اخبار بورس

مروری بر مسائل صنعت نفت و ضرورت تسهیل سرمایه گذاری

یک کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با افق میهن؛

در دو سال اخیر شاهد اتفاقات ناگواری در بورس و بحث در مورد افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی و متعاقب آن اصلاح قیمت بوده ایم که بر سود عملیاتی و زیان پتروشیمی ها و پالایشگاه ها که بخش بزرگی از آن را بر عهده دارند تاثیر می گذارد. فعاليت و تأمين رشد اقتصادي كشور از يك سو ناهماهنگي باعث كمبود خوراك اين صنايع شده و اين كمبود خوراك موجب كاهش سود آنها مي شود. از سوی دیگر، عرضه ناکافی مواد غذایی نیز بر قیمت سوخت و خوراک عرضه شده به آنها تأثیر می گذارد. این افزایش قیمت برای پوشش کسری بودجه و متعاقب آن اصلاح قیمت به دلیل فشار مضاعف به صنعت، بر قدرت و عملکرد صنایع کشور مانند صنایع پالایشی و پتروشیمی تاثیر گذاشته و تبعات این تاثیر را در بورس دیده ایم.

محسن انصاری کارشناس انرژی در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور بارها در مصاحبه های خود اشاره کرده است، دستورالعمل های کلی وجود دارد که بر اساس آن دولت باید برنامه ها و اهداف خود را بر اساس این دستورالعمل های کلی تعیین کند صنعت نفت، از جمله فروش و افزایش تولید نفت؛ بحث در مورد میادین گازی نیز در مورد تعادل عدم تعادل و اجرای طرح های افزایش فشار است.

همان سیاست های دولت ها در وزارت نفت و نیرو

وی افزود: در صنعت پالایش و پتروشیمی نیز اهداف مشخصی از جمله افزایش کمی ظرفیت پالایش و پتروشیمی وجود دارد. در نهایت به نظر می رسد با تغییر دولت تفاوتی در سیاست های کلی وجود نخواهد داشت.

سیاست‌هایی که در وزارتخانه‌های نفت و نیرو دنبال می‌شود احتمالاً در بین دولت‌ها یکسان است و ممکن است تفاوت‌هایی در عملکرد و اجرا، تیم‌های مدیریتی و نحوه دستیابی به اهداف اعلام شده وجود داشته باشد، اما به طور کلی این اهداف وجود دارد. تفاوت چندانی بین دولت چهاردهم و سیزدهم با دولت های قبلی وجود نخواهد داشت.

انصاری گفت: در بحث بنزین و کسری تولید که به آن اختلاف نظر نیز می گویند راهکارهای مختلفی مطرح می شود. اجرای راهکارهای غیر قیمتی که برای کشور ضروری و اولویت مهم است، ضروری است. به عنوان مثال، برنامه هایی که وزیر نفت در نظر دارد، شامل طرح های بهبود کیفیت پالایش است. اجرای این بهبود کیفیت یا طرح های پالایشی جدید برنامه ریزی شده ممکن است تاثیر کوتاه مدتی بر تولید بنزین داشته باشد و بخشی از کسری را جبران کند، اما متاسفانه در معادله تولید و مصرف، عملکرد بخش مصرف بالاتر و به اندازه است. ما بنزین تولید می کنیم یا پروژه های باز پالایشی و پتروپالایشی اگر اعتبار و هزینه تامین شود، تا زمانی که سمت مصرف کنترل نشود، تولید نمی تواند به اندازه کافی موثر باشد.

وی ادامه داد: بحث بهینه سازی مصرف سوخت، مصرف خودرو و حمل و نقل عمومی محلی نیز از جمله موضوعاتی است که علاوه بر مسائل فنی و عملیاتی، جنبه های اجتماعی-فرهنگی را نیز مورد توجه قرار می دهد که باید اصلاح شود. بحث دیگر علاوه بر جنبه های اجتماعی-فرهنگی، بعد اقتصادی است که به گفته کارشناسان اقتصادی و انرژی، با واقعی شدن قیمت بنزین و انرژی و پرداخت حداقل هزینه های عملیاتی، احتمال کنترل مصرف نیز وجود دارد.

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: راه حل های غیر قیمتی قطعا تاثیرگذار خواهد بود اما در نهایت برای کنترل کسری و عدم تعادل باید به راهکارهای قیمتی روی بیاوریم چرا که راهکارهای غیر قیمتی مانند افزایش تولید و گشایش تولید طرح ها تاثیر جدی و ناچیز بر افزایش ظرفیت تولید دارند و کسری پاداش ایجاد نمی کند. اگرچه این امر تأثیر کوتاه مدتی خواهد داشت، اما در نهایت لازم است راه حل قیمت گذاری اعمال شود که امید است با یک استراتژی مناسب محقق شود تا فشار اقتصادی بر افراد جامعه وارد نشود.

تاثیر جدی عدم تعادل انرژی بر صنعت و بازار سهام

انصاری تصریح کرد: در دو سال اخیر شاهد اتفاقات ناگواری در بورس و بحث افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی و متعاقب آن اصلاح قیمت بوده ایم که بر سود و زیان عملیاتی پتروشیمی ها و پالایشگاه ها تاثیر گذاشته است. تاثیر زیادی داشته باشد.» بخشی از فعالیت و تأمین رشد اقتصادی کشور از یک سو ناهماهنگی منجر به کمبود خوراک کافی برای این صنایع شده و این کمبود خوراک منجر به کاهش در آنها خواهد شد. سود؛ از سوی دیگر، کمبود مواد غذایی نیز بر قیمت سوخت و خوراک عرضه شده به آنها تأثیر می گذارد. این افزایش قیمت برای پوشش کسری بودجه و متعاقب آن اصلاح قیمت به دلیل فشار مضاعف به صنعت، بر قدرت و عملکرد صنایع کشور مانند صنایع پالایشی و پتروشیمی تاثیر گذاشته و تبعات این تاثیر را در بورس دیده ایم.

وی افزود: منابع کشور در بازار انرژی به ما مزیت داده است و باید برای حفظ این مزیت اقتصادی، خوراک پایدار صنعت را با قیمت مناسب و مناسب عرضه کرد. مثلاً صنعت پتروشیمی رشد خواهد کرد. بر اساس آمار، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ما حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال است اما در نهایت حدود ۸۰ میلیون محصول پتروشیمی تولید می‌شود که بخش زیادی از این کسری تولید به دلیل تامین نشدن خوراک پتروشیمی‌ها است. توسط شرکت گاز و شرکت ملی نفت تبدیل می شود
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: این نارضایتی ها، کسری ها و تغییرات ناگهانی قیمت ها بدون توجه به عواقب آن، باعث می شود سود صنایع روز به روز کاهش یابد که در نهایت موجب توقف رشد اقتصادی کشور و افزایش بار می شود. تورم و کسری بودجه چه فشاری بر دوش جامعه خواهد گذاشت.

نیاز به اصلاحات متعدد در صنعت نفت

انصاری گفت: صنعت نفت نیازمند اصلاحات متعدد است. به عنوان مثال، متأسفانه با تغییر دیدگاه ها، رویکردها و افراد در مجلس، دستورالعمل هایی که مجلس به دولت ها ابلاغ می کند، تغییر می کند. اگر این را بررسی کنیم، می بینیم که اهداف برنامه ششم توسعه که به دولت ها ابلاغ شده با اهداف برنامه هفتم متفاوت است. به عنوان مثال در برنامه ششم بر توسعه صنعت پتروشیمی تاکید شده است اما در برنامه هفتم بر توسعه صنایع بالادستی تاکید شده است و این تناقضات به این معناست که نگاه هدفمند و جامعی نداریم که با توجه به شرایط فعلی کشور مسیر را مشخص کند. منابع
وی افزود: این تناقضات در نگاه دولت ها نیز وجود دارد و به همین دلیل با تغییر دولت، برنامه های عملکردی و عملیاتی نیز تغییر می کند. به عنوان مثال مهندس زنگنه بیشتر به توسعه صنایع بالادستی اعتقاد داشت و صرف نظر از درست یا نادرستی این نگاه، ساخت پالایشگاه اولویت بالایی نداشت، اما ممکن است در دولت دیگری به دلیل مشکلات موجود در اولویت قرار گیرد. کسری پروژه های پالایشی تولید بنزین که دومین تناقضی است که در هدف گذاری کلان صنعت نفت شاهد آن هستیم.

