ترندهای روز

مریخ‌نورد ناسا یک سنگ راه‌راه را در سیاره سرخ پیدا کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مریخ نورد Perseverance در آخرین ماجراجویی خود، صخره ای مخطط را کشف کرد که امید می رود نشانه ای از تاریخ باستانی مریخ باشد.

کشف جدید مریخ نورد “Perseverance” هفته گذشته دانشمندان و کاربران اینترنت را شگفت زده کرد زیرا آنها یک سنگ راه راه سیاه و سفید را دیدند که شبیه سنگ های قبلی کشف شده در مریخ نبود.

به گفته ناسا، نزدیک به یک ماه از زمانی که مریخ نورد صعود استقامتی خود را از شیب های تند منتهی به لبه دهانه برای جستجوی صخره های باستانی در تلاش برای یافتن تاریخ اولیه مریخ آغاز کرده است، می گذرد. اگرچه این شیب‌های دشوار صعود اولیه را کاهش داد، اما در روزهای اخیر با حرکت Endurance در مسیر هموارتر، راندن مریخ نورد Endurance بسیار بهبود یافته است. از این منظر، مریخ نورد اکنون می تواند نشانه هایی از گذشته ماموریت خود را ببیند.

هنگامی که مریخ نورد استقامت بر روی زمین های شنی حرکت می کرد، اعضای تیم صخره ای را در فاصله دور با نشانه هایی از بافت غیرعادی در تصاویر Navcam مشاهده کردند و نام آن را قلعه فریا گذاشتند. تیم تحقیقاتی یک رصد چند طیفی را با استفاده از دوربین Mastcam-Z برنامه ریزی کرد تا مریخ نورد بتواند قبل از دور شدن، نگاه دقیق تری داشته باشد.

هنگامی که داده ها چند روز پس از خروج مریخ نورد استقامت از منطقه به عقب فرستاده شد، مشخص شد که سنگ چقدر غیرعادی است. قلعه فریا حدود ۲۰ سانتی متر عرض دارد و دارای طرحی چشمگیر با نوارهای سیاه و سفید متناوب است. گمانه زنی ها در مورد اینکه “سنگ گورخر” چه چیزی ممکن است فوراً به اینترنت سرازیر شد و دانشمندان ناسا از خواندن نظریه های مردم لذت بردند.

به گفته تیم علمی ناسا، بافت این صخره شبیه به آنچه که قبلا در دهانه Jezero و شاید در سرتاسر مریخ دیده شده بود، نیست. دانش ناسا از ترکیب شیمیایی آن محدود است، اما تفاسیر اولیه نشان می دهد که فرآیندهای آذرین یا دگرگونی می توانند نوارها را ایجاد کرده باشند.

از آنجایی که قلعه فریا یک صخره سست است که به وضوح با سنگ بستر زیرین متفاوت است، احتمالاً از جای دیگری به اینجا رسیده است، شاید از منبعی بالاتر فرود آمده باشد. این احتمال دانشمندان ناسا را ​​هیجان زده کرده است و امیدوارند مریخ نورد استقامت در ادامه صعود خود با نمونه هایی از این نوع سنگ جدید روبرو شود تا تحقیقات دقیق تری انجام شود.

قلعه فریا آخرین مورد از یک سری جواهرات جذاب است که اخیراً پیدا شده است. از زمانی که مریخ نورد استقامت به لبه دهانه رسیده است، تیم ناسا متوجه تنوع فزاینده ای از سنگ ها شده است، مانند مجموعه متنوعی از سنگ ها در کوه واشبرن. شاید این اولین نگاه ما به صخره های باستانی باشد که در اثر برخورد از اعماق دهانه Jizerou بالا آمده اند و اکنون در لبه دهانه قرار دارند. فقط زمان نتیجه را مشخص خواهد کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا