ترندهای روز

مرشد بستور درگذشت | سایت افق میهن

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

استاد غلامرضا خوشحال پور پیشکسوت هنر فیگوراتیو اصفهان و ملقب به «مرشد بستور» امروز بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مرشد بستور درگذشت

استاد «غلامرضا خوشحال پور» با نام هنری «مرشد بستور» فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۵ و ابتدا به عنوان بازیگر تئاتر در گروه تئاتر کارگری «حاج آقا اعتزازی» آغاز کرد. با وجود اینکه کارمند ذوب آهن بود، در اواسط جنگ و حدود سال ۶۵ به نقالی گرایش پیدا کرد و در هشت سال دفاع مقدس به نقالی پرداخت و اجرا کرده است. بیش از ۳ هزار اجرای نقالی در استان اصفهان. او در شهرهای دیگر ایران و حتی خارج از کشور نیز فعالیت می کرد.

غلامرضا خوشحال پور که «گروه نقالی آئینی سنتی بستور» را تشکیل داد تا بتواند در زنده نگه داشتن هنر نقالی و انتقال آن به نسل جدید اقدام مؤثری انجام دهد، درباره علت افق میهن نام «بستر» برای خود گفت: «باستور از رزمندگان است» گمنام شاهنامه است و حکیم فردوسی تنها ۶ بیت شعر درباره او سروده است. وقتی پدر بستور در میدان نبرد ایران و توران کشته می شود و پرچم ایران از دستش می افتد، باستور که رزمنده نیست، با علم به کشته شدنش، لباس جنگ به تن می کند تا پرچم را از روی زمین بردارد. او سوار بر اسب می شود و نزدیک بدن پدرش می رود، اما ۲ هزار تیرانداز آماده که هرکس وارد میدان شود، باستور را هدف قرار می دهند و در همان حالت لباس پدر و پرچمی را که در دست پدر بود می پوشد. می گیرد، سوار اسب می شود و با پاشنه چکمه اش به شکم اسب پدرش می زند تا اسب و جسد همراه با پرچم کاویانی ایران از زمین بلند شود و تورانیان می گویند: شنیده بودیم. ایرانی ها جادوگرند، اما ما آنها را ندیده بودیم! پس جادو بود که ما این همه هستیم تیر او را رها کردیم اما او بلند شد.» بنابراین رنگ صورت تورانیان به رنگ زرد درختان پاییزی می شود و همه فرار می کنند و در آینده سپاه ایران به سپاه توران حمله می کند.به این ترتیب. ، جنگ ایران و توران به پایان می رسد و یک سوم تورانیان کشته می شوند و به کوه می گریزند و یک سوم آنها نیز اسیر می شوند دلیل اینکه نام بستور را برای خود افق میهن کردم توجه بیشتر به این ناشناخته است شهید »

وی همچنین در سخنانی تاکید کرد: کار نقال انتقال فرهنگ و هنر و رویدادهای تاریخی و انتقال ظرافت ها و ظرفیت های انسانی است و یک نقال همیشه به ما و دیگران یادآوری می کند که ما انسان هستیم و باید زندگی کنیم. از نظر انسانی.” . هدف نقال فقط وطن دوستی نیست، هر چند او عاشق وطن است و جانش را برای آن فدا می کند.

آرین شهریاری نوه استاد غلامرضا خوشحال پور ضمن تایید خبر درگذشت وی گفت: مراسم تشییع وی متعاقبا اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا