ترندهای روز

مردم کدام استان بیشترین سپرده را در بانک دارند؟

یکی از ارقامی که می تواند بخشی از نقشه مالی ایران را ترسیم کند، میزان سپرده گذاری در بانک های ایران به تفکیک هر استان است. آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که مجموع پولی که شرکت ها، مردم و موسسات در بانک ها سپرده اند به ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که بالاترین رقم ثبت شده تاکنون در تاریخ اقتصاد ایران است.

از مجموع نقدینگی سپرده‌شده در بانک‌ها، بخشی به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی ذخیره می‌شود و مابقی صرف ارائه تسهیلات به مشتریان می‌شود که طبق اطلاعات بانک مرکزی نزدیک به ۸۴ درصد آن. حدود ۸۰۳۳ هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات مختلف به مردم و شرکت ها استفاده می شود.

کدام استان ها بیشترین سپرده را دارند؟
اطلاعات موجود از میزان سپرده‌های ذخیره شده در بانک‌ها نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از کل سپرده‌های ارزی و ریالی در بانک‌های ایرانی در تهران متمرکز است که رقمی حدود ۶۰۱۵ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود و استان تهران دور است به همین دلیل در صدر قرار دارد. همچنین بیشترین تسهیلات ارائه شده به استان تهران اختصاص دارد که بالغ بر ۴۸۹۳ هزار میلیارد تومان است.

کاهش اقساط وام ضروری بازنشستگان کشوری

پس از تهران، استان اصفهان با فاصله زیاد در رتبه دوم و استان های خراسان رضوی، فارس، خوزستان و مازندران در رتبه های بعدی قرار دارند.

حجم سپرده های استان اصفهان با ارزش ۴۷۷ هزار میلیارد تومان ۵ درصد از کل سپرده های نظام بانکی است و خراسان رضوی با ۳۹۹ و مازندران با ۲۶۱ هزار میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار دارند. سوال اینجاست که چرا اکثریت سپرده های بانکی در تهران متمرکز شده است؟

دلیل تمرکز سپرده ها در تهران

علت بالاتر بودن میزان سپرده های بانکی در استان تهران به تاسیس شرکت های متعدد در این استان و جمعیت بیشتر آن مربوط می شود. به طور کلی بسیاری از شرکت ها بدون توجه به اینکه کارخانه یا شرکت اصلی آنها در کدام نقطه از ایران است، دفتر مرکزی دارند و بیشتر تراکنش های مالی بسیاری از شرکت ها در سراسر ایران در تهران و بانک های مستقر در پایتخت انجام می شود. به همین دلیل بیشترین سپرده های بانکی در بانک های تهران انباشته شده است. خود بانک مرکزی درباره دلایل حجم بالای سپرده های بانکی در پایتخت می گوید: یکی از دلایل مهم افزایش تعداد تسهیلات و سپرده ها در استان تهران، ایجاد دفاتر اصلی بسیاری از شرکت ها و واحدهای تولیدی دیگر است. استان های استان تهران هستند و عمده فعالیت های بانکی آنها از طریق شعب بانک ها و موسسات اعتباری در استان تهران انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا