مردودی 60 درصد خودروهای جدید این 2 خودروساز در معاینه فنی! :: افق میهن
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ۶۰ درصد خودروهای جدید تولید داخل در تست معاینه فنی مردود می شوند.
به گزارش افق میهن، سید محمد مهدی میرزایی قمی با اشاره به اینکه برخی خودروهای داخلی که به سن معاینه فنی نرسیده اند به مراکز معاینه فنی ارجاع داده می شوند، اظهار داشت: در سال جاری ۱۴ هزار و ۳۰۰ خودروی غیرمستقیم ارجاع شده که ۲۰ درصد نیز دارای معاینه فنی بوده اند. نقص فنی
به گفته وی، اگرچه خودروهای زیر چهار سال مشمول معاینه فنی نمی شوند، اما پس از مراجعه برای معاینه فنی این اعداد رد شد.
وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال بر اساس محصولات تولیدی این کارخانه ها، حدود ۴۰ درصد از محصولات سایپا در ۶ ماهه نخست امسال برای معاینه فنی مردود شدند و ۲۰ درصد محصولات ایران خودرو در ۶ ماهه اول امسال مردود شدند. اولین بازدید اشتباه کردند.
میرزایی قمی افزود: بیشتر خودروهای تولید شده در کشور محصول این دو شرکت است، بنابراین باید پرسید چرا بر کیفیت خودروهای تولید شده نظارت و مدیریت نمی شود؟
۱۲ درصد خودروها در معاینه اول تخلف فنی داشتند
میرزایی قمی افزود: در ۹ ماه گذشته امسال حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی ارجاع شده است که ۸۵۸ هزار خودرو اولین مراجعه بوده و ۱۲ درصد از این خودروها به دلیل نقص آلایندگی رد شده اند.
وی یادآور شد: در حال حاضر حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند که از این تعداد حدود یک میلیون خودرو دارای نقص فنی هستند و از این ۵۰۰ هزار خودرو شامل نقص آلایندگی است که این آمار شامل خودروها می شود. زیر چهار سال ساخت و ماشین های فرسوده.
موتورسیکلت های فرسوده عامل آلودگی تهران هستند
میرزایی قمی گفت: یکی از عوامل آلاینده شهر تهران تردد موتورسیکلت های قدیمی و فرسوده است. اگرچه موتورسواران باید برای معاینه فنی مراجعه کنند، اما تعداد مراجعات در سال گذشته تنها ۸۲۳ نفر بوده و با توجه به حجم تردد موتورسیکلت ها، بازدید آنها صفر است.
وی ادامه داد: در فرآیند معاینه فنی ۲ موضوع آلایندگی و ایمنی با هم بررسی می شود که از آنجایی که موتورسیکلت ها در مسائلی مانند تصادفات و آلودگی هوا موثر هستند باید برای تعیین وضعیت خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. هیچ موتورسیکلتی وجود ندارد.
۸۰۰ موتورسیکلت ارجاع شده برای معاینه فنی ایراد داشتند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: طرح راهنمایی موتورسیکلت ها برای دریافت معاینه فنی رایگان در سه مرکز سیار و محدوده منطقه ۱۲ پایتخت با بیشترین تردد و همکاری پلیس و شهرداری تهران در حال انجام است.
میرزایی قمی تاکید کرد: در این راستا دستگاه هایی مجهز به استانداردهای روز دنیا برای معاینه فنی موتورسیکلت ها خریداری شده است. بهمن معاینه فنی موتورسیکلت ها هر ماه به صورت رایگان انجام شود.
وی یادآور شد: پس از گذشت ۲ ماه طرح استفاده از معاینه فنی موتورسیکلت ها رایگان و نشانگر نیست و از ۱۰ بهمن اگر موتورسیکلت معاینه فنی نداشته باشد، قانون توسط پلیس اعمال می شود.
وی تعداد مراجعات موتورسیکلت برای معاینه فنی رایگان را از ۱۰ مورد افزایش داد آذر به سومی دی ماه حدود ۲۴۰۰ موتورسیکلت ذکر کرد و گفت: در این مدت یک هزار و ۵۹۲ موتورسیکلت معاینه فنی شدند اما ۸۰۰ دستگاه دارای نقص بوده و معاینه فنی نگرفتند.
شکست ۶۲ درصدی وانت آریسان در اولین معاینه فنی
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در خصوص روند معاینه فنی خودروهای وانت در پایتخت به بدتر بودن آمار در این زمینه اشاره کرد و افزود: اگرچه ایمنی آنها باید بالاتر از سایر خودروها باشد اما ۵۰ درصد وانت های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی تهران اولین درخواست رد می شود.
وی ادامه داد: ۶۲ درصد وانت آریسان در اولین بازدید، برای خودروهای ۲ شرکت تولیدی در تهران رد می شود. پراید در رتبه اول با ۴۵ درصد، ساینا ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ درصد بیشترین تعداد مردودی در اولین بازدید را به خود اختصاص داده اند.
به گفته وی، آمار مربوط به خودروهای خارجی و وارداتی نیز داریم که سهم محصولات مشابه در رد سه دهم درصد بوده است.
وی گفت: تهران در زمینه نوسازی در زمینه تجهیزات مربوط به معاینه فنی اقداماتی انجام داده و اکنون شرایط خوبی در مراکز داریم.
میرزایی قمی افزود: اکنون ۶۴ خط معاینه فنی، ۱۷ مرکز ثابت، ۱۵ مرکز سیار، ۱۱ خط موتورسیکلت و سه خط معاینه سنگین در تهران فعال است. بنابراین تمامی خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت ها باید مشکل خودرو را از نظر نقص فنی و آلایندگی برطرف کنند.
وی همچنین به موضوع معاینه فنی خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: در معاونت اتوبوسرانی شرکت واحد و اتوبوس های شخصی شهرداری تهران علاوه بر داشتن معاینه، به صورت مستمر به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند.
به گفته وی، بحث اصلی ما در مورد تاکسی ها است و با وجود اینکه معاینه فنی آنها رایگان است، اما مراجعه آنها به مراکز پایتخت کم است و به دلیل شرایط آسان، بیشتر برای معاینه فنی به مراکز خارج از تهران مراجعه می کنند. .
میرزایی قمی افزود: با توجه به اینکه در معاینه فنی، سن معافیت از معاینه فنی چهار سال و سن ضمانت ۲ سال است، با هم نمی خوانند و لازم است قانونگذار این موضوع را بررسی کند تا این دو دوره های زمانی به یکدیگر نزدیک تر هستند. .