انصاری تصریح کرد: اصلاحی که باید در دستور کار قرار گیرد، در نظر گرفتن برنامه جامع و همچنین نهاد واحد و متولی واحد برای صنعت نفت و حوزه انرژی است. این مدیر واحد باید یک مدیر ابرقدرت باشد و همه نیروها و نهادهای فعال در بخش انرژی را در بر بگیرد. مثلا برای شورای عالی انرژی لازم است این متولی برنامه مدون صنعت و انرژی را بررسی کند و اهداف را تعیین کند تا با تغییر دولت و مجلس این اهداف و برنامه ها تغییر نکند تا پس از آن بتوانیم ورود به فاز عملیاتی؛ مثلاً اگر بخواهیم تولید نفت و گاز را در میادین افزایش دهیم باید هدف و روش های از پیش تعیین شده داشته باشد. همچنین باید پیگیری پروژه های صنعت نفت را که در حال اجراست و قرار است اجرا شود اما از سوی رگولاتوری به درستی پیگیری نمی شود، واگذار کنیم تا پروژه ها با تغییر دولت تنها نمانند.

وی افزود: نتیجه وجود شورای عالی انرژی به عنوان متولی انحصاری صنعت نفت و انرژی این خواهد بود که تمامی برنامه ها با توجه به منابع کشور و پیش بینی آینده و برنامه ریزی لازم برای اجرای آنها یک ناظر واحد برای اجرا، تا پروژه ها به ثمر می رسند، اجرای آنها رها نمی شود. به عنوان مثال در حوزه صنعت پتروشیمی سال ها پیش مزیت ظرفیت تزریق گاز کشور مورد توجه قرار گرفت و طرح هایی در نظر گرفته شد که تزریق آن عمدتاً گاز بوده و محصولاتی مانند متانول با ظرفیت بالایی در کشور تولید می شود. شاید مسئولان آن زمان به این نکته توجه نکرده اند که در آینده میادین گازی ما با طرح های گازرسانی موجود در سراسر کشور مطابقت دارد و آیا برای همه این طرح ها خوراک خواهیم داشت؟ آیا آینده ای برای تولید متانول در دنیا و ظرفیت مصرف این میزان متانول در کشور وجود دارد؟ و صادرات چگونه پیگیری می شود؟ متأسفانه به این موارد توجهی نشده است و در سال های آینده شاهد تولید حدود ۳۰ تن متانول بدون هیچ فکری به بازار خواهیم بود و باید متانول را به بازارهای خاصی مانند چین و هند با قیمت بیشتری بفروشیم. تخفیف نسبت به سایر تولید کنندگان در جهان. اگر شورای عالی انرژی در کشور تشکیل و رصد می شد، این موارد بررسی می شد، شاید شاهد این وضعیت نبودیم.

ضرورت تسهیل سرمایه گذاری داخلی و خارجی

این کارشناس انرژی یادآور شد: برنامه هایی در صنعت نفت وجود دارد که همه آنها نیازمند سرمایه گذاری کلان و سنگین است. به عنوان مثال، بهره برداری از پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تقریباً به ۱۰ میلیارد دلار وام نیاز دارد. حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باید تسهیل شود و به سرمایه‌گذاران اطمینان داده شود که با تغییر دولت‌ها و قانون‌گذاران، روند سرمایه‌گذاری قطع نمی‌شود، زیرا اکنون برخی از پروژه‌ها تصویب شده و بخشی از سرمایه آنها تخصیص یافته است طرح رها شده است

وی خاطرنشان کرد: امنیت داخلی برای ورود سرمایه گذاران خارجی نیز یکی از مواردی است که وزیر نفت باید با نهادهای مختلف کشور مانند قوه قضائیه، مجلس و نهادهای امنیتی هماهنگ کند و مصوبات لازم را کسب کند تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند. با کامل با اطمینان وارد کشور شوید و بدون ترس از سرمایه گذاری در ایران سرمایه گذاری کنید. وزیر نفت وزیری همه فن حریف است که باید در ابعاد مختلف از جمله تامین غذای داخلی سرمایه گذار و تامین امنیت وی و نیز مشاوره نهادهای مختلف در تامین منابع داخلی مانند صندوق توسعه ملی و تامین پروژه های اعتباری فعالیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا