ترندهای روز

مرگبار‌ترین روز در تاریخ بشر چه روزی است و چگونه رقم خورد؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

از ۲۳ ژانویه ۱۵۵۶ میلادی، از آن به عنوان روزی تلخ و غم انگیز برای نسل بشر یاد می شود.

بر اساس بسیاری از گزارش ها، در این روز غم انگیز، بیش از هر روز دیگری در تاریخ، جان انسان ها بر اثر یک حادثه طبیعی جان خود را از دست داده اند.

اکثریت قریب به اتفاق تلفات این حادثه که برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند نیز در استان شانشی واقع در شمال غربی چین رخ داد.

علت این فاجعه زمین لرزه مهیبی بود که در اثر لغزش دو گسل لرزه ای به نام های وین و هواشان رخ داد. این زمین لرزه که مرکز آن در نزدیکی شهر هووه گزارش شده بود، دست کم ۸۳۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

البته هیچ کس از تعداد مجموع تلفات یا تعداد افرادی که در آن روز جان باختند، اطلاعی ندارد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که حدود یک سوم قربانیان بلافاصله پس از زلزله بر اثر ریزش ساختمان ها، ریزش غارها و رانش زمین جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی نیز در هفته های بعد بر اثر بیماری و گرسنگی جان خود را از دست دادند.

زمین لرزه مهیب شنسی با بزرگی ۸ تا ۸.۳ ریشتر، اگرچه قوی ترین زمین لرزه ثبت شده در تاریخ نیست، اما در صدر فهرست مرگبارترین بلایای طبیعی است که بشر تاکنون با آن مواجه شده است.

در این فهرست، پس از زلزله شانشی، زلزله مرگبار دیگری وجود دارد که در سال ۱۹۷۶ در چین رخ داد و حدود ۶۵۵ هزار نفر را کشت.

با توجه به اینکه جمعیت جهان در سال ۱۵۵۶ کمتر از نیم میلیارد نفر بود، زلزله Shaanxi تقریباً به طور قطع بزرگترین تلفات انسانی یک روزه را نسبت به کل جمعیت جهان به خود اختصاص داده است.

این زمین لرزه ممکن است رکورد مطلق بیشترین تعداد مرگ و میر انسان در یک روز را نیز داشته باشد، اگرچه به سختی می توان با قطعیت گفت که بیشترین خسارت انسانی در چه تاریخی رخ داده است.

با توجه به نرخ بالای مرگ و میر در مقایسه با جمعیت فعلی ۸ میلیاردی که روی کره زمین زندگی می کنند، حوادث فاجعه آمیزی مانند زلزله می تواند آمار مرگ و میر روزانه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

گفته می شود که مرگبارترین روز در طول جنگ احتمالاً روزی بین ۹ تا ۱۰ مارس ۱۹۴۵ بوده است، زمانی که ۱۰۰۰۰۰ نفر در جریان حمله نیروی هوایی ایالات متحده به توکیو در جریان عملیات Meetinghouse جان خود را از دست دادند.

برای مقایسه می توان به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا در مرداد همان سال نیز اشاره کرد که به ترتیب حدود ۶۶ و ۳۹ هزار کشته بر جای گذاشت.

طغیان رودخانه یانگ تسه هوآی در سال ۱۹۳۱ اغلب به عنوان بزرگترین فاجعه طبیعی در تاریخ ذکر می شود. با این حال، تعداد کل تلفات این حادثه، مانند بسیاری از بلایای طبیعی از این دست، به شدت مورد مناقشه است، اگرچه برخی برآوردها نشان می دهد که ممکن است بیش از ۲ میلیون نفر طی چهار ماه در مرکز و شرق چین جان خود را از دست داده باشند.

با این حال، نزدیک به نیم هزاره پس از زلزله شانشی، جهان هنوز شاهد روزی کاملاً شبیه آن پنجشنبه سرنوشت‌ساز در ژانویه ۱۵۵۶ نبوده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا