اخبار اقتصاد ایران

مردم می‌توانند معاملات ملکی خود را به صورت رایگان در سامانه خودنویس ثبت کنند

مدیر سامانه خندنویس گفت: مهمترین مزیت سامانه این است که مردم می توانند به صورت رایگان و ۲۴ ساعته بدون مراجعه به شرکت اموال خود را معامله کنند و مدارک خود را در سامانه ثبت کنند و از سراسر کشور کد رهگیری دریافت کنند. کشور

به گزارش دیارمیرزا مهدی ساسانی، مدیر سامانه خودامضا در گفت وگو با ایسنا، درباره اینکه سامانه خودامضا چیست، گفت: سامانه خودامضا نسخه جدیدی از سامانه ثبت معاملات املاک است. رونمایی از سامانه جدید تحت عنوان خودنویسی، به خرداد ماه ۱۴۰۲ برمی گردد. لازم به ذکر است تا پایان سال ۱۴۰۲ کلیه قراردادهای اجاره در این سامانه بارگذاری می شد. از ابتدای سال ۱۴۰۳ و همزمان با قطع دسترسی به نسخه قدیمی سامانه، امکان دسترسی افراد و مشاوران املاک به سامانه خودنویس فراهم شد.

ساسانی در ادامه افزود: یک ساختمان بود. خرداد در این ماه از قراردادهای خرید و فروش رونمایی می کنیم که مصادف با شهادت آیت الله رئیسی بود اما اکنون این سامانه در اختیار عموم قرار گرفته و کلاس های آموزشی آن برای مشاوران املاک برگزار می شود.

هم خودنویس و هم کاتب دستگاه های مشابهی را جستجو می کنند

وی در خصوص نگرانی مردم از شرایط ثبت معاملات در این سامانه توضیح داد: در برخی رسانه ها گفته شده است که برای ثبت معاملات در این سامانه ابتدا باید تمامی املاک خود را معرفی کنند که شایان ذکر است قانون الزام به ثبت نام و قانون ساماندهی بازار اجاره تقریباً به طور همزمان به دولت ابلاغ شد، بر اساس قانون تنظیم بازار اجاره، در صورتی که افراد ملکی را اجاره کنند و کد رهگیری دریافت نکنند، اگر به هر نحوی شناسایی شده باشد. مستاجر در آن است، خانه خالی محسوب می شود یعنی مالیاتی که به خانه های خالی داده می شود به این خانه ها نیز تعلق می گیرد.

مدیر سامانه خودنویس در ادامه اظهارات خود گفت: سازمان ثبت اسناد کشور دو ابزار برای ثبت رسمی معاملات دارد؛ یکی سامانه کاتب و دیگری سامانه خودکار که هر دو سامانه دسترسی یکسانی دارند. استعلام های لازم را از دستگاه های مربوطه دریافت کنید، هیچ تفاوتی بین سامانه کاتب وجود ندارد از قوه قضائیه انجام شد

ثبت تراکنش در سامانه خودنویس به راحتی امکان پذیر است

مهدی ساسانی درباره آمار معاملات ثبت شده در این سامانه گفت: از خرداد تاکنون هزار قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس ثبت شده است. بخشی از این آمار توسط مشاوران املاک و بخشی دیگر توسط مردم ثبت شده است.

ساسانی در پاسخ به سوالی مبنی بر مزایای این سامانه گفت: مهمترین مزیت این سامانه این است که هر گاه افراد بخواهند ملکی را به گونه ای غیر از مراجعه به شرکت معامله کنند، می توانند مدارک خود را به صورت رایگان ارائه کنند و از سراسر کشور این سامانه ها را به ثبت برسانید ثبت معاملات در سراسر کشور به صورت شبانه روزی برای شهروندان امکان پذیر است. همچنین تیم پشتیبانی این سامانه آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا