ترندهای روز

مریخ‌نورد کنجکاوی در اثر شکسته شدن اتفاقی یک سنگ، کشفی حیرت‌انگیز انجام داد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

هنگامی که مریخ نورد “کنجکاوی” در حال غلتیدن یک صخره عظیم بر روی سطح سیاره سرخ بود، سنگ به طور تصادفی شکافت و کنجکاوی موفق شد برای اولین بار کریستال گوگرد خالص را که به عنوان گنج زرد شناخته می شود در سیاره مریخ پیدا کند.

اگرچه سولفات ها در مریخ نسبتاً رایج هستند، این اولین بار است که گوگرد به شکل عنصری خالص در مریخ یافت می شود. وزن این سنگ ۸۹۹ کیلوگرم بود. این کشف بزرگ که اتفاق افتاد یک شگفتی بزرگ است.

بخش هیجان انگیزتر کشف این است که کانال گدیز والیس، جایی که مریخ نورد کنجکاوی صخره را پیدا کرد، پر از سنگ های دیگری است که به طرز مشکوکی شبیه این سنگ هستند، البته قبل از له شدن. این نشان می دهد که گوگرد عنصری فراوان در برخی مناطق مریخ است.

اشوین واساوادا، دانشمند پروژه کنجکاوی در آزمایشگاه رانش جت ناسا، گفت: “کشف یک منطقه بزرگ در مریخ با سنگ های حاوی گوگرد خالص مانند یافتن یک سکونتگاه در وسط بیابان است. این بسیار هیجان انگیز و البته غیرمنتظره است.”

وی افزود: تا به حال هیچکس انتظار نداشت که گوگرد خالص را در سطح سیاره سرخ حتی در دل صخره های عظیم پیدا کند، حال باید دریابیم که گوگرد خالص کشف شده توسط مریخ نورد چگونه در مریخ تشکیل شده یا آورده شده است. به سطح مریخ

سولفات ها نمک هایی هستند که وقتی گوگرد، معمولاً به شکل پیچیده، با سایر مواد معدنی موجود در آب مخلوط می شوند، تشکیل می شوند. هنگامی که آب تبخیر می شود، مواد معدنی مخلوط و خشک می شوند و آنچه باقی می ماند دیگر سولفات نیست. این مواد معدنی می توانند اطلاعات زیادی در مورد مریخ در اختیار ما قرار دهند، مانند تاریخچه آب در آنجا، چگونگی هوازدگی عنصر و غیره.

از طرفی گوگرد خالص تنها در شرایط بسیار ویژه ای تشکیل می شود و هنوز مشخص نیست که در کدام قسمت از مریخ و به چه دلیلی این شرایط خاص فراهم شده است تا سرانجام پس از میلیون ها سال به چنین کشف شگفت انگیزی منجر شود.

مسلماً هنوز چیزهای زیادی در مورد تاریخ زمین شناسی مریخ نمی دانیم وجود دارد، اما کشف تکه های گوگرد در یک هسته سنگی در سطح مریخ نشان می دهد که قطعات این پازل شروع به کنار هم می کنند.

گوگرد یکی از عناصر اساسی زندگی انسان است. این عنصر معمولاً به شکل سولفات – در ترکیب با عناصر دیگر – برای ساخت دو اسید آمینه ضروری برای موجودات زنده استفاده می شود. سولفات نقش حیاتی در ساخت پروتئین در بدن دارد. از آنجایی که مدتی است اطلاعاتی در مورد سولفات ها در مریخ به دست آمده است، این کشف جدید می تواند دانش ما را کامل تر کند. هنوز هیچ نشانه ای از حیات در مریخ پیدا نشده است، اما با وجود این تکه های پازل، ما به دنبال ردی از موجودات زنده هستیم.

گام بعدی مطالعات دانشمندان، تعیین دقیق علت و چگونگی تشکیل این گوگرد در آن منطقه خواهد بود. البته این کار کمی زمان می برد. زیرا برای مطالعه تکامل مریخ نیاز به مدل های دقیق دارد. در همین حال، کنجکاوی به جمع آوری داده ها در مورد همان موضوع ادامه می دهد. گدیز والیس به عنوان یک آبراه باستانی منطقه ای غنی از تاریخ مریخ است.

مریخ نورد کنجکاوی قبلاً سوراخی را در سنگی مشابه در همان منطقه حفر کرده است و دانشمندان در تلاش هستند تا آنچه در داخل آن وجود دارد را تجزیه و تحلیل شیمیایی کنند تا ببینند چه شگفتی های دیگری خواهند یافت.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا