونی معامله شده است. تیر در ماه ۱۴۰۳ با توجه به قدمت ساخت، واحدهای با مدت ساخت تا ۵ سال با ۲۶.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند اما به گفته فعالان و کارشناسان بازار مسکن همچنان متقاضیان آپارتمان قادر به خرید آپارتمان نیستند.

چند روز پیش گزارش بانک مرکزی نشان داد که روند قیمت ها به گونه ای است که متقاضیان مسکن قادر به خرید آپارتمان نیستند.

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در پاسخ به این سوال که درباره آخرین گزارش بانک مرکزی چه تحلیلی می توان داشت؟ پیام این حجم زیاد معاملات مسکونی چیست؟ وی گفت: گزارش چند روز پیش بانک مرکزی نشان داد که روند قیمت ها به گونه ای است که متقاضیان مسکن نمی توانند آپارتمان بخرند و بانک ها باید تسهیلات مناسب برای افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن و آحاد جامعه ارائه کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم گزارش فعلی بانک مرکزی را از نظر تعداد تراکنش ها با سال گذشته مقایسه کنیم، باید گفت که متقاضیان هنوز راه سختی برای گرفتن مسکن در پیش دارند و اینطور نیست. برای آنها آسان است که صاحب خانه شوند.

گزارش اخیر بانک مرکزی از ۳۵۵۰ قرارداد در ۲۲ منطقه تهران به عنوان الگوی کشور نشان داد که این تعداد تراکنش در واقع صفر است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: موضوع خرید آپارتمان این روزها از زندگی متقاضیان آپارتمان نشینی محو شده است. گزارش اخیر بانک مرکزی از ۳۵۵۰ قرارداد در ۲۲ منطقه تهران به عنوان الگوی کشور نشان داد که این تعداد تراکنش در واقع صفر است.

بیگی نژاد تاکید کرد: با توجه به مقیاس سرمایه و انباشت سرمایه و در نهایت تمایل به سرمایه گذاری در تهران، این تعداد ۳ هزار و ۵۵۰ تراکنش عددی بسیار نامعقول و کم است. زیرا اگر این تعداد معاملات را با تعداد معاملات در سال ۱۴۰۱ که به ۱۰ هزار واحد مسکونی رسید مقایسه کنیم، متوجه می شویم که رکود معاملات مسکن به چه معناست.

خرید واحد مسکونی نوساز خارج از ذهن و اراده مردم و متقاضیان مسکن است

وی در ادامه تصریح کرد: اگر این موارد را کنار بگذاریم متوجه می شویم که خرید واحد مسکونی نوساز خارج از ذهن و اراده مردم و متقاضیان مسکن است. اگر نگاهی اجمالی داشته باشیم، می بینیم که خرید واحدهای مسکونی نوساز از اراده مردم خارج شده و این یعنی کاهش تولید مسکن.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: این عدم خرید مسکن نوساز از سوی متقاضیان و جمعیت، بازار مسکن و اقتصاد کشور را نگران می‌کند که تولیدکنندگان و سازندگان از آن چیزی به ارمغان نیاورده‌اند و سودی نبرده‌اند. و با قطعیت «سازندگان و انبوه سازان بازار مسکن و مسیر تولید را ترک می کنند.

وزیر راه می تواند به بافت فرسوده ساختمان توجه ویژه ای داشته باشد چرا که این مصالح ساختمانی دارای امکانات بالقوه و ایده آلی در این منطقه شهری است که می تواند در حوزه عرضه و تقاضا به مسکن کمک کند.

بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که پس از تشکیل دولت چهاردهم و انتخاب فرزانه صادق به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی، این وزارتخانه باید چه مسیری را در حوزه مسکن به عنوان اولویت انتخاب کند؟ وی گفت: با توجه به اینکه فرزانه صادق وزیر جدید راه و شهرسازی سال ها به عنوان معاون شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند و تجربه و تخصص در این زمینه دارد، می تواند کاری ویژه انجام دهد. سزاوار به پارچه های فرسوده توجه کنید زیرا این پارچه ها وجود دارند. منطقه شهری دارای امکانات بالقوه و ایده آلی است که می تواند به بخش مسکن در دو بخش عرضه و تقاضا کمک کند.

وی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی با تجربه ای که در امر شهرسازی و برنامه ریزی صحیح دارد، می تواند هم برای مالکان و هم در سازندگان، فرصت ایجاد کند و تنها با ساخت و ساز مناسب می توان بخش زیادی از تقاضا را وارد کرد بازار مسکن پوشش داده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا