اخبار اقتصاد ایران

مردم کدام استان‌ها کمترین دخل و خرج را دارند؟ | سبقت رشد درآمد ایرانیان از هزینه‌ها

در بین استان های کشور، تهران با میانگین هزینه سالانه ۳۳۰ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان بیشترین میزان هزینه را در بین خانوارهای شهری به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر استان آذربایجان غربی با ۱۰۷ میلیون و ۴۹۵ کمترین میزان هزینه را به خود اختصاص داده است. هزار ۱۰۰ تومان. است

افق میهن، متوسط ​​درآمد سالانه خانوارهای شهری ایران در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵۴ درصدی به ۲۵۶ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، اما هزینه های این خانوارها با افزایش ۵۰.۶ درصدی به ۲۰۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان برآورد می شود که حاصل آن برآورد می شود. رشد هزینه های سبقت درآمد بود.

مرکز آمار می‌گوید: سال گذشته ۵۶.۶ درصد از هزینه‌های خانوار شهری صرف مسکن و انرژی شده است و در بخش غذا نیز گوشت ۲۴.۷ درصد از کل هزینه‌های خوراکی را به خود اختصاص داده است. درآمد خانوارهای شهری در سال گذشته از ۳ منبع اصلی شامل ۲۹.۸ درصد از مشاغل حقوق بگیر، ۱۶.۹ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی تامین شده است اما عمده درآمد خانوارهای شهری ۵۳.۳ درصد است. از درآمدهای غیر شغلی مانند سود حاصل از سرمایه گذاری و سایر منابع به دست می آید.

درآمد و هزینه بهتر روستاییان

این گزارش می افزاید: در سال ۱۴۰۲ خانوارهای روستایی نیز با افزایش ۴۰.۳ درصدی هزینه های سالانه خود مواجه شدند و میانگین خالص هزینه سالانه یک خانوار روستایی به ۱۱۰ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان رسید که از این میزان ۳۹.۶ درصد سهم هزینه خوراک و دخانیات بوده است. و بقیه هزینه ها صرف بخش های غیر غذایی از جمله مسکن، سوخت و روشنایی شده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط ​​درآمد سالانه خانوارهای روستایی در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۹ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که نسبت به سال گذشته ۵۱.۴ درصد رشد داشته است. ۳۰.۲ درصد از درآمد خانوارهای روستایی از مشاغل حقوق بگیر، ۲۹.۳ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۰.۵ درصد از درآمدهای غیر شغلی حاصل می شود.

دخل و خرج استان ها

در بین استان های کشور، تهران با میانگین هزینه سالانه ۳۳۰ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان بیشترین میزان هزینه را در بین خانوارهای شهری به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر استان آذربایجان غربی با ۱۰۷ میلیون و ۴۹۵ کمترین میزان هزینه را به خود اختصاص داده است. هزار ۱۰۰ تومان. از نظر درآمد، تهران با متوسط ​​درآمد ۳۸۱ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان بیشترین درآمد سالانه را در بین خانوارهای شهری و استان سمنان با ۱۵۷ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۴۰۰ تومان کمترین درآمد را داشته است.

در مناطق روستایی استان بوشهر با ۱۸۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۵۸ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ کمترین هزینه را به خود اختصاص داده اند و از نظر واردات نیز استان مازندران بیشترین هزینه سالانه را داشته است. درآمد ۲۴۰ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و استان سیستان و بلوچستان با ۷۱ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان کمترین درآمد سالانه را در بین خانوارهای روستایی داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا