فناوری

مرگ عابر در تصادف با خودروی تسلا؛ آمریکا سامانه «خودران کامل» را بازبینی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات متحده می گوید پس از دریافت گزارش هایی مبنی بر چندین تصادف در شرایط دید کم، از جمله تصادفی که منجر به کشته شدن یک عابر پیاده شد، سیستم «کاملاً خودران» تسلا را بررسی می کند.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات متحده اعلام کرد که تحقیقات را پس از گزارش هایی مبنی بر چهار تصادف خودروهای تسلا در شرایط دید کم با نور خورشید، مه و گرد و غبار در هوا آغاز کرده است.

این نهاد گفته است که علاوه بر موردی که منجر به فوت یک عابر پیاده شده، تصادف دیگری نیز منجر به مجروح شدن یک عابر پیاده شده است.

کارشناسان بررسی خواهند کرد که آیا سیستم “خودرانی کامل” می تواند به درستی شرایط کاهش دید در جاده ها را تشخیص دهد و واکنش مناسب نشان دهد یا خیر. و در هنگام وقوع این شرایط چه عواملی در بروز حوادث موثر بوده است.

این تحقیق شامل حدود ۲.۴ میلیون خودروی تسلا است که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ تولید شده‌اند. تسلا صبح جمعه پیامی را برای مشتریان خود ارسال کرد.

تسلا بارها اعلام کرده است که این سیستم به تنهایی نمی تواند رانندگی کند و رانندگان انسانی باید هر لحظه آماده مداخله باشند.

هفته گذشته، تسلا رویدادی را در یک استودیوی هالیوود برگزار کرد تا از یک تاکسی رباتیک کاملا مستقل و بدون فرمان یا پدال رونمایی کند. ایلان ماسک که پیش از این وعده خودروهای خودران را داده بود، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد سال آینده آنها را بدون راننده انسانی روانه بازار کند و گفت تاکسی های رباتیک تا سال ۲۰۲۶ در دسترس خواهند بود.

اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ایالات متحده همچنین گفت که بررسی خواهد کرد که آیا سایر تصادفات کم دید با سیستم “کاملا خودران” رخ داده است یا خیر، و همچنین اطلاعاتی را از سازنده درخواست خواهد کرد تا مشخص کند که آیا عملکرد سیستم در این شرایط به روز رسانی می شود یا خیر. انجام داده یا نه

آژانس گفت: «این بررسی به طور خاص زمان‌بندی، هدف و قابلیت‌های هر به‌روزرسانی و همچنین ارزیابی تسلا از تأثیر ایمنی آن‌ها را ارزیابی می‌کند».

تسلا تحت فشار این موسسه دو بار مجبور به فراخوانی سیستم “کاملا خودران” شده است. این آژانس در پی مرگ یک موتورسوار در سیاتل در ماه ژوئیه که توسط یک خودروی تسلا که از این سیستم استفاده می کرد، برخورد کرد، از پلیس و تسلا درخواست اطلاعات کرد.

این فراخوان‌ها به این دلیل صادر شد که خودرو طبق برنامه‌ریزی سازنده روی علامت توقف متوقف نمی‌شد. عدم رعایت برخی دیگر از قوانین راهنمایی و رانندگی نیز عامل آن تماس ها بوده است. هر دو مشکل با به روز رسانی نرم افزار آنلاین برطرف شد.

منتقدان گفته‌اند سیستم تسلا که فقط از دوربین‌ها برای تشخیص خطر استفاده می‌کند، حسگرهای کافی برای رانندگی کاملاً خودمختار ندارد. علاوه بر دوربین‌ها، تقریباً تمام شرکت‌های دیگری که روی خودروهای خودران کار می‌کنند از حسگرهای رادار و لیزری برای دیدن بهتر در تاریکی یا شرایط کم دید استفاده می‌کنند.

فراخوان‌های «کاملاً خودمختار» پس از سه سال تحقیق در مورد سیستم ساده‌تر «Autopilot» تسلا انجام می‌شود. مشکل آن سیستم تصادفات با وسایل نقلیه اضطراری و سایر وسایل نقلیه پارک شده در بزرگراه ها بود که اغلب با چراغ های هشدار روشن بود.

این تحقیقات پس از آن بسته شد که آژانس ایمنی تسلا را تحت فشار قرار داد تا خودروهای خود را برای بهبود سیستم فراخوان کند. چند هفته پس از فراخوان، اداره ایمنی بزرگراه تحقیقات جدیدی را برای بررسی موثر بودن یا نبودن این فراخوان آغاز کرد.

این تحقیقات که از پنجشنبه آغاز شد، دامنه جدیدی دارد زیرا آژانس ایمنی قبلاً سیستم‌های تسلا را به جای سیستم‌هایی که خودشان رانندگی می‌کنند، سیستم‌های کمک راننده می‌دانستند. با این تحقیق جدید، آژانس بر قابلیت‌های “خودرانی کامل” تمرکز کرده است، نه فقط اطمینان از توجه رانندگان به جاده.

مایکل بروکس، مدیر اجرایی مرکز غیرانتفاعی ایمنی خودرو، گفت: تحقیقات قبلی روی Autopilot به این موضوع اشاره نکرده است که چرا تسلاس نتوانسته خودروهای اضطراری را ببیند و متوقف کند.

او گفت: «قبلا بیشتر تقصیر را متوجه راننده می‌کردند تا خودرو، اما اکنون می‌گویند این سیستم‌ها نمی‌توانند خطرات ایمنی را به درستی شناسایی کنند، چه رانندگان توجه داشته باشند یا نه».

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا