بانک و بیمه

مرکز مبادله؛ پاسخگوی نیازهای ارزی مردم| اوراق ارزی جدید در راه است

به گفته بازارعلی سعیدی; مدیرعامل مرکز مبادلات طلا و ارز ایران در همایش فنی بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران که یکی از نشست های همایش حاکمیت ارزی است؛ ثبات و رونق اقتصادی در رابطه با اقتدار نرخ ارز و وسعت بازار رسمی و غیررسمی ارز گفت: اصطلاح قیمت مرجع در دنیا به قیمت مرجع معروف است و در واقع همان قیمت مرجع است. نرخی که عموم مردم بر اساس آن در واقع این نرخ بهره به عنوان نرخ بهره معیاری شناخته می شود که مردم بیشتر به آن اعتماد دارند.

وی افزود: برای برخی دارایی ها، نوسانات امری طبیعی و موتور محرکه انجام معاملات است، اما برای برخی دارایی ها این گونه نیست. نرخ ارز دارایی مناسبی برای سرمایه گذاری نیست. زیرا ارز نوعی پول است و وظیفه آن انتقال مالکیت و گردش است.

سعیدی با تاکید بر اینکه بازده ابزارها عامل مهمی در اقتصاد یک کشور است، گفت: اگر کشوری به بازده مورد انتظار سهامداران دست یابد و نرخ تامین مالی از ابزارهای مالی پایین باشد، همه شرکت هایی که بازدهی بیش از ۵ درصد دارند باید این کار را انجام دهند. مقرون به صرفه باشد، اما اگر نرخ تامین مالی در کشوری مثلاً ۲۵ درصد باشد، تمام فعالیت هایی که بازدهی کمتر از ۲۵ درصد دارند، از چرخه اقتصاد حذف می شوند.

وی افزود: بنابراین سرعت و پیش بینی پذیری اقتصاد موضوع مهمی است. در این شرایط، زمانی که نوسان یک بازار کمتر است، قابل پیش بینی بودن بازار بیشتر است و هر چه نوسان یک دارایی بیشتر باشد، قابل پیش بینی کمتری است.

مدیرعامل مرکز مبادلات ایران در ادامه با اشاره به اینکه این مرکز برای رفع نیازهای ارزی مردم ایجاد شده است، گفت: نیازهای زیادی در بین مردم وجود دارد و مردم می توانند برای این نیازها به بازار غیررسمی مراجعه کنند اما این امر باعث افزایش تقاضا می شود. و نوسانات غیر منتظره خواهد بود. به همین دلیل مرکز نرخ ارز ایران برای پاسخگویی به نیازهای واقعی، کاهش نوسانات ارز و کاهش حجم بازار غیررسمی ایجاد شد.

وی افزود: ابزارهای مالی و ابزارهای پوشش ریسک نیز در مرکز مبادلات ایران ایجاد شده است. یکی از این ابزارها، اوراق قرضه ارزی بود که اخیراً به عنوان اولین اوراق ارزی کشور معرفی شد. روی بقیه اسکناس ها نیز با توجه به ویژگی های صنایع مختلف کار کرده ایم و به زودی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته سعیدی، سفته‌ها و اوراق وکالتی ارزی برای تامین مالی بخش ارزی پروژه‌های داخلی ایجاد شد. این اوراق دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به اوراق قرضه ارزی هستند و می توان به نسبت هر کدام از آنها استفاده کرد.

مدیرعامل مرکز بورس ایران تاکید کرد: در مجموع ۲۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه منتشر می شود که ۱۰۰ میلیون یورو آن در سری اول و ۱۰۰ میلیون یورو دیگر به زودی منتشر می شود.

وی در پاسخ به این سوال که مدل مداخله ایده آل و موثر در بازار ارز و کنترل بانک مرکزی چگونه باید باشد؟ وی گفت: مجموعه ابزارهایی که هر کدام می توانند کارکردی داشته باشند می توانند در ایجاد الگوی مطلوب مدیریت بازار ارز موثر باشند.

سعیدی افزود: بازارهای مالی معمولا با هدف کشف قیمت ایجاد می شوند و یکی از ویژگی های بورس ها نوسان است. هر چقدر از نوسانات دوری کنیم، نوسان وجود دارد و گاهی می توان آنها را به متغیرهای اساسی و گاهی به انتظارات، ترس از بازار و رویدادهای مختلف نسبت داد، اما ایجاد امکان برنامه ریزی برنامه ریزی شده برای نیازها و ریسک های واقعی بسیار مهم است. مدیریت. .

مدیرعامل مرکز مبادلات ایران تاکید کرد: رسانه ها نقش مهمی در ایجاد درک جامعه از رویدادهای اقتصادی دارند و می توانند در ایجاد ثبات و کاهش نوسانات بازار موثر باشند.

همچنین می توان انتظار استفاده از ارزهای خصوصی در کشورهای دیگر را داشت. زیرا ما برای مبادله با سایر کشورها با ارزهای عمومی محدودیت داریم، اما در ارزهای خصوصی محدودیتی نداریم. بنابراین می توانیم از ارزهای خصوصی نیز استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا