بانک و بیمه

مردم کدام استان بیشترین و کمترین وام را می گیرند؟

به گزارش افق میهن، آخرین اطلاعات موجودی و سپرده های بانکی جذب شده توسط بانک های دولتی و خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی به تفکیک استان ها ارائه شد.

بررسی این گزارش نشان می‌دهد که دفاتر بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران مستقر هستند و عمده تراکنش‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایتخت انجام می‌شود.

آمار ترازنامه سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در شهر تهران تفاوت معناداری را با سایر استان‌ها نشان می‌دهد. بنابراین شعب بانک‌ها در تهران ۶۰ درصد مانده سپرده و ۵۷ درصد مانده تسهیلات در کشور را تشکیل می‌دهند.

رشد ۳۸.۵ درصدی سپرده های بانکی در پایان مرداد

بر اساس گزارش بانک مرکزی، مانده تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها در پایان مردادماه امسال بالغ بر هشت میلیون و ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

این مقدار نسبت به تیرماه سال جاری و در مقایسه با ۲.۲ درصد را نشان می دهد مرداد سال گذشته ۳۷.۹ درصد افزایش یافت.

از سوی دیگر، مانده سپرده ها در بانک های سراسر کشور نیز نسبت به تیرماه امسال ۲.۲ درصد و ۳۸.۵ درصد افزایش داشته است. مرداد در سال ۱۴۰۲ در پایان مرداد ماه به ۱۰۹۲۵ میلیارد تومان رسید.

کدام استان ها کمترین تسهیلات را دریافت کردند؟

براساس آمار بانک مرکزی از مانده تسهیلات پایان مرداد ماه به تفکیک استان، پایتخت نشینان با پنج هزار و چهارده میلیارد تومان بیشترین مانده تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت را داشتند.

استان های اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با ۳۳۴ میلیارد تومان و ۲۶۷ میلیارد تومان کمترین موجودی تسهیلات را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که دو استان کهگیلویه و بویراحمد و ایلام به همراه مناطق آزاد کمترین مانده وام نزد بانک ها را داشتند.

پیشتازی تهران، اصفهان و خراسان رضوی در سپرده گذاری در بانک ها

از سوی دیگر، تحلیل آمار سپرده های بانکی نیز به رهبری سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی اشاره دارد.

این استان ها با ثبت دارایی های سپرده به ترتیب ۶ میلیون و ۲۲۹ هزار میلیارد تومان، ۵۰۶ هزار میلیارد تومان و ۴۲۴ هزار میلیارد تومان بیش از ۶۵.۵ درصد از کل سپرده های کشور را جذب کردند.

بانک های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با ۳۰ هزار میلیارد تومان، خراسان شمالی با ۳۵ هزار میلیارد تومان و ایلام با ۳۶ هزار میلیارد تومان کمترین سپرده را داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا