طلا و ارز

مرکز مبادله باید سامانه مرجع در زمینه قیمت طلا و ارز باشد

رئیس کل بانک مرکزی:






رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حوزه ارز می‌خواهیم اختیارات بحث اجرایی را به مرکز مبادلات ارزی بسپاریم تا مرکز مبادلات نشانه‌هایی از تبدیل شدن نرخ به نرخ مرجع داشته باشد.



به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا فرزین در همایش چشم انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳ اظهار داشت: در حوزه تنظیم بازار عرضه طلا در سال آینده افزایش می یابد. طلا جایگزین اصلی ارز است، بدون ورود به بازار طلا نمی توانیم ارز را مدیریت کنیم. . تلاش ما استفاده از ابزارهای مختلف بازار محور در این مرکز مبادلات خواهد بود.

وی در خصوص راه اندازی مرکز مبادلات طلا و ارز گفت: اما با راه اندازی مرکز مبادلاتی که قول آن را داده بودیم با توجه به آماده شدن نرم افزار در سال جاری راه اندازی شد. در حوزه پولی نیز می خواهیم اختیارات مباحث رهبری را به مرکز مبادلات ارزی بسپاریم تا مرکز مبادلاتی نشانه هایی از تبدیل شدن نرخ به نرخ مرجع داشته باشد. ما نمی توانیم به همین منوال ادامه دهیم، جایی که صدها سیستم در نقاط مختلف جهان به طور مداوم مسئول کنترل افکار عمومی، معامله گران و فعالیت های اقتصادی در مورد نرخ ارز و تأثیرگذاری بر انتظارات هستند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار ارز و طلا تعریفی دارد، گفت: این سامانه ها بازار محور نیستند. حجم معاملات و نوع پول رد و بدل شده در این سیستم ها مشخص نیست. حجم بسیار بالایی از قاچاق کالا در قالب واردات، صادرات و پولشویی در کشور ما وجود دارد. این قاچاق در بسیاری از این سامانه ها رخ می دهد. برچسب گذاری این سامانه ها به فعالان اقتصادی یکی از معایب اساسی بازار ارز ماست و باید بتوانیم مرکزی داشته باشیم که بتواند مرجعی برای هدایت بازار و مردم باشد.

فرزین تاکید کرد: این امر به سرعت اتفاق نمی افتد، اعتماد مردم به سیاست گذار، اعتماد مردم به بانک مرکزی و سیاست های بانک مرکزی را می طلبد. تلاش ما این است که این اعتماد را بین ما، مردم و فعالان اقتصادی ایجاد کنیم و بتوانیم یک نرخ سود معیار داشته باشیم.









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا